لزوم توجه به فیلمسازانی که گره از سینمای کودک باز می‌کنند/مرعوب گیشه نشویم


ناصر رفایی کارگردان سینمای کودک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جشنواره فیلم کودک بیان کرد: این جشنواره هویتی مشخص دارد و ماحصل برپایی هر دوره از این جشنواره، باید کارکرد فرهنگی داشته باشد و در راستای بهبود سینمای کودک عمل کند.


وی یادآور شد: ما هر ساله جشنواره فیلم کودک برگزار می‌کنیم اما آنچه اهمیت دارد، داشته‌های جشنواره است و امیدوارم جشنواره بتواند در کیفیت تولیدات سینمای کودک تاثیر مثبت بگذارد چراکه این جشنواره در فرهنگسازی تولید و اکران در سینمای کودک نقشی مهم دارد. جشنواره فیلم کودک مانند رستورانی است که در آن فیلمسازان سینمای کودک، باید خوراک فرهنگی سالم را به مخاطب عرضه کنند.


کارگردان فیلم “خانه امن است” که در دوره بیست و پنجم جشنواره با این اثر حضور داشته است با اشاره به نشست هایی که در جشنواره برپا می‌شود، بیان کرد: هر ساله طی روزهای برگزاری جشنواره، نشست‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌های متعددی درخصوص سینمای کودک انجام می‌شود که باید از این فرصت استفاده بهینه کرد و شرایط به گونه‌ای نباشد که این آسیب‌شناسی‌ها، بعد از اتمام جشنواره به فراموشی سپرده شود.


وی با اشاره به لزوم جدی‌ گرفتن بخش تولید در سینمای کودک اظهار کرد: سینمای کودک فیلمسازانی دارد که می‌توانند گره از وضعیت کلی سینمای ایران باز کنند که آنها را نباید نادیده گرفت.


فیلم ها روی دست فیلمسازان کودک می ماند


این کارگردان سینمای ایران با بیان این که سینمای کودک جایگاه مهم و مشخصی در توزیع و اکران سینمای فعلی ایران ندارد، گفت: نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که کسانی که فیلم کودک می‌سازند، فیلم‌ها روی دستشان بماند و یکی از جاهایی که می‌تواند فیلمسازان را تشویق به ساخت فیلم خوب کودک بکند، جشنواره فیلم کودک است. ضمن آن که اگر تولیدات سینمای کودک قوی باشند، جشنواره هم رونق بیشتری پیدا می‌کند.


وی توضیح داد: در این سالها گاه شاهد فیلم‌هایی بودیم که تنها به صرف اینکه یک کودک در آن حضور دارد، فیلم کودک نام گرفته است اما در واقع آن فیلم یک فیلم کودک نبوده است. به عنوان مثال فیلمی که با حضور بازیگران طنز، برای سینمای بدنه و مخاطب بزرگسال ساخته شده، گرچه شاید دیدنش برای کودکان هم جذاب باشد، اما نباید فیلم کودک لقب گیرد و در یک جشنواره تخصصی شرکت داده شود.


سازنده فیلم “امتحان” که در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی برنده جایزه شده است، بیان کرد: افتخار می‌کنم با تجربه چندین ساله‌ام در سینمای کودک و نوجوان، هیچگاه مرعوب گیشه نشده‌ام. باید توجه داشت که سینمای بدنه جایگاه خود را دارد و سینمای فرهنگی نیز باید کارکردهای خاص خودش را حفظ کند.


ما توقع برگشتن سرمایه نداریم


کارگردان “چترسبز” با بیان اینکه پخش کننده نمی تواند متولی باشد، اظهار کرد: باید متوجه بود که سینمای کودک، یک دغدغه فرهنگی است و این که پخش کنندگان سینمای ایران بگویند فیلم کودک مخاطب ندارد و جایی برای اکران فیلم کودک درنظر نگیرند، نادرست است. ما فیلمسازان ژانر کودک، توقع برگشت سرمایه نداریم اما باید امید داشته باشیم تا ساختن این فیلم‌ها تداوم داشته باشد.


رفایی با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک افق دوردست و بالایی دارد که با ارتقای تولیدت سینمای کودک به آن می رسیم، ادامه داد: سینما مقوله‌ای نیست که در آن تنها خواسته و هدف‌گذاری مهم باشد بلکه بخش مهم آن سرمایه‌گذاری و پروسه رسمی تولید است. پس در این زمینه باید از کسانی کمک بخواهیم که این پروسه را طی کرده باشند.


وی در پایان استقبال سینماگران جوان کشور در ساخت فیلم کودک را امیدوارکننده دانست و یادآور شد: باید توجه داشت که کارگردانان با تجربه، در این ژانر آزمون و خطا کرده‌اند و به تجربیات گرانبهایی رسیده‌اند. زمانیکه این فیلمسازان کهنه کار می‌شوند باید به عنوان کارشناس تولید فیلم کودک از داشته‌های آنها استفاده کرد.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …