15 بناي تاريخي آماده واگذاري به بخش خصوصي است

Image228677
مديرعامل صندوق احياء و بهره برداري از بناها و اماکن تاريخي – فرهنگي در آئين افتتاح کاروانسراي شاه عباسي کرج گفت: حداقل 15 بناي تاريخي در سراسر کشور آماده واگذاري قانوني به بخش خصوصي است .
به گزارش ميراث آريا(chtn)، احسان ايرواني افزود: مبحث احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي عمري کمتر از يک دهه در کشور دارد .

وي تصريح کرد: بازگرداندن کالبدها و بناهاي تاريخي به زندگي امروز به حفظ هويت فرهنگي مذهبي – تاريخي و انتقال آنها به نسل آينده کمک شاياني مي کند .

ايرواني افزود: ميليونها بناي تاريخي قابل احياء با کاربريهاي مختلف در سطح کشور و در روستاها و شهرها وجود دارد که فارغ از اينکه اين بناها سرمايه معنوي و تاريخي ما هستند به لحاظ حجم مصالح، زمان و نيروي انساني که در وجود اين آثار نهفته است صدها ميليارد تومان سرمايه ارزشمند را در خود جاي داده اند.

مديرعامل صندوق حفظ و احيا افزود: از آنجا که نفي اين سرمايه به نفي منابع ملي ما منجر مي شود تخريب و عدم رسيدگي به آنها عين ظلم به نسل حاضر و تضييع منافع ملي خواهد بود.

وي يادآور شد: در طول سالهاي اخير شاهد تغيير عمده تفکر درخصوص اين ارزشهاي تاريخي بوده ايم. به طور مثال در شهر يزد حداقل 60 بناي تاريخي مرمت و توسط بخش غير دولتي احياء شده و در جهت کاربريهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است .

ايرواني تصريح کرد: صندوق حفظ و احياء در طول سالهاي اخير به حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي و غيردولتي در رابطه با مرمت و احياء آثارپرداخته است و با تصويب اسناد و آئين نامه هاي زير بنايي در اين رابطه به هموار کردن مسير احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي پرداخته است .

او خاطر نشان کرد: افتتاح مجموعه فرهنگي رفاهي شاه عباسي کرج برگ زرين ديگري به مجموعه دستاوردهاي احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي افزود تا حجم سرمايه گذاري مستقيم هدايت و حمايت شده بخش غيردولتي توسط اين موسسه در سنوات اخير به اعتباري بالغ 21 ميليارد تومان برسد.

ايرواني يادآور شد: سال قبل مجموعه فاخر و شايسته کاروانسراي سعدالسلطنه در شهر قزوين افتتاح شدو هم اکنون حداقل در ده شهر تاريخي کشور مجموعه هاي تاريخي در حال مرمت و احياء يا بهره برداري تحت نظر مستقيم اين موسسه هستند.”

مديرعامل صندوق احيا تصريح کرد: تا پايان مردادماه سال جاري مجموعه باغ صدري تفت در شهر يزد با حجم سرمايه گذاري 12 ميليارد ريال افتتاح خواهد شد.

وي اظهار داشت: احيا و مرمت کاروانسراي شاه عباسي تاثير شگرفي در ساماندهي پهنه شهري کرج داشته و بر اساس گفته شهروندان کرجي با تغيير کاربري و احيا اين کاروانسرا، شرايط اجتماعي و فرهنگي منطقه نسبت به گذشته تغييرات بسياري داشته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …