دومین موزه فرش دستباف کشور در اراک احداث می شود

دومین موزه فرش دستباف کشور در اراک احداث می شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: با احداث بیش از یکصد تخته فرش نفیس مقدمات احداث موزه فرش استان مرکزی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده و در صورت حمایت استانداری مرکزی و واگذاری زمین توسط شهرداری اراک ، ساخت آن آغاز می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، «سید محسن رحمتی» گفت: در نشست برنامه ریزی احداث موزه فرش که در استانداری مرکزی وبا حضور استاندارمحترم استان مرکزی ، معاون هماهنگی وامور عمرانی ورئیس کارگروه گردشگری استان ، مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور ، مدیرکل موزه های کشور، شهردار ورئیس شورای اسلامی شهر اراک حضور داشتند، مقرر شد تامین زمین به متراژ دو هزار متر توسط شهرداری اراک ، ساخت موزه توسط استانداری مرکزی و مطالعه،طراحی و تجهیز موزه فرش بهارستان توسط میراث فرهنگی صورت گیرد.
همچنین مقرر شد تاقبل از ساخت و تجهیز موزه فرش ( با نام گنجینه بهارستان) نمایشگاهی از فرشهای اهدایی آقای حسینجانی دایر گردد.
سید محسن رحمتی افزود : این گنجینه متشکل از یکصد تخته فرش های نفیس ایرانی است که تعدادی ازآنها سالها قبل از کشور خارج شده بودند وآقای حسینجانی آنها را از نقاط مختلف جهان از جمله نیویورک، لس آنجلس، بوستون، مونیخ، وین و دیگر نقاط خریداری کردند و به میهن اسلامی بازگرداند. این گنجینه حاصل 55 سال فعالیت آقای ابراهیم حسیجانی در حوزه فرش دستباف ایرانی است.
مجموعه فرش های آقای حسینجانی (بنابراظهارنظر خود ایشان) شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران است که قدمت این فرش ها از یکصد سال تا 400 سال می باشد و تاریخ بافت تمامی این فرش ها بر روی آنها ثبت شده است. بیش از نیمی از این فرش ها اثر هنرمندان استان مرکزی به خصوص ساروق، جیریا و غیاث آباد است.
وی ادامه داد: تنها موزه فرش دستباف نفیس کشور هم اکنون در تهران فعالیت می کند و همه روزه پذیرای علاقه مندان داخلی و خارجی است.
وی اظهار کرد: استان مرکزی به خصوص مناطق فراهان، ساروق، جیریا، غیاث آباد، محلات و دلیجان قطب تولید فرش های دستباف نفیس در کشور محسوب می شوند واز گذشته تا کنون بازار مهمي براي تجارت و صادرات فرش در تمام منطقه بوده است . بنابراین احداث دومین موزه فرش در این استان بسیار به جا و ضروری است و می تواند شرایط را تغییر دهد و انگیزه ای منطقی در بین بافندگان ایجاد کند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی خاصه استان مرکزی دانست.
وی خاطر نشان کرد: در موزه فرش انواع فرش‌هاي دست بافت‌، با توجه به مرغوبيت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي قالي ايران از لحاظ رنگ آميزي‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالي بافي حفظ و نگه‌داري مي‌شود.هم‌چنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران ،فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در خواهد آمد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …