ایرانگرد نیوز– سالها است که آلودگی هوا نه فقط تهران که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور را دچار خود کرده است. در دولتهای هشتم و نهم تقریبا هیچ راهکار مشخصی برای حل این بحران وجود نداشت و دولت به باردار کردن ابرها و آبپاشیدن با هواپیما بیشتر از کمک به حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت سوخت توجه میکرد.
رحمتالله حافظی اتفاقهایی که در دولت جدید افتاده را امیدوار کنند میداند. به گفته او تشکیل شورای عالی محیط زیست بعد از سالها با حضور رئیسجمهور میتواند بارقه امیدی ایجاد کند. دوم فعالشدن کمیته ملی حفاظت از محیط زیست است که با حضور رئیس سازمان محیط زیست فعال شده و جلساتی را شروع کرده است.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تشکیل این کمیسیون را هم باعث امیدواری میداند چرا که به عقیده او این کمیسیون محل خوبی «برای پیگیری مطالبات مردم از متولیان امر» خواهد بود. به اعتقاد او این اتفاقها در مجموع میتواند کمککننده باشد.
اما چه اقدامهایی باید انجام شود که مردم به صورت عینی شاهد کاهش آلودگی هوا باشند. حافظی میگوید باید زیرساختهایی فراهم شود که «تردد درون شهری مردم برای انجام کارهایشان» به حداقل ممکن برسد. زیرساختهای فنآوری اطلاعات در این زمینه بسیار مهم است.
موتورسیکلتها یکی از بزرگترین منابع آلودهکننده در شهرهای ایراناند. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران میگوید باید به سمتی رفت که از «موتورسیلکتهای هیبریدی و برقی» در سطح شهر استفاده شود. به گفته او باید دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند تا موتورسیکلت و خودروهای هیبریدی یک یا 2 نفره برای سفرهای درونشهری وارد و یا تولید شوند.
منابع آلودهکننده هوا به چند دسته تقسیم میشوند. اول گازهای سمی ، دوم ذرات معلق محلی و سوم ریزگردها که وارداتیاند. حافظی میگوید «خطر گازهای سمی به مراتب کمتر از ریزگردها» است. ریزگردها تهدید بسیار مهمتری محسوب میشوند. به همین دلیل انتظار میرود رئیسجمهور به عنوان رئیس شورای عالی محیط زیست از روسایجمهور کشورهای منطقه دعوت کند و نشستی در سطحد روسای جمهور برگزار شود و برای این خطر جدی تهدیدکننده سلامت مردم تصمیمهایی گرفته شود.
حافظی هم مانند اغلب همکاراناش در شورای شهر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت مترو را اصلیترین راهکار رفع آلودگی هوا میداند. به گفته او گزارشهایی که از معاونت حمل و نقل به شورا ارائه شده نشان میدهد 3 خط در حال ساخت مترو در صورتی که منابعاشان تامین شود تا پایان سال آینده قابلیت بهرهبرداری را دارد. او همچنین پیشبینی کرد که هکاراناش در شورا بودجه خوبی برای مترو در سال آینده تصویب کنند.
همراهی و همکاری دولت برای ساخت مترو همچنان یکی از انتظارات شورای شهر است. رئیس کمیسیون سلامت شورا هم میخواهد که دولت بودجههای مصوب مترو را پرداخت کند. او همینطور استفاده مترو از منابع فاینانس و منابع مالی دولت ایران در چین را راهکار مناسبی برای سرعتدادن به ساخت مترو میداند.
راهکارهای ارائه شده از طرف شورای شهر برای کاهش آلودگی هوا راهکارهای تازهای نیست. کشورهای دیگر هم تجربههای مشابهی داشتهاند و توانستهاند با گسترش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو مشکل آلودگی هوای شهرها را حل کنند. مسئولان ایران هم سالها که راهحل را میدانند اما عزم جدی برای راهحلهای زیربنایی کمتر وجود داشته است. اینبار اما شورای شهر تهران امیدوارتر از گذشته است و چشم امیدش به دولت جدید.