تحویل ساختمان خانه سینما به خانه اصناف قانونی است/48 ساعت وقت داریم به همگرایی برسیم


به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان سینمایی عصر امروز درباره حاشیه‌های پیش آمده درباره خانه سینما و پلمپ شبانه ساختمان آن با اهالی رسانه برگزاری کرد.


وی در این نشست ضمن اظهار تاسف از تجمع جمعی از سینماگران مقابل ساختمان خانه سینما گفت: دوست داشتم آخرین نشست مطبوعاتی‌ام درباره عملکرد سازمان سینمایی باشد نه بحث و بررسی درباره جوسازی‌های بوجود آمده صبح امروز در مقابل ساختمان خانه سینما.


وی افزود: از همین رو معتقدم 48 ساعت آینده فرصت خوبی است تا همه اهالی سینما با مذاکره به تعامل و همگرایی و همدلی با یکدیگر برسند تا سینمای ایران زیر یک چتر واحد نفس بکشد.


شمقدری با اشاره به شرایطی که باعث بوجود آوردن تجمع صبح امروز مقابل ساختمان خانه سینما شد، گفت: مسئله اول که منجر به ایجاد چنین تجمعی شد انحلال و تعطیلی دائمی خانه سینما بود. این کش و قوس ادامه داشت تا بحث به تدوین اساسنامه خانه سینما توسط هیات 7 نفره رسد. آنجا هیچ بحثی نداشتیم تا اینکه به مرحله سوم رسیدیم که جلسه‌ای در تاریخ 13 تیر با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و هیات 7 نفره بازنویسی اساسنامه خانه سینما تشکیل شد. طی این جلسه توافق هایی بین دو طرف به امضا رسید و اما مرحله چهارم این بود که در تاریخ 19 تیرماه انتخابات هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران برگزار شد.


رئیس سازمان سینمایی همچنین در توضیح مراحل عنوان شده گفت: درباره مرحله اول یعنی انحلال و تعطیلی دائمی خانه سینما باید بگویم این اقدام طبق ضوابط و مقررات قانونی اتفاق افتاد و رای به تعطیلی دائم خانه سینما داده شد که تا همین لحظه هم به قوت خود باقی است به این معنا که تشکیلاتی به نام خانه سینما نداریم.


وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم یعنی تدوین اساسنامه خانه سینما توسط هیات 7 نفره ناظر به این امر بود که اساسنامه مورد بررسی و تدوین مجدد قرار گرفت که بعد از تدوین این اساسنامه در جلسه ای که با حضور محمود احمدی نژاد داشتیم قرار شد گروهی به نام هیات بازگشایی خانه سینما تشکیل دهیم که این توافق صورت گرفت و به نظر و تصویب شخص رئیس جمهور رسید اما دوستان خانه سینما با عملکرد خود پس از این جلسه جایگاه هیات بازگشایی خانه سینما را زیر سئوال بردند.


رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: نتیجه این شد که هیات بازگشایی خانه سینما به یک تفاهم 8 بندی رسیدند و قرار شد از یک طرف فرهاد توحیدی به عنوان نماینده صنف خانه سینما و از طریق دیگر محسن علی اکبری از سوی سازمان سینمایی حضور داشته باشند که این تفاهم نامه 8 بندی امضا نشد.


وی افزود: در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور داشتیم کلیه مباحث مطرح و طی یک جلسه 5 ساعته شرط و شروط‌ها گذاشته و قرار شد همگی آن را بپذیریم که این شرط و شروط ها همان نامه 8 بندی من خطاب به هیات مدیره خانه سینما بود که روز شنبه 15 تیرماه ابلاغ شد ولی متاسفانه ظرف 48 ساعت هیات مدیره سابق خانه سینما برخلاف تفاهم های شکل گرفته عمل کردند. این در حالی بود که قرار بود نظر احمدی نژاد فصل الخطاب این ماجرا باشد.


شمقدری تصریح کرد: زمانی که متوجه شدم هیات مدیره سابق خانه سینما بر اساس این تفاهم نامه ها عمل نمی کنند نامه ای در تاریخ 17 تیرماه به احمدی نژاد نوشتم  و در این نامه متذکر شدم که هیچ یک از اعضای هیات مدیره سابق به تفاهم‌نامه 8 بندی قائل نبوده و در نهایت پس از نوشتن این نامه مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران در تاریخ 19 تیرماه برگزار شد که نتیجه این جلسه انتخاب هیات مدیره و رئیس هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران شد.


جواد شمقدری در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که تحویل ساختمان خانه سینما به خانه اصناف سینمای ایران قانونی است، گفت: طبق مستندات موجود این حق در اختیار وزیر ارشاد است که ساختمان خانه سینمای منحل شده را در اختیار خانه اصناف سینمای ایران قرار دهد. به همین دلیل دیروز درب خانه سینما را باز کردند و اموال به هیات سه نفره یا همان هیات نظارت تحویل داده شد تا در اولین فرصت به هیات مدیره رسمی خانه اصناف سینمای ایران تحویل داده شود و قرار بود امروز صبح این اتفاق بیفتد. در طول این مدت برای اینکه کسی وارد خانه سینما نشود برگه پلمپ به در ورودی ساختمان این نهاد صنفی زده می شود تا کسی ورود غیر قانونی به ساختمان نداشته باشد که این پلمپ منجر به تجمع تعدادی از سینماگران شد.


وی گفت: گستره تجمع به جایی رسید که پای سردار احمدی مقدم هم به ماجرا کشیده شد و بعد از آن منتظرالمهدی را مامور رسیدگی به این موضوع کرد.


شمقدری گفت: اما فکر کردیم شان هنرمندان این نیست که با پرخاشگری در کف خیابان با یکدیگر به گفتگو بنشینند و خلاصه با صحبت با منتظرالمهدی قرار بر این شد که دوستان سینمایی که جلوی ساختمان سینما تجمع کردند متفرق بشوند و در چند روز آینده اعضای هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران در جای خود مستقر خواهند شد.


رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: از طرفی دیگر دوستان در خانه سینما ظرف 48 ساعت آینده می توانند با هیات مدیره جدید وارد گفتگو شوند و به یک توافق نهایی برسند. در واقع سعی مان بر این است که شرایط به سمتی پیش رود که به شکل منطقی به نتیجه معقول در این زمینه بازگشایی خانه سینمایی برسیم.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …