ایرانگرد نیوز

15 بناي تاريخي آماده واگذاري به بخش خصوصي است

Image228677
مديرعامل صندوق احياء و بهره برداري از بناها و اماکن تاريخي – فرهنگي در آئين افتتاح کاروانسراي شاه عباسي کرج گفت: حداقل 15 بناي تاريخي در سراسر کشور آماده واگذاري قانوني به بخش خصوصي است .
به گزارش ميراث آريا(chtn)، احسان ايرواني افزود: مبحث احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي عمري کمتر از يک دهه در کشور دارد .

وي تصريح کرد: بازگرداندن کالبدها و بناهاي تاريخي به زندگي امروز به حفظ هويت فرهنگي مذهبي – تاريخي و انتقال آنها به نسل آينده کمک شاياني مي کند .

ايرواني افزود: ميليونها بناي تاريخي قابل احياء با کاربريهاي مختلف در سطح کشور و در روستاها و شهرها وجود دارد که فارغ از اينکه اين بناها سرمايه معنوي و تاريخي ما هستند به لحاظ حجم مصالح، زمان و نيروي انساني که در وجود اين آثار نهفته است صدها ميليارد تومان سرمايه ارزشمند را در خود جاي داده اند.

مديرعامل صندوق حفظ و احيا افزود: از آنجا که نفي اين سرمايه به نفي منابع ملي ما منجر مي شود تخريب و عدم رسيدگي به آنها عين ظلم به نسل حاضر و تضييع منافع ملي خواهد بود.

وي يادآور شد: در طول سالهاي اخير شاهد تغيير عمده تفکر درخصوص اين ارزشهاي تاريخي بوده ايم. به طور مثال در شهر يزد حداقل 60 بناي تاريخي مرمت و توسط بخش غير دولتي احياء شده و در جهت کاربريهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است .

ايرواني تصريح کرد: صندوق حفظ و احياء در طول سالهاي اخير به حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي و غيردولتي در رابطه با مرمت و احياء آثارپرداخته است و با تصويب اسناد و آئين نامه هاي زير بنايي در اين رابطه به هموار کردن مسير احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي پرداخته است .

او خاطر نشان کرد: افتتاح مجموعه فرهنگي رفاهي شاه عباسي کرج برگ زرين ديگري به مجموعه دستاوردهاي احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي افزود تا حجم سرمايه گذاري مستقيم هدايت و حمايت شده بخش غيردولتي توسط اين موسسه در سنوات اخير به اعتباري بالغ 21 ميليارد تومان برسد.

ايرواني يادآور شد: سال قبل مجموعه فاخر و شايسته کاروانسراي سعدالسلطنه در شهر قزوين افتتاح شدو هم اکنون حداقل در ده شهر تاريخي کشور مجموعه هاي تاريخي در حال مرمت و احياء يا بهره برداري تحت نظر مستقيم اين موسسه هستند.”

مديرعامل صندوق احيا تصريح کرد: تا پايان مردادماه سال جاري مجموعه باغ صدري تفت در شهر يزد با حجم سرمايه گذاري 12 ميليارد ريال افتتاح خواهد شد.

وي اظهار داشت: احيا و مرمت کاروانسراي شاه عباسي تاثير شگرفي در ساماندهي پهنه شهري کرج داشته و بر اساس گفته شهروندان کرجي با تغيير کاربري و احيا اين کاروانسرا، شرايط اجتماعي و فرهنگي منطقه نسبت به گذشته تغييرات بسياري داشته است.

خروج از نسخه موبایل