مروری بر مشاعره رمضانی/ از شعرخواني علوی تا گردهمايي در خانه مجري


به گزارش خبرنگار ایرانگرد نیوز، برنامه “مشاعره” سه سال متوالی است که با عنوان “مشاعره رمضانی” با شکل و شمایلی متفاوت، با لوکیشن‌های مختلف و با حضور شرکت‌کنندگان سنین مختلف و خوانش اشعار رمضانی و در وصف حضرت علی (ع) مهمان شب‌های رمضان خانواده‌های ایرانی است.


امسال مشاعره رمضانی در 13 برنامه 30 دقیقه‌ای با مضمون قرآنی و رمضانی تولید شده و از نیمه دوم ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته است. در این سری از مشاعره سنین مختلفی حضور دارند و از کودک تا میانسال و پیر در برنامه حاضر می‌شوند.



لوکیشن برنامه نیز خانه اسماعیل آذر کارشناس، نویسنده و مجری برنامه است و شرکت کننده به عنوان مهمان افطاری به خانه او می‌آید و مشاعره انجام می‌شود كه اين مهم ترين تفاوت آن با ديگر برنامه هاي مشاعره است كه چه در ماه رمضان و چه در مناسبت هاي ديگر پخش شده اند. البته ساختار كلي برنامه همچون گذشته است و اجراي آن هم كه طبق معمول و روال هميشگي توسط اسماعيل آذر و به شيوه او انجام مي شود.


سال گذشته “مشاعره رمضانی” به تهیه کنندگی امیرحسین آذر و با اجرای دکتر اسماعیل آذر در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در شهر اصفهان در مکان تاریخی باغ انگورستان ملک التجار ـ با حضور شرکت کنندگان در تمام سنین و خوانش اشعار رمضانی در وصف حضرت علی (ع) از شبکه آموزش پخش شد.


سال 90 نیز برنامه تلويزيوني “درياي جان” ويژه ماه مبارك رمضان به كارگرداني مهدي زينلي و تهيه كنندگي اميرحسين آذر در 30 قسمت 45 دقيقه‌ای از شبكه آموزش روی آنتن رفت. این برنامه با اجراي دكتر اسماعيل آذر و ژاله صادقيان پخش شد.



گفتگوي كارشناسي درباره حكايت‌هاي عرفاني در زبان و ادبيات فارسي با حضور يك مهمان در حوزه‌هاي فرهنگي، هنري، ادبي، موسيقي، جامعه شناسي و روانشناسي جزو آیتم‌های این برنامه بود.


در اين برنامه همچنين “مشاعره علوي” متضمن اشعار حضرت علي(ع) با حضور شركت كنندگان به مدت 10 دقيقه انجام می‌شد. شعرخواني توسط شاعران معاصر، درس‌هايي از قرآن با حضور حجت الاسلام بروجردي و پخش آيتم كوتاه نمايشي درس‌هايي از گلستان سعدي از ديگر بخش‌های “درياي جان” بود.


در سال گذشته برنامه “مشاعره رمضانی” به عنوان برنامه ترکیبی در مراسم برترین‌های سیما در رمضان مورد تقدیر قرار گرفت.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …