ایرانگرد نیوز

ترکیه، قهوه و سنت‌های وابسته به آن را ثبت جهانی کرد

ایرانگرد نیوز ـ به گزارش آژانس خبری بلغارستان طبق تصمیم گیری کمیسیون میراث معنوی یونسکو که هم اکنون درباکو در حال برگزاری است،اعضای کمیته “قهوه ترک” را به عنوان میراث معنوی کشور ترکیه در فهرست میراث جهانی قرار دادند.

مقامات ترکیه پیش تر یادآور شده بودند که منظور از قهوه ترک تنها نوشیدن صرف این نوشیدنی نیست بلکه تمامی سنت‎های وابسته به این محصول سنتی را دربر می‎گیرد که شامل گردهمایی در قهوه خانه‎ها و ایجاد ارتباطات اجتماعی دردوران گذشته و نقش وتاثیر آن درروابط مردم نیز بوده است.

 

گفتنی است که هنوز قهوه‌خانه به عنوان یک سنت کهن به ثبت جهانی نرسیده‌است. پیش‌تر ایران سنت نقالی را که به قهوه‌خانه مربوط می‌شود، در فهرست میراث جهانی ثبت کرده‌است.

طبق همین گزارش بیش از ۸۰۰ نماینده از ۱۱۶ کشور دراین نشست شرکت کردند که درباره بیش از ۳۸ پرونده پیشنهادی بحث و گفتگو کردند.

پیش از این نیز ترکیه میراث دیگری را درفهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کرده بود که شامل غذای عروسی” کسک” و نیز کشتی “کریک پینار” و تاتر سایه “کاراگوز” و “هاجی وات” و مانند آن است. ترکیه همچنین برای ارائه موارد دیگری از هنرهای سنتی این کشور درفهرست میراث معنوی یونسکو، پرونده‎های بیشتری را آماده کرده است.

 

ایران هنوز فرصت دارد تا پرونده ثبت جهانی قهوه‌خانه را آماده کند. این پرونده می‌تواند به طور مشترک بین ایران و ترکیه به ثبت جهانی برسد.

 

خروج از نسخه موبایل