خلیج فارس، به نام فارس به کام دیگران

3

دهم اردیبهشت به نام خلیج فارس نام گرفته تا نام این دریا برای همیشه در تاریخ با نام فارس همراه شود. البته خلیج فارس همیشه نام فارس را با خود همراه داشت اما غفلت از گردشگری که می توانست برای فارس به همراه داشته باشد سبب شد تا ظرفیت های این نام به کام سایرین خرج شود.
دانلود فایل مرتبط با خبر: خلیج فارس ، به نام فارس به کام دیگران
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری‌ـ دهم اردیبهشت به نام خلیج فارس نام گرفته تا نام این دریا برای همیشه در تاریخ با نام فارس همراه شود. البته خلیج فارس همیشه نام فارس را با خود همراه داشت اما غفلت از گردشگری که می‌توانست برای فارس به همراه داشته باشد سبب شد تا ظرفیت‌های این نام به کام سایرین خرج شود.

“محمدتقی رهنمایی” استاد دانشگاه تهران و از پیشگامان و نخستین مدرسان گردشگری در ایران درخصوص گردشگری سواحل خلیج فارس به CHN گفت: «هنگامی که درخصوص خلیج فارس صحبت می‌شود دو نکته مد نظر قرار می‌گیرد. اول موقعیت خلیج فارس به دلیل شرایط آب و هوایی آن است که در مقایسه با منطقه مدیترانه می‌تواند پذیرای گردشگرانی باشد که در فصول خاصی که منطقه مدیترانه استعداد پذیرش گردشگری ندارد را بپذیرد.»

او معتقد است: «در فصل زمستان، پاییز و اوایل بهار که سواحل مدیترانه استعداد پذیرش گردشگر را ندارد سواحل خلیج فارس به دلیل شرایط جوی و آب و هوایی خود ظرفیت جذب گردشگران را داراست.»

دومین نکته نزدیک بودن مناطق سواحل خلیج فارس به مناطق جمعیتی است. کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس جمعیت زیادی ندارند اما ایران با 72 میلیون نفر جمعیت و کشورهای همسایه شمالی ما که به قفقاز و سایر کشورها شمالی متصل می‌شود پتانسیل جمعیتی بالایی را برای جذب گردشگر دارد.

رهنمایی با اشاره به آنکه اگر موقعیت آب و هوایی و جمعیتی را در نظر بگیریم سواحل خلیج فارس ظرفیت پذیرش گردشگران بی شمار را دارد خاطرنشان کرد: «نکته سوم درخصوص تاریخ و قدمت مناطق ساحلی خلیج فارس است. مناطق شمالی سواحل خلیج فارس دارای قدمتی بیش از سواحل جنوبی است. سواحل جنوبی به دلیل پراکندگی که داشتند، آبادی قابل توجهی تا پیش از دوره 30 سال اخیر نداشت بنابراین دیدنی‌های تاریخی منطقه خلیج فارس در سواحل جنوبی ایران و جزایری است که در خلیج فارس و بخصوص جزایر متعلق به ایران وجود دارد.»

به گزارش CHN، این واقعیت انکار ناپذیر است که خلیج فارس و اهمیت گردشگری آن از سالها قبل شناخته شده چراکه این سواحل می‌توانند تبدیل به مرکز توضیع کالا، خدمات و گردشگر بین اروپا در غرب و آسیای جنوب شرقی و چین در شرق شود.

در سالهای بعد از انقلاب به دلیل وقفه‌ای که بوجود آمد و جنگ تحمیلی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز آن بود، توسعه گردشگری در مناطق جنوبی کشور رنگ باخت در این زمان بود که سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح مبتکران ایرانی برای توسعه گردشگری خود بهره بردند و به یافته‌های ایران درخصوص گردشگری خلیج فارس پی بردند و طرح دبی و امارات و… را مطرح کردند و امروز با برد بین‌المللی خود در صدد جذب گردشگر هستند.

رهنمایی در ادامه تصریح کرد: «در این میان نه تنها بحث گردشگری بلکه توسعه و توضیح بخش کالا، مسافر، نقل و انتقال و مرکز جذب مسافر، کالا و خدمات است. ما به حقیقت پتانسیل موجود در حوزه گردشگری خلیج فارس پی بردیم ولی واقع بینی آن‎را نداشتیم تا آنرا ادامه دهیم و به نتیجه برسانیم. عدم شناخت و آگاهی مسئولان نسبت به گردشگری و پتانسیل‌های آن سبب عقب ماندن این حوزه از اهداف کلان خود شد.»

به گزارش CHN، تا زمانی که درآمد نفت باشد کسی نیازی به توسعه گردشگری نمی‌بیند. واقعیت آن است که هنگامی که کشوری سالی 90 میلیارد دلار درآمد نفتی دارد نیازی به ایجاد دردسر برای خود نمی‌بیند. واقعیت آن است که هنوز دیر نشده. اگر مسئولان روی خوش به گردشگری نشان دهند، راه اندازی و توسعه گردشگری در ایران کار مشکلی نیست. این مهم ساز و کار خود را می طلبد.

رهنمایی معتقد است برای آنکه بتوان در گردشگری سواحل شمالی خلیج فارس توسعه و رونق ایجاد کرد باید در ابتدای امر باید فهرستی از غفلتهایی که کردیم تهیه کنیم و به جبران آن بپردازیم تا بتوانیم اعتماد بین‌المللی و داخلی را نسبت به گردشگری سواحل خلیج فارس کسب کنیم. سپس بر اساس شناخت امکانات و محدودیت‌های منطقه برنامه‌ریزی انجام دهیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «ما امکاناتی داریم که سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس فاقد آن هستند. آنها می‌توانند گردشگران خود را فقط در سواحل نگه دارند یا هتل‌های لوکس این درحالی است که سواحل شمالی خلیج فارس سرشار از آثار تاریخی و باستانی و طبیعی است که هر گردشگر آرزوی دیدن آن را دارد.»

او با اشاره به آنکه درابتدای امر باید بازشناسی نسبت به داشته های منطقه داشته باشیم یادآور شد: «شاید سفر به سواحل جنوبی خلیج فارس به یکبار رفتن بیارزد ولی کمتر کسی را پیدا می‌کنید که برای بار دوم علاقه‌ای به رفتن به آن مناطق را داشته باشد این نشان دهنده آن است که منطقه هنوز تشنه استفاده از ظرفیت‌های جدید است. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فاقد ظرفیت‌های جدید برای جذب گردشگر هستند این درحالی است که سواحل شمالی خلیج فارس دارای این ظرفیت‌ها هستند.»

رهنمایی افزود: «باید رقبا را شناخت، برنامه‌های آنهارا دانست و در نهایت برنامه‌های قدیمی را تکرار نکرد چراکه تاریخ مصرف بسیاری از این برنامه‌ها گذشته.»

دیگر زرق و برق بازارها نمی‌تواند گردشگران را جذب کند. این ترفندها قدیمی شده‌اند و تاریخ انقضایشان فرا رسیده. گردشگری حاشیه خلیج فارس نیازمند تزریق برنامه‌ریزی جدید و به روز است. برنامه‌ای که بتواند گردشگری تشنه منطقه را سیراب کند. این برنامه دراز مدت است و باید بار به گل نشسته را بیرون کشید. ما اینجا هستیم. در سواحل شمالی خلیج همیشه فارش با قدمتی به اندازه تاریخ.

گزارش: معصومه دیودار

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …