خوشنویسان خوبی در این سال‌ها تربیت شده‌اند/ در مدح افراد اغراق نکنیم


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته دوشنبه 31 تیرماه و ساعاتی قبل از افطار دومین افتتاحیه جشنواره بسم‌الله در فرهنگسرای نیاوران با نمایش آثار بخش لوگوتایپ، پوستر و خوشنویسی و همچنین آثار دومین اکسپوی هنرهای قرآنی آغاز به کار کرد.


غلامحسین امیرخانی، استاد خوشنویسی و عضو آکادمی چهر‌ه‌های ماندگار در سخنانی گفت: دوست دارم در این مراسم بر کلمه “اندازه” تاکید بیشتری بکنم که در فرهنگ و ادب و نزاکت ما ایرانی‌ها بر آن تاکید شده است.



وی افزود: متاسفانه رعایت اندازه به خاطر تسلط فرهنگ‌های بیگانه بر کشور ما و تعظیم ما در برابر مغول‌ها و سایر اقوامی که بر ایران تاختند، از یاد ما رفته البته باید بگوییم که این تعظیم به خاطر حفظ جانمان بوده است.


این استاد پیشکسوت خوشنویسی از اینکه ادبیات ما با نوعی تظاهر و ریا همراه شده است انتقاد کرد و گفت: اصولا عواطف و احساسات به جای عقل شخصیت ما ایرانی‌ها را ساخته و در شخصیت‌های ما عقلانیت و منطق جای خود را به مهربانی و احساس داده است.


وی ادامه داد: گاهی دیده‌ام که در یک برنامه و یا یک همایش گوینده در مورد کسی‌که قرار است مورد تقدیر قرار گیرد چنان اغراق می‌کند که در حق او بدی نیز کرده و در ذهن جوانان مخاطب ایجاد انحراف می‌کند.



امیرخانی از اینکه برخی اساتید هنر را بی‌مورد تقدیر و یا از آنها زیادی تعریف می‌کنند، اظهار تاسف کرد و گفت: گاهی چنان یک نفر را به عرش اعلی می‌برند که دیگر پایین آوردن و زمینی کردنش کار سختی است و این چیزی جز یک اشتباه بزرگ نیست.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به آثار خوشنویسی که در جشنواره بسم‌الله روی دیوار رفته است، گفت: باید به مدیران هنری این جشنواره و البته داوران آن احسنت گفت که با تیزبینی سره را از ناسره تشخیص دادند و کیفیت را فدای کمیت نکرده‌اند.


این چهره ماندگار کشور در حوزه هنرهای تجسمی، تربیت نسل جوان خوشنویسی در این سال‌های اخیر را قابل قبول ذکر کرد و توضیح داد: خوشنویسانی که در چند دهه اخیر تربیت شده‌اند عالی‌ترین نمونه‌های معرفتی را نقش زده‌اند که این جای خوشحالی دارد منتهی باید ذوق و سلیقه آنها و همه مردم را طوری تربیت کرد که دیگر اثر نازل در کشور نبینیم و هیچکس یک اثر غیر قابل دفاع را به عنوان هنر نپذیرد.



امیرخانی در پایان گفت: امنیت در کشور با ارتقای فرهنگ بدست می‌آید و ما از طریق فرهنگ می‌توانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم.


علی‌اصغر امیرنیا مدیر مرکز امور تجسمی ارشاد به همراه هنرمندان خوشنویسی چون رسول مرادی، ابوالقاسم عتیقه‌چی، سید مهدی دریاباری، الله‌یار خوشبختی، عظیم فلاح، محسن رهبری و عین‌الدین صادق‌زاده از جمله حاضران در این مراسم بودند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …