استراتژیک‌ترین جشنواره موسیقی وزارت ارشاد/ احتمال حضور گروه‌های حزب‌الله


به گزارش خبرنگار مهر، محمد گلریز دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای نشست خبری که سه شنبه 18 تیر در تالار وحدت برگزار شد با اعلام این خبر گفت: اولین جلسه شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت چهارم اردیبهشت ماه امسال برگزار شد که بعد از برگزاری این جلسه، کار دبیرخانه جشنواره با برپایی جلسات متعدد دیگر عملا آغاز شد.


وی ادامه داد: طبق تصمیماتی که در شورای سیاستگذاری داشتیم این دوره از جشنواره از تاریخ 23 مرداد ماه همزمان با روز مقاومت اسلامی آغاز و تا 26 مرداد همزمان با سالروز ورود آزادگان سرافراز به کشور با هدف ترویج فرهنگ مقاومت در امتداد بیداری اسلامی در گونه‌های مختلف ادامه خواهد داشت.



گلریز با اشاره به نقش موسیقی در حوزه بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: ما وظیفه بسیار سنگینی را به عهده داریم که هنر موسیقی می تواند در این نقش مهم حضور بسیار تاثیرگذاری داشته باشد چراکه این هنر یکی از اثرگذارترین هنرها برای مقابله با هجوم شدید دشمن در حوزه فرهنگی است. بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا با استفاده از این موقعیت که می‌تواند هر سال پربارتر از گذشته برگزار شود در این روند نقش مهمی را ایفا کنیم. البته در این  بین اختصاص بودجه های بیشتر به این گونه جشنواره‌ها، می تواند به تحقق این امر روند پرسرعتی بدهد.


دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در تشریح برنامه های این دوره از جشنواره گفت: ابتکار جدید که در روز افتتاحیه جشنواره به کار گرفته ایم برگزاری مراسم افتتاحیه در بهشت زهرا با حضور گروه های سرود مساجد مختلف کشور برای اجرای یک موسیقی فاخر با ترانه ای از عبدالجبار کاکایی است که در نوع خود می تواند مورد توجه قرار گیرد. این برنامه با حضور مدیران کشوری و فرهنگی با حضور بیش از 100 گروه سرود در قطعه شهدای بهشت زهرا برگزار می شود. البته احتمال رونمایی از چند سرود دیگر هم در این مراسم وجود دارد که به محض قطعی شدن آن ها را اعلام خواهیم کرد.


این خواننده با اشاره به تالارهای میزبان این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را انجام داده ایم که از همه تالارهای معتبر شهر تهران برای برگزاری جشنواره استفاده کنیم. البته تاکنون مذاکراتی با حوزه هنری، باغ موزه دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، تالار وحدت، مرکز همایش های برج میلاد، تالار رودکی برای میزبانی گروه های مختلف داشته‌ایم اما این احتمال هم وجود دارد که مرکز همایش های برج میلاد به  دلیل تعدد سالن ها به عنوان تنها میزبان جشنواره هم معرفی شود.


گلریز به بخش‌های مختلف این جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در بخش رقابتی جشنواره ما میزبان گروه‌های مختلف در دو بخش گروه‌نوازی و آهنگسازی خواهیم بود که این گروه‌ها آثار خود را در سبک‌های کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی و موسیقی مردمی ارائه خواهند داد. البته بخش دیگری هم با عنوان ترانه سرایی در نظر گرفته ایم که از بین آثار برگزیده نفرات برتر را هم انتخاب خواهیم کرد. این در حالی است که جوایز این دوره با مساعدت‌هایی که از سوی معاونت هنری ارشاد و دفتر موسیقی انجام گرفته از میزان قابل توجهی برخوردار است که در نشست دوم به جزییات آن اشاره می کنیم.


وقتی آقای مدیر از جیب هزینه می کند


برگزاری برنامه های مختلف در روزهای برگزاری جشنواره در استان های سراسر کشور، اجرای میدانی تعدادی از گروه‌های موسیقی در بوستان مختلف شهر تهران،تولید نماهنگ های مختلف با موضوع موسیقی انقلاب و دفاع مقدس،اجرای برنامه توسط ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک های مختلف، برگزاری کنسرت های مختلف با حضور خوانندگان جوان و پیشکسوت موسیقی، آماده کردن یک آلبوم موسیقایی با سمبل موسیقی مقاومت و رایزنی با سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف از دیگر اقداماتی بود که گلریز در این نشست خبری به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به احاطه کاملی که رایزنان فرهنگی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف با موسیقی های مرتبط با موضوع مقاومت کشورها دارند این بار تصمیم گرفتیم از آنها برای حضور گروه‌های خارجی شرکت‌کننده استفاده کنیم که تاکنون اقداماتی با تعدادی از کشورها انجام گرفته و به زودی نتایج آن اعلام می شود.


گلریز با اشاره به سفر اخیر تعدادی از هنرمندان ایرانی به لبنان تصریح کرد: یکی از اصلی ترین گزینه های ما برای اجرای برنامه در جشنواره، گروه‌هایی از حزب الله لبنان هستند که امیدوارم با توجه به سفری که به لبنان داشتیم و رایزنی هایی که در این زمینه انجام گرفته شاهد حضور گروه‌هایی از این کشور برای اجرای قطعاتی با موضوع بیداری اسلامی و مقاومت باشیم.



این خواننده انقلابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تعدادی از بزرگان موسیقی هستند که تاکنون فعالیت‌های زیادی در عرصه اعتلای موسیقی مقاومت انجام داده‌اند و ما تصمیم داریم در این دوره از جشنواره با قول‌های مساعدی که سرپرست دفتر موسیقی به ما داده اند از این بزرگان با اهدای جوایز ویژه تقدیر کنیم. البته آقای پاشایی به ما وعده دادند حتی اگر بودجه این بخش تامین نشوند حاضرند از جیب خودشان هم که شده جایزه این بخش را تامین کنند.


وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت خاطرنشان کرد: در این برنامه از چند پیشکسوت موسیقی مقاومت همچون دوره های قبل تقدیر به عمل خواهد آمد که اسامی آنها طی روزهای آینده اعلام می شود.


تبصره ای که به جشنواره پنجم اضافه شد


بابک رضایی دبیر اجرایی پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در این نشست خبری با اشاره به فراگیری فراخوان برای حضور گروه‌های مختلف موسیقی در بخش های مختلف و شکل رقابتی جشنواره گفت: تفاوتی که فراخوان جشنواره امسال با دوره های گذشته دارد این است که ما در فراخوان های قبلی اعلام کرده بودیم که آثار از قبل تولید شده امکان حضور در جشنواره را ندارند اما در این دوره طی تبصره ای که در شورای سیاستگذاری به تصویب رسید تمامی آثار از قبل تولید شده با قید شرکت نکردن در ادوار گذشته جشنواره می‌توانند در جشنواره پنجم نیز حضور داشته باشند.



وی گفت: تا به امروز 60 قطعه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و گروه‌ها و هنرمندان متقاضی می توانند تا هفتم مرداد ماه نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند. البته بررسی آثار تا به امروز نشان داده که امسال شاهد آثار خوبی در حوزه دفاع مقدس خواهیم بود که این نشان‌دهنده برپایی یک جشنواره پربار در عرصه موسیقی است.


قطعی شدن میزبانی سه استان فارس، کرمان و ایلام برای برگزاری جشنواره در این استان ها، رونمایی از سه آلبوم موسیقایی با موضوع جشنواره طی روزهای برگزاری، انتخاب آلبوم برتر موسیقی با موضوع مقاومت، اجرای برنامه های میدانی در باغ موزه دفاع مقدس از دیگر برنامه هایی بود که رضایی در این نشست خبری به آن اشاره کرد.


استراتژیک ترین جشنواره موسیقی وزارت ارشاد


علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در این نشست خبری گفت: در این دوره از جشنواره هیچ اثر غیر مرتبط با موضوع دفاع مقدس و مقاومت ارائه نخواهد شد و ما نهایت دقت و تلاش خود را به کار گرفته ایم که شاهد حضور آثار تکراری در این دوره از جشنواره نباشیم.



رییس پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ مقاومت مبتنی بر ارزش‌های دفاع مقدس است. البته این جشنواره به نوعی برای دفتر موسیقی استراتژیک ترین جشنواره موسیقی برای ما است که امیدواریم در آینده شاهد اثربخشی آن و انتقال ارزش های ناب دفاع مقدس در بدنه جامعه بیشتر از گذشته باشیم.


پاشایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخش بین الملل جشنواره هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر مذاکراتی که با تعدادی از گروه‌های موسیقی حزب الله لبنان برای اجرای برنامه داشتیم، مکاتباتی هم با کشورهای تونس، مصر، عراق و ترکیه انجام گرفته که امیدوارم شاهد حضور گروه‌های خارجی از این کشورها در جشنواره باشیم.


در پایان این نشست از پوستر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت با طراحی یونس رجبی رونمایی شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …