بزرگ‌ترين باغ ايراني جاني دوباره يافت

به گزارش  ایرانگرد نیوز از فيروزه، در اين شهرستان تازه تأسيس و در 3 کيلومتري مرکز آن، باغي تاريخي معروف به باغ نشاط وجود دارد که به گفته مسئولان شهرستان با مساحت 16 هکتاري خود به بزرگترين باغ ايراني معروف و حکايت کننده تاريخ کهن اين مرز و بوم و هنرمندان برجسته ايران اسلامي است.

اين باغ تاريخي که به «باغ سالار» يا «باغ نشاط» معروف است روزگاري شاهد حضور هنرمند گرانقدر کشور استاد محمد غفاري ملقب به «کمال‌الملک» بود؛ هنرمندي که با وجود بيش از 70 سال از درگذشتش آثارش همچنان بي‌نظير است.

باغ بزرگ ايراني که سالها به خرابه يا ويرانه‌ تبديل شده بود، امروز و طي چهار سال تلاش بي‌نظير مردان کم‌ادعا شاهد آباداني و حيات دوباره به ويژه «عمارت مرکزي» آن هستيم.

عمارتي که تا پيش از بهره‌برداري و تعريف کاربري، محل امني براي اسکان معتادان و افراد ولگرد بود.

در آن روزها باغ نشاط براي ساکنان منطقه مظهر آلودگي بود و کمتر کسي رغبت داشت به اين مکان برود چرا که حضور معتادان و … جايي براي بازديد و تماشا نمي‌گذاشت.

از طرفي ساختمان مرکزي با توجه به گذشت صد سال از عمر آن و تاراج بخش‌هاي زيادي از آن توسط غارتگران ميراث فرهنگي کم‌کم مهياي تبديل شدن به تلي از خاک بود که خوشبختانه به همت مسئولان جان تازه‌اي گرفت و اکنون به مهم‌ترين تفرجگاه و مکان تاريخي- فرهنگي شهرستان فيروزه تبديل شده به طوري که بيش از 5 هزار نفر از ابتداي سال 92 تاکنون از اين اثر شاخص فرهنگي بازديد کرده‌اند.

قدمت اين باغ به دوره قاجار مي‌رسد و در سال 1336 قمري به دست «آقابالاخان سالار معتمد گنجي» بنا شده است.

باغ نشاط با 15 هکتار مساحت، 2 عمارت شمالي و مرکزي، ديوار حصار، 4 برج و درختان زيادي را دربر مي‌گيرد که در عمارت‌هاي آن از عناصر تزييني، آجرکاري، کاشي‌کاري و گچ‌بريهاي زيبا استفاده شده و داراي ارزش فرهنگي و هنري ويژه است.

اين باغ تاريخي اقامتگاه سالار معتمد گنجي يکي از خان‌هاي بزرگ خراسان و همچنين مدتي محل زندگي استاد کمال‌الملک نقاش پرآوازه ايراني بوده و بسياري از بزرگان هم به آن رفت و آمد داشته‌اند.

اين اثر و نماد تاريخي به شماره 4492 در مورخه 1380.9.5 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …