کشف بقایایی از یک ساختمان کارگاهی متعلق به 1200 سال قبل

4

دومین فصل از کاوش های باستان شناسی شهر تاریخی گسکر در شهرستان گیلان 31 تیرماه به پایان رسید. کشف بقایایی از یک ساختمان کارگاهی و کاشی های دوره اسلامی مهمترین دستاورد این فصل از کاوش به شمار می رود. گفته می شود این شهر بالغ بر 1200 سال قدمت دارد.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دومین فصل کاوش های باستان‌شناسی در بزرگترین شهر دوره اسلامی شمال کشور که به سرپرستی ولی جهانی انجام شد به پایان رسید. شهر تاریخی گسکر در فاصله 25 کیلومتری شهرستان صومعه سرا 55 کیلومتری شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده و آنچه امروزه تحت عنوان شهر تاریخی گسکر معرفی می‌شود منطقه جغرافیایی گسترده‌ای است که در زیر پوشش گیاهی جنگل هفت دغنان مدفون است.

این شهر تاریخی در حد فاصل شهرستان‌های رضوانشهر، صومعه‌سرا و ماسال شاندرمن و در کنار جاده ترانزیت رشت و آستارا قرار دارد.

به‌گزارش CHN، پیش از این مطالعات باستان‌شناسی در شهر تاریخی گسکر در سال 1382 به سرپرستی ولی جهانی با گمانه‌زنی و کاوش در مقبره خوری‌سو آغاز شده بود. طی این گمانه‌زنی‌ها در خلال سال‌های 1384 لغایت 1388 نزدیک به 70درصد حریم این شهر تاریخی مشخص شده‌است.

ولی جهانی سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر تاریخی گسکر در این‌باره‌ گفت: «اما در فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی گسکر که از ابتدای تیر سال جاری به منظور پیگردی و مشخص نمودن وضعیت دو بنای موسوم به حمام و خانه سنگی حاصل از کاوش‌های فصل قبل آغاز شد. محدوده حمام شماره 2 ترانشه­ای به ابعاد 10×13 متر و نیز در محل بنای خانه سنگی ترانشه­ای به ابعاد 10×17 مترایجاد شد.

به‌گفته‌ وی، کاوش­های به­عمل آمده در این فصل در محدوده حمام شماره 2 منجر به کشف بنای الحاقی با دیوارهای آجری همراه با ملات گل شد که بر اساس نظر کاوش­گران می­تواند به عنوان ورودی بنای حمام معرفی شود.

این بنا دارای دیوار‌ه‌های آجری به قطر 60 الی 75 سانتیمتر است که در برخی از بخش­های آن آثاری از اندود آهکی بر بدنه داخلی دیوار را می‌توان مشاهده کرد. از نکات جالب توجه در این بنا استفاده از کف آجرفرش در یک لایه و سپس افزودن روکش کاشی‌کاری شده روی آن با استفاده از ملات آهک است. این‌درحالی‌است که بخشی از کف طی کاوش‌های انجام شده مشخص شد.

همچنین کشف بقایایی از کاشی‌‌‌های دوره‌ اسلامی با نقوش انسانی دستاوردی مهم از باستان‌شناسی دوره‌ اسلامی گیلان محسوب می‌شود که در این فصل از کاوش به ‌آن دست پیدا کردیم.

همچنین با کاوش در محدوده بنای موسوم به خانه سنگی باستان­شناسان موفق به کشف بقایای یک ساختمان عمومی یا کارگاهی شده­اند. این بنا دارای دیوارهایی آجری با ملاط گل به قطر 1 متر است که با توجه به قطر دیوارها و نیز وسعت فضاهای درونی آن می­تواند متعلق به یک بنای دوطبقه با کاربرد عمومی باشد.

کشف بقایایی از جوش کوره خاکستر و نیز تقسیم‌بندی‌های فضاهای داخلی با استفاده از دیوارهای الحاقی آجری به قطر 60 الی 70سانتیمتر احتمال کارگاهی بودن این سازه معماری را تقویت می‌کند. به طور کلی این بنا شامل دو اتاق بزرگ تو در تو است که اتاق شمالی با تیغه کشی الحاقی به فضاهای کوچکتر تقسیم شده‌‌اند.

دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی گسکر در 31 تیر 1391 درحالی به پایان رسید که این شهر در سال 1380 توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان مورد شناسایی قرار گرفت و بیش از 120 هکتار آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. تاکنون بخش عمده از این شهرتاریخی که شامل پل‌ها، حمام‌ها سازه‌های مسکونی و… توسط باستانشناسان مورد شناسایی قرار گرفته است.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …