قالیباف چشم‌ به راه روحانی برای افتتاح بزرگراه صدر

ایرانگرد نیوز – بزرگراه 2 طبقه صدر که قرار بود اوایل امسال به بهره‌برداری برسد با مشکل‌های بزرگی روبرو شد تا سرانجام در روزهای پایانی پاییز زمزمه‌های افتتاح‌اش شنیده شود. مشکل اصلی که مانع از بهره‌برداری این پروژه شده بود «نئوپلن‌ها یا همان زیرسری‌های قطعات بتنی» بود که جنس نامرغوبی داشتند و باید تعویض می‌شدند.

 

«نئوپلن‌های نامرغوب چینی» تنها مشکل طبقه دوم بزرگراه صدر نیست. این پروژه با پرسش‌های بسیاری از طرف شورای چهارم شهر تهران هم روبرو شده است. اولین تذکر جدی شورای چهارم به شهرداری درباره بهره‌برداری دیرهنگام از این پروژه بود که به گفته محسن سرخو پاسخی هم از طرف شهرداری به آن داده نشد.

 

هزینه‌ ساخت بزرگراه صدر هم حاشیه‌های بسیاری برای این پروژه درست کرده است. شهرداری هزینه ساخت طبقه دوم این بزرگراه را همراه با تونل نیایش هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. اما گران‌شدن مصالح و در ادامه بالارفتن نرخ ارز باعث شد هزینه این پروژه چندبرابر شود. شهرداری که در پاسخ به منتقدان‌اش بالارفتن هزینه‌های ساخت پرو‌ژه را انکار می‌کرد ناگهان تغییر موضع داد و معاون عمرانی شهردار اعلام کرد هزینه ساخت بزرگراه طبقاتی صدر «یک میلیارد دلار» است.

 

در آخرین بازدید شورای شهر تهران از بزرگراه صدر شهرداری اعلام کرده که هزینه ساخت طبقه دوم این بزرگراه در حدود پیش‌بینی‌های اولیه بوده و به این هزینه‌ها اضافه نشده است. البته اعضای شورای شهر هم این موضوع را باور ندارند. مسعود سلطانی‌فر می‌گوید نقل‌قول‌های مختلفی وجود دارد بر همین اساس شورا از مسئولان شهرداری خواسته جمع هزینه‌های ساخت صدر را اعلام کند تا مشخص شود «چرا این اختلاف‌ها» ایجاد شده است؟

 

ساخت بزرگراه صدر منتقدان دیگری هم دارد که معتقدند با هزینه بسیار بالای این بزرگراه شهرداری می‌توانست خطوط مترو شهر را تکمیل کند. اغلب اعضای شورای شهر مانند محمد حقانی معتقدند مهم‌ترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و تکمیل‌کردن خطوط مترو اصلی‌ترین کار شهرداری است. اما شهرداری هزاران میلیارد تومان از درآمدهای شهر را صرف ساخت پروژه‌ای مانند صدر کرده که به گفته محمدمهدی تندگویان بیشتر «شو تبلیغاتی» است.

 

محمدباقر قالیباف در آخرین تلاش‌اش برای عرضه بزرگراه 2 طبقه صدر به عنوان یکی از پروژه‌های عظیم شهرداری از حسن روحانی دعوت کرده تا وقت مناسبی برای حضور در افتتاحیه این پروژه شهری تعیین کند. شهردار تهران بارها از روسای دولت دعوت کرده تا در بهره‌برداری از پروژه‌های شهری حضور پیدا کنند که معروف‌ترین آنها افتتاح تونل رسالت بود که با حضور محمود‌ احمدی‌نژاد برگزار شد.

 

محمدباقر قالیباف حالا در انتظار رقیب‌اش در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری است تا بزرگترین پروژه شهری در سال‌های گذشته را افتتاح کند. شهردار تهران امیدوار بود ساخت پروژه‌هایی با این عظمت و هزینه بتواند او را راهی کاخ ریاست‌جمهوری کند اما نه تنها این اتفاق نیافتاد که امروز در شورای جدید شهر ساخت این پروژه منتقدان بسیاری هم دارد.

 

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …