وراث اجازه دهند موزه جوادی‌پور تاسیس می‌شود/ بودجه را تامین می‌کنیم


علی‌اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ساخت موزه استادنقاشی ایران، زنده‌یاد محمود جوادی‌پور گفت:‌ من به شخصه بسیار علاقه‌مندم که این اتفاق بیفتد. این نه تنها نظر من بلکه کل ارشاد نیز هست زیرا آثار بی‌نظیری که این استاد بزرگ ایران خلق کرده است باید حفظ شود.


وی افزود: به عقیده ما بهترین جایی که می‌تواند به عنوان موزه این استاد بزرگ نقاشی ایران باشد منزل شخصی وی است که هم‌اکنون نیز بسیاری از آثار استاد در این منزل نگهداری می‌شود.


امیرنیا موافقت وراث استاد جوادی‌پور برای این کار را مهمترین دلیل برای انجام شدن این کار دانست و تصریح کرد: اگر ورثه‌ زنده‌یاد جوادی‌پور موافق باشند تامین بودجه برای این کار حتمی و ضروری است.


مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی ارشاد در پایان گفت:‌ ما می‌توانیم از معافیت مالیاتی بند “ل” ماده 139 قانون بودجه برای این کار استفاده کنیم که خانه آن زنده‌یاد را خریده و از مالیات نیز معاف کنیم تا موزه این استاد بزرگ که بر گردن هنرهای تجسمی ایران حقی انکارناپذیر دارد، راه‌اندازی شود.


محمود جوادی‌پور در روز 13 شهریور 1299 در محله امیریه تهران به دنیا آمد و در آذرماه سال 1391 دار فانی را وداع گفت.


وی ابتدا در دبستان سلطانی و سپس در دبستان علامه تحصیل کرد و در سال 1312 گواهینامه ششم هنرستان صنعتی ایران و آلمان (تهران) را در رشته آهنگری و ماشین‌سازی دریافت کرد.


در هنرستان، نیما یوشیج معلم ادبیات او بود. این هنرمند در سال 1320 در آزمون ورودی دانشکده هنرهای زیبا که به تازگی تاسیس شده بود پذیرفته شد و جزء دومین گروه هنرجویان رشته نقاشی دانشکده به شمار می‌رفت.



در اوایل سال 1328 در نمایشگاه گروهی انجمن فرهنگی ایران و فرانسه (تهران) به همراه حسین کاظمی، احمد اسفندیاری و مهدی ویشکایی شرکت کرد.


در همین سال نخستین نگارخانه خصوصی ایران را با همکاری حسین کاظمی و هوشنگ آجودانی با نام “آپادانا” تاسیس کرد و اولین نمایشگاه انفرادی‌اش در این گالری برپا شد.


وی در سال‌های فعالیتش به تصویرسازی برای کتاب‌های درسی، شعر و داستان نیز می‌‌پرداخت. وی نمایشگاه های بسیاری از آثار بی شمارش را در طول سال‌های فعالیت هنری خود در ایران و کشورهای خارجی برگزار کرده است و در مراکز هنری مختلف به تدریس پرداخته است.


جوادی‌پور اولین کسی بود که دو کتاب مهم تاریخ ادبیات ایران یعنی شاهنامه فردوسی و “موش و گربه” عبید زاکانی را به صورت مدرن و نوگرا تصویرسازی کرد.


از جوادی‌پور به عنوان یکی از نخستین پایه‌گذاران جنبش نقاشی نوگرای ایران تجلیل شده است و ازطرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دارای نشان عالی است. آثار این هنرمند در برخی موزه‌های ایران و امریکا نگهداری می‌شوند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …