سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، کاری زمانبر و مشقت بار

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ بر اساس برآوردهای سازمان جهانی جهانگردی, در سال ۲۰۲۰، صنعت گردشگری نقش اول را در توسعه اقتصادی کشورها خواهد داشت. این توسعهبا درآمدی بالغ بر ۲ تریلیون دلار و سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص ملی دنیا اتفاق خواهد افتاد. در این میان جذب گردشگر با میانگین رشد جهانی ۲۵/۰ درصد به ۶/۱ میلیارد جهانگرد می‌رسد.

البته رشد جذب گردشگر در مناطق شرق آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا به ۵ % خواهد رسید که اهمیت توجه و توسعه گردشگری در کشور را گوشزد می‌کند. حال با توجه به چشم انداز صنعت گردشگری ایران در سال ۱۴۰۴ و دستیابی به ۲ درصد درآمد جهانی و حداقل ۲۵ میلیارد دلار در سال از ورود گردشگران خارجی این نکته مطرح می‌شود که نقش سرمایه گذاری مستقیم خارجی و شرکت‌های چند ملیتی در اقتصاد گردشگری چه اندازه‌است؟ آیا الزامی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور احساس می‌شود؟ اگر چنین الزامی وجود دارد، چگونه می‌توان در صدد جذب سرمایه‌گذار خارجی برآمد؟ چه امکانات و بسترهایی باید برای تحقق این امر محیا شود؟

“محسن امامی” استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره دانشگاه روابط بین‌الملل با اشاره به آمار و ارقامی که اعلام می‌شود گفت: «با توجه به اهداف پیش رو و آمار و ارقامی که از سوی مسئولان متولی گردشگری اعلام می‌شود، می‌توان گفت تبدیل شدن به کشور اول در منطقه دور از دسترس است. چراکه با وجود توسعه گردشگری در ترکیه و کشورهایی مانند امارات و دبی، ایران با رویه حال حاضر نخواهد توانست تبدیل به کشور اول در جذب گردشگر در منطقه شود.»

او با اشاره به آنکه در اهداف چشم‌انداز عنوان شده که قصد در جذب ۲۰ میلیون گردشگر برای ایران است خاطرنشان کرد: «درحال حاضر ترکیه این رقم‌ را رد کرده و هدف خود را بر جذب ۴۷ میلیون گردشگر قرار داده‌است. کشورهایی مانند مالزی و گرجستان نیز با آسان‌کردن راه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در صدد توسعه و رونق گردشگری خود هستند.»

امامی در ادامه به چگونگی روند جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری گرجستان اشاره کرد و گفت:‌ »در گرجستان همه کارها و امور جذب سرمایه‌گذار در یک ساختمان انجام می‌شود و تمام این امور و دریافت مجوزهای لازم در کمتر از دوساعت انجام می‌شود. هر سرمایه‌گذار می‌تواند با در دست داشتن گذرنامه، عکس واطلاعات ثبت شرکت، مجوزهای فعالیت و افتتاح حساب بانکی و مجوزهای اقامتی خود را دریافت کند.»

این استاد گردشگری افزود: «سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند مستقیما به دفتر جذب سرمایه گذاری یا دفتر نخست وزیر مراجعه کنند و در حدود یک هفته تمام کارها انجام خواهد شد. این درحالی است که سرمایه‌گذاری در ایران، زمان طولانی و پروسه مشت باری به همراه دارد.»

به گفته او، با آنکه ظرفیت جذب سرمایه‌گذار در ایران بسیار زیاد است اما در بسیاری از مواقع اتفاق افتاده است که یک سرمایه‌گذار تنها در حوزه شهرداری ۶ ماه درگیر دریافت مجوزهای لازم شده‌است. این درحالی است که تحقق اهداف چشم انداز ساز و کار دیگری طلب می‌کنند.

به گزارش CHN، حضور برندهای معروف و هتل‌های زنجیره‌ای در هر کشوری می‌تواند یکی از راهکارهای توسعه گردشگری و معرفی و شناساندن آن کشور به جهانیان باشد. ایران نیز می‌تواند از این روند پی‌روی کند چراکه حضور برندهای معروف جهانی می‌تواند منجر به بهبود فضای کسب و کار شود.

عضو هیات مدیره دانشگاه روابط بین‌الملل با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه گردشگری تصریح کرد: «توسعه گردشگری کشور نیازمند جذب سرمایه‌گذار خارجی است چراکه آنها می‌توانند مرجع باشند و تصویر ایران در ذهن جهانیان را بهبود بخشند.»

او در توضیح این مهم اظهار کرد: «هنگامی که برندهای معروف و هتل‌های زنجیره‌ای مانند هیلتون، شرایتون یا نوو هتل، در ایران شعبه راه‌اندازی کنند این کار هم می‌تواند بیانگر امنیت و قانون‌مندی کشور باشد چراکه تنها با وجود این گزینه‌هاست که برندهای دنیا در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند از دیگر سو،‌ هتل‌ها و برندهای معروف با ساخت هتل‌ خود در ایران در صدد پر کردن اتاق‌هایشان برخواهند آمد با این کار تبلیغات و معرفی را آغاز خواهند کرد و اینگونه گردشگر جذب خواهد شد.»

به گزارش CHN، شاید در محله اول جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور برندهای جهانی در حوزه گردشگری کاری دشوار به نظر آید ولی می‌توان بدون آنکه نیازی به ساخت و ساز و آغاز از صفر باشد، با استانداردسازی هتل‌ها و هماهنگی فضا با آنچه در دنیا مرسوم است و برند محسوب می‌شود، گردشگری را در سطح بین‌المللی ارتقا داد. در این میان تنها انتظاری که وجود دارد شفاف سازی قوانین است.

امامی با تاکید برآنکه قوانین باید خلاصه، متمرکز و شفاف شوند تصریح کرد: «مهمترین مانع ورود گردشگران خارجی، نبود قوانین شفاف است. معرفی، تبلیغات و شناساندن ایران اهمیت بسیاردارد. بهترین مشوق برای تحقق این امور عمل کردن به قوانین حال حاضر است. هنگامی که از جوایز صادراتی به عنوان مشوقی برای دفاتر خدمات مسافرتی جهت جذب گردشگر ورودی نام برده می‌شود یا هنگامی که از معافیت مالیاتی برای بخش صنعت و سرمایه‌گذاری در آن یاد می‌کنیم، بهتر است این قوانین عملیاتی شوند تا مشوق‌ها نقش اصلی خود را به خوبی ایفا کنند.»

به گزارشCHN ، هرچند باید توجه داشت که هر برند تعاریف خاص خود را دارا می‌باشد و یکی از ملزومات جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور برندهای مطرح جهانی در کشور، توجه به فضای کسب و کار، قوانین موجود و مناسب‌سازی فضای فعلی را طلب می‌کند.

“علی رحیم پور” عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری با اعتقاد برآنکه فضای کسب و کار در ایران مناسب نیست تصریح کرد: «با توجه به آنکه تصویر ایران در ذهن جهانیان مثبت نیست، باید در صدد اصلاح این تصویر برآمد تا بتوان گردشگر خارجی را جذب کرد. در این میان توجه به فضای کسب و کار و مناسب سازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.»

او با اشاره به آنکه وزارت توریسم و فرهنگ ترکیه سازو کاری را تدارک دیده که صفر تا ۱۰۰ مجوزها و شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور را محیا می‌کند درخصوص موانع توسعه سرمایه‌گذاری در ایران گفت:‌ »مشکلاتی که درخصوص صدور روادید، ارائه تسهیلات گمرکی، استفاده از تسهیلات بانکی، کارت‌های بین‌المللی، ماکلیت و مشارکت، صندوق ضمانت و صادرات، مناطق نمونه گردشگری و… وجود دارد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را با چالش روبه‌رو ساخته‌است.»

این عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری معتقد است: «البته باید اعلام آمارهای ضد و نقیض را به این مشکلات افزود چراکه سازمان میراث و گردشگری آمارهایی اعلام می‌کند که با آمارهایی که از سوی سایر ارگان‌ها اعلام می‌شود تفاوت فاحشی دارد.»

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …