ایرانگرد نیوز

عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تشریح شد

ImageHandler.ashx
در نشستی خبری که صبح امروز و باحضور دکتر محمدشریف ملک زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، معاونین این سازمان ، مدیران کل ستادی و استانی و مشاورین سازمان میراث فرهنگی کشور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد مهمترین دستاوردهای 8 ماهه گذشته این سازمان و عملکرد و کارنامه آن در حضور خبرنگاران رسانه های مختلف تشریح شد .

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست که حدود سه ونیم ساعت به طول انجامید دکتر محمدشریف ملک زاده در صحبتهای خود اقدامات صورت گرفته در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اقدامات بی نظیری توصیف کرد که برگ زرینی در در دولتهای نهم و دهم به حساب می آید .

وی در این نشست با تشریح مهمترین برنامه ها، جشنواره ها و مراسم های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول 8 ماهه گذشته گفت: هرکدام از این برنامه ها آثار و نتایج ارزشمندی به دنبال داشته است .

وی با اشاره به برگزاری جشنواره استقبال از بهار و جشنواره عشایر یادآور شد : برگزاری جشنواره عشایر باعث رشد 100 درصدی سفر به مناطق عشایری و روستایی شده است .

ملک زاده افزود: همچنین برگزاری جشنواره اقوام در استان سیستان و بلوچستان نیزموجب رشد 53درصدی سفر به این استان مرزی شد.

وی به موضوع برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی در 8 ماهه گذشته اشاره کرد و ادامه داد : برپایی جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 92 بیش از 14 میلیارد تومان سودآوری و درآمدزایی داشت .

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه صحبتهای خود با اشاره به رشد سفرهای نوروزی با تشکر از تلاشهای همکاران خود در سازمان میراث فرهنگی از آمادگی کامل این سازمان برای برگزاری سفرهای تابستانی خبر داد .

معاون رییس جمهور همچنین در ادامه با اشاره به سایر اقدامات صورت گرفته در سازمان افزود : اقدامات انجام شده در حوزه حفظ و مرمت آثار ، پژوهشهای انجام شده و اقدامات صورت گرفته در صندوق احیاء ، یگان حفاظت ، معاونت توسعه مدیریت ، امور ایثارگران و … اقداماتی است که در دولتهای نهم و دهم پررنگ است .

رشد و توسعه موزه‌ها، آثار ثبتی و مرمت اماکن تاریخی

در ادامه این نشت خبری معاون میراث فرهنگی کشور در گزارش عملکرد 8 ماهه معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رشد و توسعه موزه ها، آثار ثبتی و مرمت و ساماندهی اماکن تاریخی خبر داد.

دکتر آتوسا مومنی گفت: در حوزه ثبت آثار تاریخی تا قبل از انقلاب اسلامی 8 هزار و 622 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از سال 57 تا سال 84 15 هزار اثر به فهرست میراث ملی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار ثبتی ملی از سال 84 تا کنون به 32 هزار و 699 اثر رسیده است، یادآور شد: با وجود مشکلات بودجه ای بسیاری که در حوزه ثبت آثار تاریخی، تعیین حریم و حفاظت از این آثار وجود دارد، در دولت های نهم و دهم ثبت آثار تاریخی رشد قابل توجهی داشته است.

مومنی در ادامه از ثبت جهانی 7 اثر تاریخی و فرهنگی تا قبل از انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی تا سال 84 نیز 7 پرونده کشورمان موفق به ثبت در فهرست میراث جهانی شدند در حالی که در 8 سال گذشته 16 پرونده با شماره ثبت جداگانه در فهرست میراث جهانی جای گرفتند.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در حال حاضر با آمار کلیساهای ثبت جهانی شده کشورمان، 26 اثر ما در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است، در حوزه میراث معنوی نیز 10 اثر را به ثبت جهانی رسانده ایم.

وی همچنین با اشاره به گزارش دستاوردهای سی و هفتمین اجلاس کمیته فنی یونسکو در کشور کامبوج گفت: این سفر نتایج پرباری برای ما به همراه داشت، پرونده خروج منظر فرهنگی بم از فهرست میراث در خطر به عنوان اولین پرونده از سوی کشورمان در این اجلاس مطرح شد و با تلاش 10 ساله کارشناسان و مسوولان سازمان میراث فرهنگی، این اثر ارزشمند در فهرست میراث معرف عادی قرار گرفت.

مومنی افزود: پرونده میدان امام اصفهان به عنوان دومین پرونده کشورمان مطرح شد و از سوی نماینده آسیا و اقیانوسیه، فرانسه، سوییس و استونی بسیار مورد ت.جه قرار گرفت، در رابطه با این پرونده با ارائه گزارشی از 95 درصد فعالیت های انجام شده ما متعهد شدیم 5 درصد باقیمانده را نیز به انجام رسانده و تخریب برج جهان نما را در اسرع وقت به پایان برسانیم.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: کاخ گلستان نیز پرونده دیگری بود که توسط کارشناسان ما مطرح و با رای 21 کشور عضو کمیته فنی میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

این مقام مسوول اظهار داشت: پرونده میمند به عنوان آخرین پرونده ارائه شد و به عنوان زیباترین و درخشان ترین پرونده این دوره شناخته شد، همچنین لقب جواهری در کویر به این پرونده داده شد.

مومنی در ادامه ارائه این گزارش از رشد موزه های کشور خبر داد و گفت: تعداد موزه های کشور تا قبل از انقلاب اسلامی 43 موزه بوده است، از زمان انقلاب تا سال 84 تعداد موزه ها به 167 موزه رسید و در دولت نهم و دهم 204 موزه ساخته شد، در حال حاضر 414 موزه در سطح کشور فعالیت می کنند.

وی با اشاره به ایجاد و تجهیز پایگاه های میراث تاریخی کشور یادآور شد: در حال حاضر 90 پایگاه تاریخی در سطح کشور وجود دارد که این رقم نشان دهنده رشد 200 درصدی این پایگاه ها است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در حوزه پرونده مرمت و ساماندهی در دولت های نهم و دهم هزار و 161 پرونده مرمت و ساماندهی داشته ایم که در مجموع هزار و 826 پرونده مرمت و ساماندهی به ثمر رسیده است که این رقم نیز با رشد 4/125 درصدی همراه بوده است.

مومنی گفت: احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی یکی دیگر از حوزه هایی است که با رشد 3/316 درصدی همراه بوده، تا سال 84، 141 اثر تاریخی احیا و مورد بهره برداری قرار گرفته است و در حال حاضر 446 مکان تاریخی و فرهنگی مورد احیا و بهره برداری قرار گرفته اند.

وی در ادامه مرمت 600 مسجد جامع تاریخی را یکی از افتخارات دولت نهم و دهم در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست.

این مقام مسوول یادآور شد: پس از سال 84 تمام آثار ثبتی در چارچوب قوانین و پس از طی فرآیند 5 گانه با تایید نظر شورای فنی سیاستگذاری ثبت، به فهرست میراث ملی اضافه شدند، بنابراین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مربوط به قبل از سال 84 است.

رشد سرمایه گذاری در سازمان میراث فرهنگی

در ادامه این نشت خبری مجید ابوالفتحی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در تشریح مهمترین برنامه های معاونت سرمایه گذاری در دولتهای نهم و دهم و خصوصاً 8 ماهه اخیر گفت: تا قبل از سال 84تنها هفت منطقه نمونه گردشگری در کشور وجود داشت که این رقم در حال حاضر به یک هزار و 168 منطقه نمونه گردشگری رسیده است .

وی افزود : ضمن اینکه تا قبل از سال 84 مطالعات امکان سنجی 100 منطقه نمونه گردشگری انجام شده بود که در حال حاضر مطالعات امکان سنجی 912 منطقه نمونه گردشگری انجام شده است .

ابوالفتحی افزود : درحال حاضربیش از یک هزار روستای هدف گردشگری نیز شناسایی شده که در حال حاضر مطالعات امکان سنجی 153 روستای هدف گردشگری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3000 مجتمع بین راهی در کشور فعال است افزود: از این تعداد 926 مجتمع در دولتهای نهم و دهم احداث شده است.

ابوالفتحی ادامه داد : 265 میلیارد تومان اعتبارات زیرساختی و 260 میلیارد تومان کمکهای فنی و اعتبار در دولتهای نهم و دهم اختصاص یافته است .

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: هم چنین 715 میلیارد تومان برای احداث اردوگاه ها ، 31 میلیارد تومان برای احداث سرویس های بهداشتی و 64 میلیارد تومان نیز یارانه کارمزد سود تسهیلات اختصاص یافته است .

ابوالفتحی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه دوازده و نیم میلیارد تومان برای آماده سازی 102 مدرسه و نیز 3 میلیارد تومان اعتبار به زیرساختهای گردشگری اختصاص یافته است .

ابوالفتحی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مناسب صورت گرفت در 8 ماهه اخیر استفاده از روشهای جایگزین تسهیلات بانکی است .

افزایش درآمد فروش صادرات صنایع دستی

یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور نیز در این نشست با تشریح مهمترین اقدامات این معاونت در 8 ماهه اخیر افزود: 161 هزار و 300 نفر از هنرمندان برای استفاده از مزایای بیمه معرفی شده اند که تاکنون بیمه 101 هزار نفر از این هنرمندان نهایی شده است .

وی گفت: در 8 ماهه اخیر 3 نمایشگاه ملی برگزار کردیم ضمن اینکه 620 بازارچه صنایع دستی با ظرفیت 6 هزار و800 غرفه در نوروز 92 و نیز 92 بازارچه برای تعطیلات تابستانی برپا شده است .

وی با اشاره به استقبال بی نظیر گردشگران از جشنواره صنایع دستی در عید نوروز92 اضافه کرد: 14 میلیاردو 711 میلیون تومان رقم فروش محصولات صنایع دستی در نوروز 92 است .

رحمتی افزود: ضمن اینکه در نمایشگاه هفته صنایع دستی نیز یک و نیم میلیارد تومان صنایع دستی گوناگون به فروش رسید و در مجموع 40 میلیون نفر از بازارچه های صنایع دستی بازدید کردند .

رحمتی با اشاره به واگذاری صدور مجوزهای سه گانه به بخش خصوصی یادآور شد: درحال حاضر 21 هزار و 921 کارت شناسایی و یک هزار و 21 پروانه کارگاهی برای هنرمندان صادر شده است .

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجموع صادرات صنایع دستی کشور به 733 میلیون و 697 هزار دلار رسید.وی هم چنین از احیای 5 رشته فراموش شده صنایع دستی خبر داد.

رشد سفرهای داخلی و افزایش ورود گردشگران خارجی

در این نشست هم چنین منوچهرجهانیان معاون گردشگری سازمان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه سفر و گردشگری در دولتهای نهم و دهم گفت: در سال 84 تعداد دفاتر خدمات گردشگری 1500 دفتر بود که در حال حاضر با یک رشد 180 درصدی به 4200 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری افزایش یافته است .

وی گفت : همچنین تعداد راهنمایان تور از 2500 راهنما در سال 84 به 6200 راهنما افزایش یافته است .

وی با بیان اینکه در سال 84، 120 هزار تخت اقامتی در کشور وجود داشت افزود: تعداد تختهای اقامتی به 290 هزار تخت افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به 400 هزار تخت برسد .

جهانیان افزود: از 975 هتل نیز 670 هتل استاندارد سازی شده اند .

معاون گردشگری کشور هم چنین با اشاره به رشد سفرهای نوروز ی و افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور یادآور شد: خوشبختانه این رشد سفر همراه با رضایت 95 درصدی گردشگران همراه بوده است .

وی اضافه کرد: نامه تشکر 197 نماینده مجلس از ستاد مرکزی سفرهای کشور بیانگر رضایتمندی گردشگران نوروزی است .

وی با اشاره به ورود گردشگران خارجی به کشور افزود: در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت وارد کشور شدند.

توجه به معیشت کارکنان

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با گذر از مراحل مختلف در حال حاضر به دوران بلوغ خود رسیده است گفت: توجه به معیشت کارکنان و بالابردن روحیه آنان یکی از مهمترین موضوعاتی است که از سوی این معاونت دنبال می شود .

علی عبدا.. نژاد افزود: معرفی مدیران کل استانها به عنوان قائم مقام رییس سازمان ، ارتقای سازمانی در استان ها و تبدیل 36 نمایندگی شهرستان به اداره از مهمترین اقداماتی است که از سوی این معاونت صورت گرفته است .

وی همچنین به موضوع ارتقای سطح تحصیلی مدیران و کارکنان سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 108 نفر با مدرک دکترا و بالاتر ، 642 نفر با مدرک فوق لیسان و 4220 نفر با مدرک لیسانس در این سازمان مشغول فعالیت هستند .

عبدا… نژاد همچنین تاسیس اداره کل میراث فرهنگی سیستان به مرکزیت زابل و نیز تعیین پست برای امین اموال ها را از دیگر اقدامات مهم معاونت توسعه مدیریت ذکر کرد.

صدور مجوز 128 پروژه باستان شناسی

پریسا محمدی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست با تشریح مهمترین اقداامات پژوهشگاه گـفت: 52 فعالیت پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی انجام شده و کارگاه آموزشی شیوه نامه ثبت میراث معنوی برای اولین بار برگزار شد .

وی گفت: 128 پروژه باستان شناسی نیز در ماه های اخیر مجوز دریافت کرده اند و برای اولین بار فاز یک نقشه

باستان شناسی کشور رونمایی شد .

محمدی با بیان اینکه برای اولین بار در جزیره ابوموسی باستان شناسی صورت گرفت ادامه داد: ضمن اینکه انعقاد 7

تفاهم نامه با کشورهای خارجی، انتشار 23 عنوان کتاب ، چاپ . انتشار 11 شماره مجله اثر ، آماده سازی 45 عنوان کتاب برای چاپ و حضور پژوهشگاه برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب از دیگر اقدامات مهم پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور است .

افزایش تعامل با نمایندگان مجلس

حسن شبان پور معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری گفت: خوشبختانه در دولتهای نهم و دهم و خصوصاً در 8 ماهه اخیر اقدامات بسیاری صورت گرفته و تعاملات گسترده ای بین این سازمان و مجلس شورای اسلامی برقرار شده است .

وی گفت : 245 مکاتبه از سوی نمایندگان و 29 مکاتبه از سوی کمیسیونها در 8ماهه اخیر صورت گرفته ضمن اینکه 104 مورد ملاقات نیز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده است .

وی با بیان اینکه تشکر 197 نماینده مجلس از عملکرد ستاد سفرهای کشور به رییس سازمان میراث فرهنگی نشان دهنده تعامل این سازمان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است افزود: 21 مورد بازدید از حوزه های انتخابیه نیز صورت گرفته است .

در ادامه این نشست خبری احسان ایروانی مدیرعامل صندوق احیاء نیز با بیان اینکه سند جامع ملی احیاء در شرف تصویب در هیات وزیران است گفت: در سال های گذشته 400 بنای تاریخی احیا شده است.

توجه ویژه به ایثارگران و خانواده های شهدا

سردار قاسمی مشاور امور ایثارگران سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این سازمان 928 ایثارگر دارد گفت: در 4 ماهه اخیر به مشکلات 250 نفر از ایثارگران این سازمان رسیدگی و نیز 1200 مکاتبه برای ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدای میراث فرهنگی صورت گرفته است .

وی افزود: همچنین 200 میلیون تومان هزینه درمانی برای جانبازان و ایثارگران و نیز خانواده های شهدا پرداخت شده است .

وی خاطر نشان کرد: در مراسم روز جانباز که هم زمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و با حضور دکتر ملک زاده برگزار شد از 600 ایثارگر، جانباز بالای 70درصد، آزادگان و پدران و مادران شهدا تجلیل به عمل آمد .

در ادامه این نشست دکتر ملک زاده و سایر معاونین و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ دادند .

خروج از نسخه موبایل