دلایل تجمع اعتراضی اعضای ارکستر سمفونیک/ نه پول می‌دهند نه قرارداد می‌بندند


مهدی کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح جزییات تجمع یکشنبه 30 تیرماه تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک و گروه کُر در تالار رودکی گفت: تجمع روز گذشته ما درباره کل اتفاقاتی بود که طی ماه‌های گذشته در ارکستر سمفونیک به وقوع پیوست و با وجود پیگیری‌های فراوانی که انجام شد متاسفانه به نتیجه ای هم نرسید.


وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که به شدت اعضای ارکستر سمفونیک را آزرده‌خاطر کرده عدم انعقاد قرارداد مالی از سوی مدیران معاونت هنری در بخش‌های مرتبط با حوزه موسیقی با نوازندگان بود که از 10 ماه گذشته تا کنون هیچکدام از ما هنوز قراردادی را امضا نکرده‌ایم. این در حالی است که آقای شاه‌آبادی در مقام معاونت هنری طی مصاحبه هایی که با برخی از رسانه ها داشتند اعلام کرده بودند که اعضای ارکستر سمفونیک هیچ مشکل مالی ندارند و ما به همه تعهداتمان در قبال انعقاد قرارداد و دیگر مسائل عمل کردیم حتی اعلام کرده بودند که ارکستر سمفونیک در هفته‌های آینده نیز برنامه خواهند داشت.


این نوازنده با اشاره به صحبت‌های معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حتی اگر صحبت‌های آقای شاه آبادی برای اجراهای ارکسترال مورد تایید باشد باید بگویم که این اجراها در قالب اجرای ارکستر سمفونیک تهران نیست بلکه این اجراها پروژه‌هایی است که فقط مربوط به اجرای برنامه در مناسبت‌های خاص است که نوازندگان ارکستر سمفونیک نیز در آن حضور دارند و گرنه گمان نمی‌کنم که این اجراها در قالب عنوان ارکستر سمفونیک تهران به کار خود ادامه دهد.


کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به نمایندگی از نوازندگان شاکی تاکید می کنم که اقدام ما به هیچ عنوان برای شلوغ کردن محیط موسیقی و سیاسی کردن آن نیست بلکه تمام حرف ما این است که دستمزدها، بیمه و حق سنوات اعضای گروه طبق وعده‌های داده شده در قالب یک قرارداد قانونی و مورد توافق طرفین به نوازندگان تعلق بگیرد. مطمئن باشید اگر ما به دنبال حاشیه‌سازی بودیم قبل‌تر هم می توانستیم دست به این اقدام بزنیم چراکه بعد از تحقیقاتی که به عمل آوردیم در زمانی متوجه شدیم که موسسه تازه تاسیس شده ارکسترها از نهادهای وابسته به معاونت هنری ثبت قانونی نشده که این به خودی خود حاشیه‌ساز می‌شد و ما می توانستیم از چنین موقعیت هایی بهره‌برداری کنیم.


وی با اشاره به اقدامات موسسه ارکسترها گفت: کسی منکر زحمات و تلاش هایی که برای بهبود وضعیت ارکستر و جوان سازی گروه نوازندگان انجام شده نیست و این اتفاقا یکی از مهم ترین و ارزشمندترین اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد اما صحبت ما این است که گروه نگران سیستم آزمون و خطایی است که در قبال فعالیت‌های آنها اعمال می شود زیرا ما هم همانند رهبر ارکستر و خواننده ارکسترها زحمت می کشیم اما چون نامی بزرگی نداریم همواره باید حقمان ضایع شود؟


کلانتری افزود: تاکنون مشکلات خود را به دفعات با مدیران بالادستی بیان کردیم و حتی جلساتی هم دراین زمینه انجام گرفته اما متاسفانه هیچ اقدامی جز اینکه آقای پاشایی دیروز به ما گفتند صبوری کنید، برای بهبود وضعیت ما انجام نگرفته است.


این هنرمند جوان با اشاره به انتشار آلبوم تصویری ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی و رونمایی از آن در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: متاسفانه یکی دیگر از اتفاقات مورد اعتراض ما انتشار و فروش این آلبوم تصویری بدون در نظر گرفتن حقوق مادی نوازندگان بوده که هنوز ریالی بابت حق انتشار این آلبوم دریافت نکردیم این در حالی است که طبق شنیده های ما قرار است آلبوم تصویری ارکستر ملی به رهبری فردین خلعتبری هم که تعدادی از ما به عنوان نوازنده در آن حضور داشتیم وارد بازار موسیقی شود که ادامه این روند قطعا مورد رضایت ما نیست. در حالیکه ما می دانیم هزینه های زیادی صرف انتشار این آلبوم ها شده است اما هیچکدام از این هزینه ها برای ما نیست.


براساس گزارش مهر، در پی تجمع روز گذشته نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در تالار رودکی، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به آنها وعده داد که تا امروز (دوشنبه 31 تیر ماه) صبوری کنند. اما طبق پیگیری خبرنگار مهر و گفته کلانتری هنوز اتفاق خاصی در حوزه انعقاد قرارداد مالی با اعضای ارکستر انجام نگرفته است. این در حالی است که خبرگزاری مهر هنوز موفق به دریافت پاسخی از سوی مدیران دفتر موسیقی درباره این موضوع نشده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …