لبا‌س‌ها و عروسک‌های فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی کجا نگهداری می‌شود


به گزارش خبرنگار مهر، “شهر موش‌ها”، “سربداران”، “هزار دستان”، “مدرسه موش‌ها”، مجموعه تلویزیونی “کلاه قرمزی و پسرخاله” و چندین و چند برنامه تلویزیونی دیگر از جمله آثاری هستند که در دهه 60 ساخته شده و جزو خاطره‌انگیزترین آثار تلویزیونی ایران هستند؛ آثاری که با حضور بزرگان سینما و تلویزیون بهترین لحظات را برای مخاطبان رقم زده‌اند. سریال هایی که هزینه قابل توجهی برای تهیه دکور و لباس آن در نظر گرفته شده و از طراحی های زیبا و ماندگاری نیز برخوردار بودند و امروز باید به عنوان تاریخ سریال‌سازی تلویزیون در بهترین شرایط نگهداری شوند.


هرچند صدا و سیما از روش‌های مختلفی برای به خاطر آوردن این مجموعه‌ها از جمله پخش مجدد و یا فروش این سریال ها به صورت “دی وی دی” استفاده می کند، اما حفظ و نگهداری لباس‌ها و دکورهای طراحی شده در این مجموعه‌ها می‌تواند به روند ارتقای کیفیت آثار سینمایی و تلویزیونی کمک کند.


در سال‌های دور بخش‌هایی از دکور و لباس‌های آثار شاخص تولید شده در تلویزیون و سینما در دهه 60، در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار داشت تا از آنها حفاظت شود، اما در همان سال ها به دلیل توسعه ساختاری این مجموعه و شروع ساخت و سازها و گسترش ساختمان بنیاد سینمایی فارابی، انباری که شامل بخش‌هایی از دکور و لباس‌های سریال‌هایی چون “سربداران” و “شهر موش‌ها” و چندین سریال دیگر بود به صدا و سیما تحویل داده شده و این مجموعه بعد از مدتی و در دهه 70 به سیما فیلم که در همان سال ها به عنوان زیرشاخه صدا و سیما در نظر گرفته شده بود، منتقل شد.


سیما فیلم بعد از مدتی با تغییر ساختار مواجه شد و این مجموعه از لباس‌ها، دکورها و عروسک‌ها دوباره به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتقل شد و در نهایت به انبار شهرک سینمایی غزالی رفت.


بخشی از دکورها و لباس‌ها در انبار شهرک غزالی نگهداری می‌شود


مجید شعبان‌پور رئیس مرکز تولید و فنی سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آنچه که از لباس، دکور و عروسک های تولیدی صدا و سیما در دهه‌های گذشته باقی مانده است، گفت: بخشی از دکورها و لباس هایی که از بنیاد فارابی به صدا و سیما تحویل داده شد، همچنان باقی مانده و از آنها محافظت می‌شود. این آثار در انباری در شهرک سینمایی غزالی نگهداری می شود، اما نمی‌توانم بگویم که به عنوان مثال تمام لباس‌های سریال “سربداران” در این انبار نگهداری می‌شود.


وی با اشاره به اینکه انبارهای مختلفی از جمله انبار عروسک، انبار لباس و … در این شهرک برای حفظ  آثار مورد نظر ساخته شده است، توضیح داد: یکی از مسایلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی از این آثار مانند عروسک‌ها جنس متفاوتی دارد و نگهداری از آنها بسیار سخت است. به عنوان مثال جنس اکثر عروسک‌های “شهر موش ها” و یا “مدرسه موش ها” اسفنجی بوده و این عروسک ها به طور طبیعی بعد از دو سال خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست. حتی عروسک‌های “کلاه قرمزی و پسرخاله” نیز همان عروسک‌های اولیه نیستند. طراح و عروسک‌ساز هر چند وقت یک‌بار نمونه ای از این عروسک‌ها را می‌سازد و مورد استفاده قرار می‌دهد.


این مقام مسئول در رسانه ملی ادامه داد: البته این مشکل برای لباس ها نیز وجود دارد، به عنوان مثال صدا و سیما معمولا لباس های سیاهی لشگرها که از کیفیت چندانی برخوردار نیست و قبل از اتمام سریال از بین می‌رود، قبول نمی‌کند اما لباس نقش‌های اصلی که از طراحی و کیفیت بالایی برخوردار است، نگهداری می‌کند تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.


رئیس مرکز تولید و فنی سازمان صدا و سیما گفت: براساس قانون، هر سریال و فیلم تلویزیونی که توسط بخش خصوصی و یا دولتی برای صدا و سیما ساخته می شود، بعد از پایان کار تمامی دکور و لباس های مورد استفاده در آن مجموعه باید به سازمان صدا و سیما تحویل داده شود. برای سریال “هزار دستان” که هم اکنون دکور خیابان لاله‌زار آن در شهرک غزالی باقی مانده است، یک موزه کوچک تشکیل شده که تمامی لباس های استفاده شده در این مجموعه برای علاقه مندان به نمایش درآمده است.


وی در پایان درباره عروسک‌های “شهر موش ها” و موجود بودن آنها در انبار شهرک غزالی بیان کرد: آمار دقیقی درباره وجود این عروسک ها در انبار شهرک غزالی وجود ندارد اما بعید می دانم که تعدادی از این عروسک ها بعد از سال ها همچنان سالم باقی مانده باشد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …