جنتی از مسایل فرهنگی بی‌اطلاع نبود/ تاکید وزیر پیشنهادی دولت جدید بر قانون‌مداری


حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات جلسه دیروز سه‌شنبه 15 مرداد کمیسیون فرهنگی مجلس با علی جنتی وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جلسه دیروز به طور مفصل برگزار شد. آقای جنتی سابقه‌ای از عملکرد گذشته خود ارایه داد و به اختصار هم درباره بعضی از محورهای فرهنگی مانند سینما، کتاب، مطبوعات و سازمان فرهنگ و ارتباطات و حتی اوقاف مسایلی را مطرح کرد.


وی در ادامه گفت: بعد از صحبت‌های وزیر ارشاد پیشنهادی دولت یازدهم، اعضای کمیسیون فرهنگی سوال‌هایی را مطرح کردند و حتی نمایندگان دیگری هم از سایر کمیسیون‌ها مثل مهدی کوچک‌زاده و یا نمایندگان دیگری همچون حمید رسایی و سیدعلی محمد بزرگواری نیز حضور داشتند و مسایلی را عنوان کردند. علی جنتی هم در ادامه پاسخ هایی را ارائه داد که فرصت جمع‌بندی آنها پیدا نشد و قرار شد یکشنبه هفته آینده طی جلسه دیگری با حضور جنتی به جمع‌بندی نهایی برسیم.


وی در پاسخ به این پرسش که چه مسایلی را علی جنتی به طور جزیی مطرح کرد و اولویت برنامه‌هایش چه بود؟ بیان این برنامه ها را به همان جمع‌بندی کلی مرتبط دانست و عنوان کرد: برنامه‌های وی بیشتر به صورت کلی بیان شد. مثلا در حوزه سینما معتقد بود که باید قانون حاکم شود و قانون را نباید به نفع خود و به ضرر دیگران تفسیر کرد. همچنین نظرش بر این بود که در زمینه هایی که قانون داریم باید به قانون عمل شود. همچنین در زمینه ممیزی کتاب قایل به این بود که باید اجرای بخشی از قوانین را به اصناف و تشکل های مورد اعتماد داد تا هم باری از دولت برداشته شود و به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم و هم برای گرفتن مجوز کتاب یک نویسنده ماه ها مجبور نشود منتظر بماند.


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نگاه اعضای این کمیسیون نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد و برنامه‌هایش اظهار کرد: آنچنان که گفتم نگاه کمیسیون فرهنگی هنوز ذکر نشده است و نمی‌توان هم اکنون در این زمینه اظهار نظر کرد. با این حال علی جنتی شخصیتی متدین دارد و در مورد مسایل و کارهای فرهنگی بی‌اطلاع نیست.


وی همچنین درباره مدیران پیشنهادی جنتی نیز گفت: این مسایل به صورت کلی مطرح شد و اینکه هر وزیری به طور طبیعی باید از افرادی بهره بگیرد که با او همکاری بیشتری دارند.


طاهری درباره تعامل میان وزیر ارشاد و مجلس نیز بیان کرد: هم اکنون هرکسی بحث تعامل را مطرح می کند زیرا در آستانه رای اعتماد است البته منظور این نیست که صداقت جنتی زیر سوال برود اما این طبیعی است که صحبت از تعامل در این هنگام بیشتر مطرح می شود. باید اجازه داد چند ماهی سپری شود و بعد دید که این تعامل ها به چه صورت خواهد بود.


وی در پایان از دغدغه جنتی که چندین سال در کویت زندگی کرده است برای ترجمه و توسعه آثار ایرانی در سطح جهانی خبر داد و بیان کرد: جنتی معتقد بود اگر مردم دنیا بخواهند با ایران بیشتر آشنا شوند باید در این زمینه آثار بیشتری تولید و ترجمه شود و کارهای بهتر و عمیق تر صورت بگیرد.


عصر روز گذشته 15 مرداد ماه جلسه‌ای با حضور علی جنتی در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد و حجت الاسلام طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس جمع‌بندی نهایی را به جلسه یکشنبه صبح این کمیسیون مرتبط دانست.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …