نشست موسیقی رمضان برگزار می‌شود/ از دم دم سحری بوشهر تا دعاخوانی ترکمن


کاوه خورابه در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح بیشتر این نشست پژوهشی گفت: نشست پژوهشی موسیقی رمضان چهارشنبه دوم مرداد با برگزاری چهار سخنرانی توسط پژوهشگران جوان و پیشکسوت موسیقی نواحی در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می شود ضمن اینکه در حاشیه این نشست هم ویژه‌نامه‌ای با عنوان “هنر و رمضان” با نوشتارهایی از استادان شاخص حوزه موسیقی و ادبیات قرآنی برای شرکت‌کنندگان عرضه می شود.


مسوول برگزاری نشست تخصصی موسیقی رمضان در تشریح برنامه‌های این نشست گفت: در این نشست یک‌روزه آیین موسیقایی “دم دم سحری” از آیین های ویژه ماه رمضان در منطقه بوشهر با سخنرانی محسن شریفیان و اجرای زنده بخشی از این آیین به خوانندگی آکا صفوی، آیین موسیقایی “نوبت‌نوازی” از برنامه های آیینی منطقه کرمان با سخنرانی فواد توحیدی، آیین “دعاخوانی” منطقه ترکمن با سخنرانی موسی جرجانی و “نقش موسیقی دستگاهی در الحان و تلاوت قرآن کریم” با سخنرانی متین رضوانپور به علاقه‌مندان و پژوهشگران موسیقی ارائه خواهد شد.


وی ادامه داد: استاد علی اصغر بیانی هم علاوه بر ریاست پنل نشست، یک سخنرانی با عنوان “کلیاتی درباره جایگاه موسیقی رمضان” خواهد داشت که به نوعی سخنران افتتاحیه این نشست خواهد بود.


سرپرست اداره پژوهش های راهبردی فرهنگستان هنر گفت: موسیقی رمضان در مناطق مختلف کشور با عناوینی چون سحرخوانی، رمضان‌خوانی و مناجات‌خوانی معرفی شده است. این نوع موسیقی از جمله گونه‌هایی است که تاثیر زیادی در آداب و آیین های ماه مبارک رمضان مردم نواحی مختلف ایران دارد و می تواند مورد توجه پژوهشگران حوزه موسیقی قرار گیرد.


براساس گزارش مهر، این نشست پژوهشی چهارشنبه دوم مرداد ماه ساعت 10:30 صبح در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …