قانون جامع حفاظت و احیای تالاب‌ها



ناصر مقدسی بااشاره به برگزاری جلسه بررسی طرح نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور طی روز گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی را به منظور احیا و نجات تالاب‌های خسارت دیده ارائه کردند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست افزود: ‌سازمان محیط زیست بر این باور است که از این فرصت استفاده کند و در جهت ایجاد قانونی کامل به منظور مدیریت، حفاظت و احیای تالاب‌ها گام بردارد.

وی بیان داشت: هم‌اکنون مسائل و معضلات تالاب‌های کشور فقط محدود به چند تالاب نمی‌شود و البته برخی از تالاب‌های کشور از جمله گاو‌خونی و دریاچه ارومیه معضلات ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد:‌ در جلسات متعددی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری وزارت نیرو برای بررسی طرح‌های پیشنهادی نمایندگان خانه ملت به منظور احیای تالاب‌ها برگزار شد، مبانی این امر کمی تقویت شد.

مقدسی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها در جلسه مذکور موارد قابل ملاحظه‌ای در حیطه حفاظت و احیای تالاب‌ها را عنوان کردند، ‌ادامه داد: در این جلسه مواردی در حوزه‌های مربوط به منابع مالی و اقتصاد تالاب‌ها و همچنین چگونگی سرمایه‌گذاری مکفی برای تحقق این مهم مطرح و بررسی شد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست افزود: مقرر شد که موارد طی دو هفته آینده جمع‌بندی شود و پس از تصویب در کمیسیون کشاورزی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شود.

مقدسی یادآور شد: موارد مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی و قانون مناسبی برای حفاظت و احیای پایدار تالاب‌های کشور خواهد بود.

وی بیان داشت: قوانین ناظر بر تالاب‌ها زیاد نیست و این قوانین به صورت پراکنده است، بنابراین حفاظت و احیای تالاب‌های کشور مستلزم تصویب قانون یک دست جامع است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه‌ها و توجه مجلس به زودی قانون جامع حفاظت و احیا از تالاب‌های کشور پس از تصویب در کمیسیون کشاورزی وارد صحن علنی مجلس می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …