هنرمندان گیلکی صاحب گالری‌موزه می‌شوند/ نمایش آثار محجوبی و آغداشلو


علی‌اصغر امیرنیا، مدیرکل مرکز امور تجسمی معاونت هنری ارشاد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موزه هنرمندان گیلانی در شهر رشت گفت: دو یا سه ماه پیش درخواستی به دستمان رسید مبنی بر اینکه شهرداری رشت قصد راه‌اندازی موزه‌ای برای هنرمندان تجسمی این استان را دارد.


وی افزود: شهرداری رشت از ما خواسته بود که اجازه راه‌اندازی یک موزه برای هنرمندان تجسمی این شهر با محوریت آیدین آغداشلو و حسین محجوبی را بدهد. با توجه به اینکه ساختمان شهرداری رشت ساختمانی قدیمی است که بنای آن به بیش زا 100 سال می‌رسد آنها خواستار این بودند که این ساختمان حفظ و به موزه‌ای برای هنرهای تجسمی هنرمندان گیلانی تبدیل شود.


مدیرکل مرکز امور تجسمی ارشاد با ذکر این جمله که هنرمندان گیلانی از جمله بزرگان هنرهای تجسمی بوده و هستند، بیان کرد: چند روز پیش ساختمان شهرداری را به همراه شهردار رشت که بسیار هنردوست نیز هست مورد بازدید قرار دادیم و آن را برای ساخت این موزه بسیار قابل قبول تشخیص دادیم پس مجوز ساخت این گالری و موزه داده شد.


وی موزه‌گالری رشت را اولین موزه‌گالری ایران دانست و گفت: فعلا مجوز ساخت این مجموعه داده شده و روند کار با توجه به علاقه شهردار رشت تسریع یافته است.


امیرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا این موزه‌گالری صرفا به نمایش آثار آغداشلو و محجوبی اختصاص دارد یا خیر؟ گفت: این مجموعه می‌تواند به نمایش آثار بزرگان هنر گیلان اختصاص یابد و در کنار آن می‌توانند مجموعه‌ای نیز از اثار این دو بزرگوار را در اتاقی به نام همین اساتید به نمایش بگذارند.


وی از تمام مسئولان شهرهای بزرگ که ساختمان‌هایی دارند که برای ساخت موزه‌گالری مناسب است خواست که برای همکاری به مرکز امور تجسمی ارشاد مراجعه کنند تا روند ساخت این مجموعه‌های هنری در کشور تسریع یابد.


امیرنیا در مورد روند خرید یا اخذ کارهای اساتیدی مانند آغداشلو یا محجوبی برای تامین آثار این موزه‌گالری در رشت توضیح داد: آنچنان که شنیده‌ایم این دو استاد کارهای خود را به شهر خودشان و مردم خود اهدا خواهند کرد ولی ابتدا باید گنجینه‌ای برای آثار در شهر رشت ساخته شود بعد کار انتقال این آثار انجام شود.


وی در پایان در مورد زمانبندی ساخت این مجموعه گفت: تفاهم‌نامه تاسیس این موزه بین شهرداری و وزارت ارشاد بسته شده است، اما با توجه به این که شورای شهر رشت تغییر کرده است طرف قرارداد منتظر است که تکلیف شهردار و این پروژه مهم هنری شمال کشور معلوم شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …