بهره مندی 300 کارگاه صنایع دستی از تسهیلات

بهره مندی 300 کارگاه صنایع دستی از تسهیلات

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از ارائه طرح توافقنامه ای به ریاست جمهوری برای حل مشکلات کارگاههای صنایع دستی خبر داد و گفت: در صورت تصویب و امضاء این توافقنامه 300 کارگاه صنایع دستی برای دریافت تسهیلات تحت پوشش و حمایت قرار می گیرند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور مطلق شب گذشته در مراسم سومین نشست فصلی مدیران سازمان میراث فرهنگی با پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی که در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد افزود: هنرمندان صنایع دستی از مشکلات اولیه اما مهم مانند بیمه رنج می برند که به نظر می رسد توجه نکردن دولتمردان به صنایع دستی در طول سال های گذشته باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است.

وی با انتقاد از وضعیت فعلی صنایع دستی و هنرمندان رشته های متعدد در این حوزه گفت: وضعیت هنرهای سنتی و صنایع دستی به هیچ عنوان مطلوب نیست و از مشکلات بی شماری رنج می برد.

وی با اشاره به مشکلات تشکل‌های صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: تشکل‌های صنایع دستی ضعیف و بی‌بنیان هستند و در ورطه حذف از بازارهای جهانی هستیم.

نامور مطلق اظهار داشت: متأسفانه خانه صنایع دستی کشور ویران شده است اما بن و پایه آن هنوز سالم است و هنوز هنرمندان ارزش وجودی دارند که می‌توان با همت آنها روح تازه‌ای در صنایع دستی کشور دمید.

نامور مطلق اظهار داشت: متاسفانه بودجه سازمان میراث فرهنگی یک پنجم بودجه سینما است و اعتبار معاونت صنایع دستی هم 17 درصد بودجه سازمان میراث است در صورتی که با استفاده از صنایع دستی می‌توان برای زنان و خانواده اشتغال‌زایی کرد و امید را در دل هنرمندان زنده کرد و هم اکنون خوشبختانه همه چیز برای نوزایی مهیا است.

وی با تشریح مشکلات پیش روی هنرهای سنتی و صنایع دستی افزود: در گذشته به دلیل نبود برنامه ریزی و پسابرنامه ریزی شدن صنایع دستی، این حوزه رو به نابودی رفت بنابراین در حال حاضر صنایع دستی کشورمان نیاز به برنامه ریزی دارد.

نامور مطلق ادامه داد: صنایع دستی کشور وضعیت مطلوبی ندارد و به نظر می رسد مردم تمایلی به مصرف محصولات این حوزه ندارند ضمن اینکه توجه به این حوزه و هنرمندان آن به حس نوستالوژی تبدیل شده است.

نامور مطلق اضافه کرد: تحریم ها باعث عقب ماندن صنایع دستی کشورمان شده به گونه ای که رقیبان قدیمی ما مانند کشور چین و هند توانسته اند صنایع دستی خود را بازسازی کنند و رقبای جدید هم مانند کشور تایلند گوی سبقت را در این حوزه از ما ربوده اند.

وی ابراز امیدواری کرد با مذاکرات مقتدارانه ای که وزارت خارجه انجام می دهد راه حضور محصولات صنایع دستی به سایر کشور هموار شود و بتوانیم در این حوزه به موفقیت برسیم.

وی با بیان اینکه تشکیلات ساختاری صنایع دستی ناتوان است، افزود: نیروی انسانی این معاونت در حال ترمیم است و چارت سازمانی هم در حال بازبینی است.

نامور مطلق افزود: هم اکنون کارگروهی شکل گرفته است تا با سفر به تمام استانها از نزدیک با مشکلات صنایع دستی کشور آشنا شوند و نخستین سفر این کارگروه هفته آینده به استان یزد خواهد بود.

نامور مطلق با بیان اینکه نزدیک به 35 درصد کارگاه های صنایع دستی کشور در  سالهای اخیر تعطیل شده است، تصریح کرد: متاسفانه به جایی رسیده ایم که باید فناوری برخی از هنرهای ایرانی را از سایر کشورها فرا بگیریم.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …