توليد هزار تن پسماند پلاستيکي هر شبانه روز در تهران



به گزارش خبرگزاري فارس، فرهاد پورسخا اظهار داشت:‌ پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير جايگزين پلاستيک‌هاي معمولي مي‌شود.

مدير کل آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست گفت: برنامه توسعه و جايگزيني پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير با انواع پلاستيک‌هاي معمولي، به هم دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط و ادارات کل حفاظت محيط زيست ابلاغ شده و هر يک از استان‌ها در رابطه با تحقق برنامه بر اساس جدول زمانبندي جايگزيني اقدام مي‌کنند.

وي با بيان اينکه يکي از مشکلات پسماندهاي پلاستيکي عليرغم اينکه جزء پسماندهاي ويژه و مخاطره آميز نيستند، پايداري آنها در طبيعت است، افزود: پسماندهاي پلاستيکي 300-200 سال در طبيعت عمر پايدار دارند.

پورسخا ادامه داد: در ابتدا براي از بين بردن پسماندهاي پلاستيکي به دنبال پايه‌هاي گياهي رفتند، اما عليرغم ويژگي‌هاي محيط زيستي، محدوديت در مصرف و قيمت بالاي اين پلاستيک‌ها، استفاده گسترده از آنها را فراهم ساخت.

وي از توسعه پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير در کشور خبر داد و گفت: برنامه توسعه و جايگزيني پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير با انواع پلاستيک‌هاي معمولي، به همه دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط و ادارات کل حفاظت محيط زيست ابلاغ شده و هر يک از استان‌ها در رابطه با تحقق برنامه مذکور براساس جدول زمانبندي جايگزيني اقدام مي‌کنند.

مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينکه هم اکنون شرايط توليد اين مواد در کشور فراهم شده است، گفت: با همکاري سازمان تحقيقات استاندارد، استاندارد مربوط به کيسه‌هاي زيست تخريب پذير نيز تدوين و تصويب شده است.

وي با بيان اينکه پلاستيک‌ها زيست تخريب پذير، پايداري پلاستيک‌هاي معمولي را ندارند و مدت تجزيه پذيري آنها بين 2 تا 5 سال است و زودتر در طبيعت تجزيه مي شوند، گفت: تکنولوژي توليد، مواد افزودني و فرمولاسيون اين پلاستيک‌ها در سال 89 زير ساخت‌هاي استفاده از اديتتوهاي يا افزودني‌هاي پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير انجام پذيرفت.

پور سخا با اعلام اينکه در سال 90 شروع توليد آزمايشي پلاستيک‌ها زيست تخريب پذير انجام پذيرفت، گفت: در سال 91 اولين استاندارد ملي پلاستيک‌هاي زيست تخريب پذير توسط سازمان محيط زيست و سازمان تحقيقات و استاندارد ملي ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان تهيه شد.

مدير کل آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در سال 91 ، 1500 تن پلاستيک زود تجزيه پذير توليد شده است.

پورسخا از پيشگام شدن فروشگاه شهروند، سازمان ميادين و تره بار و شرکت پگاه براي استفاده از پلاستيک هاي زيست تخريب پذير خبر داد و گفت: زير ساخت‌هاي توسعه مصرف اين پلاستيک‌ها در کشور فراهم شده است.

وي گفت: برنامه 3 ساله براي جايگزيني کامل پلاستيک‌هاي زود تجزيه پذير در کارگروه ملي پسماند پيش بيني شده است هم اکنون براي اينکه شهروندان بتوانند اينگونه پلاستيک‌ها را از پلاستيک‌هاي معمولي تشخيص دهد لوگوي ملي براي اين محصولات در حال تهيه است.

وي با بيان اينکه در کلانشهر تهران 7500 تن زباله روزانه توليد مي‌شود، گفت: 35 درصد کل پسماندهاي تهران به زباله‌هاي خشک تعلق دارد و از اين مقدار هزار تن در شبانه روز پسماندهاي پلاستيکي در تهران توليد مي شود.

پلاستيک‌هاي «زيست تخريب پذير» يا «زيست تجزيه پذير» به پلاستيک‌هايي گفته مي شود که اگر چه تمام ويژگي‌هاي پلاستيک معمولي را دارند، اما با سرعتي بسيار زياد در طبيعت تجزيه مي‌شوند. علت سرعت بسيار کم تجزيه پلاستيک هاي معمولي در طبيعت، طولاني بودن زنجيره‌هاي مولکولي اين مواد است به نحوي که نفوذ اکسيژن اين زنجيره‌هاي بلند با دشواري همراه است.

از چند سال قبل، محققان موفق شدند تا موادي را توليد کنند که اين زنجيره‌هاي مولکولي بلند پلاستيک‌هاي معمولي را به زنجيره‌هايي کوتاه تر تبديل کنند که البته تاثيري نيز در دوام، خاصيت کش ساني و ساير خصوصيات پلاستيک ندارد. کوتاه شدن اين زنجيره ها باعث مي‌شود تا نفوذ اکسيژن و ساير عناصر به اين زنجيره‌ها به سرعت و به آساني صورت گيرد و در نتيجه تجزيه پلاستيک‌ها در طبيعت به سرعت انجام شود.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …