عکس، سند محکمی برای پژوهشگر تاریخی است

ImageHandler.ashx

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: عکس فارغ از همه تعاریف موجود یک سند محکم برای پژوهشگر تاریخی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدبهشتی مشاور رئیس سازمان در مراسم بزرگداشت یکصدوهفتادویکمین سالگرد عکس تاریخی و رونمایی از جلد دوم کتاب سیمای تهران که با حضور احمدمسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از پیشکسوتان عکس تاریخی و پژوهشگران این حوزه در سالن آمفی تئاتر سازمان برگزار شد، گفت: صدوهفتادویک سال پیش در دوره قاجار اولین عکس گرفته شده است، دوره‌ای تاریخی که با وجود اینکه بخش بسیاری از میراث تمدنی کشور ما را در خود جای داده مغفول مانده است.

وی ادامه داد: هرچند از لحاظ زمانی فاصله چندانی با دوره قاجار نداریم اما نسبت به آنچه در آن دوران اتفاق افتاده دچار سوءتفاهم هستیم.

بهشتی دوره قاجار را یکی از درخشان ترین دوره های تمدنی دانست و یادآور شد: توجه به تاریخ سیاسی دوره قاجار موجب شده است که از پرداختن به هنر و تمدن آن دوران غافل شویم.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به 700 هزار سند به جا مانده از دوران قاجار در کاخ گلستان گفت: مجموعه بسیاری از اسناد وجود دارند که مورد پژوهش قرار نگرفته اند.

بهشتی وجود ویژگی های فرهنگی در بین مردم را از دلایل ورود هنر عکاسی به ایران دانست و گفت: معتبرترین اسناد، اسناد مکتوب هستند که می توان با استفاده از آنها پرده غرض را از روی مسائل کنار زد و واقیعت را آنگونه که هست مشاهده کرد.

مشاور رئیس سازمان ادامه داد: عکس فارغ از همه تعاریف موجود یک سند محکم برای پژوهشگر تاریخی است، وقتی از این زاویه عکس تاریخی را مورد بررسی قرار می دهیم این نکته قابل تامل است که پژوهشگران ما چه میزان از ظرفیت عکس های تاریخی استفاده می کنند.

بهشتی تصریح کرد: استفاده از عکس های تاریخی می تواند در روند پژوهش ها تاثیرگذار باشد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …