سینمای ایران قصد ندارد برای بچه‌ها پول خرج کنند


سید جواد هاشمی نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نشست هم‌‌اندیشی فیلمنامه‌نویسان در بنیاد سینمایی فارابی گفت: ایجاد محفلی برای هم‌‌اندیشی فیلمنامه‌نویسان سینمای کودک را از سوی متولیان جشنواره کودک خوشایند می‌‌دانم و امید است این هم‌ اندیشی‌ها حاصلی برای مدیران جشنواره به همراه داشته باشد.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم با شعار حرف بزنم باید بگویم ما از فقر فیلمنامه خوب در رنج هستیم اما اگر بخواهم با تکیه بر شعور سخن بگویم، باید این نکته را یادآور شوم که سینمای کشور ما قصد ندارد برای بچه‌ها پول خرج کند. این دو مقوله در بطن مرتبط اما در ظاهر غیرمرتبط هستند. شاید خیلی‌ها بگویند چرا مدام حرف پول را به میان می‌کشید، پاسخش این است که پول در بحث تولید مهم است و ما فیلمنامه‌های بسیاری داریم که هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند زیرا پولی وجود ندارد. در دنیای فیلمسازی واقعیتی اساسی وجود دارد که بدون پول نمی‌توان صنعت سینما داشت. تا کی می‌خواهیم بگویم فقر فیلمنامه داریم؟ من می‌گویم مشکل ما فقر فیلمنامه نیست بلکه فقر نقدینگی است.


هاشمی با بیان مثالی در این باره توضیح داد: اگر ما به نویسنده اثری که یک میلیارد هزینه می‌برد 100 میلیون دستمزد دهیم به یقین او همه زندگی خود را فقط به نوشتن اختصاص می‌دهد و کاری را می‌نویسد که 100 میلیون ارزش دارد نه فرضا 5 میلیون. شک نکنید همه فیلم‌های ماندگار سینمای کودک هزینه‌های بالایی داشته‌اند. مانند “گلنار”، “پاتال”، “دزد عروسک‌ها” و… این‌ها فیلم‌های پرفروش و در عین حال پرهزینه‌ای بوده‌اند. حتی فیلم “اختاپوس” که من آن را ساخته ‌ام. چراکه این اثر پس از “کلاه قرمزی” در 7-8 سال اخیر بیشترین فروش را در میان آثار سینمای کودک داشته و بیشترین تماشاگر را به سینما کشانده است و این اتفاق خوبی است بنابراین ما باید برای بچه‌ها هزینه کنیم.


هاشمی گفت: 30 سال معلم بوده‌ام. معلمی در ارتباط با بچه‌ها موفق ‌تر است که به زبان آن‌ها صحبت کند بنابراین معتقدم فیلمنامه‌ای به درد کودکان می‌خورد که پند و اندرزهایش هم کودکانه باشند.


وی بیان کرد: وجود جشنواره فیلم کودک برای سینمای ما لازم است گرچه شاید برپایی آن برای رونق این گونه سینمای مظلوم کافی نباشد. به جشنواره کودک، باید به چشم یک آب باریکه‌ برای حیات سینمای کودک نگاه کرد و من نیز خوشحالم که توانسته‌ام در چند دوره آن حضور داشته باشم. نفس حضور در جشنواره کودک برای من بسیار خوشایند است نه به‌ عنوان فیلمساز کودک بلکه به‌ عنوان کسی که سال ‌ها در آموزش  و پرورش کار کرده است و با بچه‌ها بزرگ شده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …