تشکيل کارگروه ملي اقوام ايراني با مرکزيت سيستان و بلوچستان

Image228555

دکتر ملک زاده در همايش گردشگري اقوام ايراني در شهر سوخته سيستان خبر داد

تشکيل کارگروه ملي اقوام ايراني با مرکزيت سيستان و بلوچستان
معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در نخستين همايش گردشگري اقوام ايراني از تشکيل کارگروه ملي اقوام ايراني با مرکزيت شهر سوخته استان سيستان و بلوچستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ميراث آريا(chtn) دکتر محمد شريف ملک زاده پيش از ظهر امروز در نخستين همايش گردشگري اقوام ايراني که در شهر سوخته سيستان برگزار شد ضمن اعلام اين خبر گفت: اين کارگروه با هدف انجام تحقيقات گسترده در خصوص آداب و رسوم و سنن اقوام ايراني، و معرفي آنها به همگان تشکيل مي شود.

وي با اشاره به اينکه دبيري اين کارگروه را استاندار سيستان و بلوچستان بر عهده خواهد داشت، تصريح کرد: بسياري از اقوام استان ها به عنوان اعضاي اين کارگروه انتخاب و فعاليت خود را آغاز خواهند کرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: آنچه در تاريخ سيستان و بلوچستان بايد به ثبت جهاني برسد حماسه مردم سيستان در تمامي زمينه هاست، اگر مردم سيستان نبودند شاهنامه نيز شکل نمي گرفت.

دکتر ملک زاده يادآور شد: سيستان سرزميني است که در چهره مردمان آن مي توان خلوص نيت را ديد و اين مردم با چهره خود مي توانند ارزش ها را به جامعه تزريق کنند، مردم سيستان و بلوچستان هيچگاه از ياد تاريخ و تمدن فراموش نمي شوند.

معاون رييس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه علم باستان شناسي و تاريخ تمدن پويا و بنيادين سيستان و بلوچستان در دوره هاي تاريخي گذشته را به درستي نشان مي دهد، اظهار داشت: مردم سيستان در سطح ملي و بين المللي ناشناخته مانده اند، سيستان و بلوچستان مردمان بزرگي دارد، تاريخ سيستان و تاريخ ايران گوياي اين واقعيت است که مردم اين منطقه همواره حماسه ساز بوده اند.

وي همچنين از لباس محلي استان سيستان و بلوچستان به عنوان لباس هويت، برکت و تاريخ ساز نام برد و افزود: بايد به لباس محلي سيستان افتخار کنيم چراکه اگر امروز با تمدن خود به دنيا فخر مي فروشيم يکي از ريشه هاي ترقي در تمدن تاريخ بشري، تاريخ و تمدن سيستان و بلوچستان است.

دکتر ملک زاده با اشاره به پيشنهاد مديرکل ميراث فرهنگي سيستان مبني بر تداوم برگزاري همايش اقوام ايراني، اظهار داشت: از اين پس چهار خرداد هر سال را به عنوان روز اقوام ايراني دانسته و اين روز را در شهر سوخته سيستان با حضور تمامي اقوام ايراني جشن مي گيريم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان را امن ترين استان کشور دانست و گفت: معاونت گردشگري بايد تلاش کند تا اين استان به عنوان امن ترين پايلوت گردشگري کشور به گردشگران داخلي و خارجي معرفي شود.

وي در پايان پيام طالب ريفايي، دبيرکل سازمان جهاني جهانگردي (unwto) به همايش گردشگري اقوام ايراني را موجب معرفي و شناسايي استان سيستان وبلوچستان به دنيا دانست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …