ایرانگرد نیوز

قول وام پنج میلیونی به هنرمندان جشنواره بسم‌الله/ آثار هنری دینی به سطح شهر می‌آیند


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته بیست‌ویکم تیرماه، موسسه اکو میزبان هنرمندان خوشنویس، تصویرگر و گرافیستی بود که جواز حضور در جشنواره “بسم‌الله” را یافته بودند.


سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره و دکتر افتخار حسین عارف رئیس جدید مؤسسه اکو از مهمانان مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بسم‌الله بودند.


سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه بر اهمیت فضایل بسم‌الله و هم‌چنین پشتکار این جشنواره طی سال‌های اخیر و اراده بخش خصوصی در حوزه هنر دینی و معنوی تأکید کرد.


وی افزود: 113 سوره قرآن با رحمانیت خداوند با ذکر بسم‌الله آغاز می‌شود به جز سوره توبه که خداوند در این سوره می‌خواهد دشمنان و مخالفان خود را مورد عتاب قرار دهد.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به اهمیت بسم‌الله به عنوان یکی از آیه‌های شریفه قرآن مجید اشاره کرد و از هنرمندان خواست که در این مورد بیشتر به خلق اثر بپردازند.


سید محمد هادی ایازی نیز در این مراسم گفت: شهرداری باید از آثار راه‌یافته جشنواره و خوشنویسی آیه مبارک بسم‌الله و خطوط قرآنی در زیباسازی شهر تهران نیز استفاده کند.


وی سازمان زیباسازی شهرداری تهران را مورد خطاب قرار داد و گفت: از این سازمان انتظار داریم که آثار خوب و برتر این جشنواره را که هم جشنواره‌ای هنری و هم جشنواره‌ای معنوی است در سطح شهر به نمایش بگذارند تا مردم شهر تهران نیز این آثار را ببینند.



به گفته ایازی و به دستور معاونت فرهنگی و اجتماعی کلیه راه‌یافتگان به دهمین جشنواره بسم‌الله تا مبلغ 5 میلیون تومان وام از صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان عرصه‌های قرآنی شهرداری دریافت می‌‌کنند.


ایازی در پایان گفت: تمام کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عضو اکو با ذکر بسم‌الله به هم گره خورده‌اند و با هم در این آیه مبارک قدسی مشترک می‌شوند. این از مهمترین اهمیت‌های این جشنواره است که به این موضوع مهم پرداخته است.


در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره بسم‌الله، محمدرضا کمره‌ای، دبیر کل جشنواره گفت: جشنواره بسم‌الله با هدف ترغیب و تشویق هنرمندان برای خلق آثاری با موضوع آیه قدسی بسم‌الله از 10 سال پیش تاکنون توسط بخش خصوصی در حال فعالیت است.



وی با ذکر این جمله که “امسال جشن دهمین سالگرد این جشنواره را جشن می‌گیریم”، افزود: اینکه بخش خصوصی توانسته یک برنامه را به مدت ده سال برگزار کند تنها زا الطاف خدایی بوده است.


وی ادامه داد: امسال جشنواره در سه بخش گرافیک، تصویرسازی و خونویسی برگزار شد. داوری دهمین جشنواره بسم‌الله در سه بخش گرافیک (پوستر و لوگوتایپ با موضوع آیه مبارک بسم‌الله) و تصویرسازی (با موضوع قصص قرآنی) با حضور اعضای هیئت داوران متشکل از بهرام کلهرنیا، مصطفی اوجی، مهرداد کشتی‌آرا، کمال طباطبایی، پژمان رحیمی‌زاده و ارمغان رحمانپور انجام شد و پس از تعیین آرا از کل 6800 اثر داخلی تعداد 114 اثر و از بین 1200 اثر خارجی از 15 کشور، 6 اثر از کشورهای مراکش،‌ ترکیه، بوسنی، پاکستان و افغانستان برای این دوره از جشنواره بسم‌الله انتخاب شد.



در مراسم افتتاحیه که با حضور 15 کشور از جمله سفرای بوسنی، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و … حضور داشتند از آثار دهمین جشنواره بسم‌الله دیدن کردند.


وزیر ارشاد و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران هرکدام خرید پنج اثر از این جشنواره را تضمین کردند.

خروج از نسخه موبایل