سخنان نجفی درباره مشایی و پرونده‌های مالی

ImageHandler.ashx

محمدعلی نجفی در نخستین نشست خود با رسانه‌ها که با دعوت از مدیران رسانه‌ها انجام شد، از برخی مسائل مالی منتقل‌شده از مدیریت گذشته پرده برداشت که فقط در یک مورد آن‌، کل بودجه‌ی اسمی یک ساله‌ی این سازمان نشانه گرفته شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز (یکشنبه، 22 دی‌ماه) در نشستی با مدیران رسانه‌ها که در محل کاخ گلستان برگزار شد، تصریح کرد: با وجود این‌که تمایل ندارم درباره‌ی گذشته‌ی سازمان زیاد سخن بگویم تا در زمان ماضی باقی نمانیم و بیشتر به فکر آینده‌ای باشیم که تاریخ درباره‌ی ما قضاوت خواهد کرد، اما باید بدانید که نامه‌ی اولی که در ابتدای حضورم در این سازمان گرفتم به بدهی‌ها و مطالبات مربوط بود.

معاون رییس‌جمهور در این‌باره توضیح داد: اولین نامه به بدهی بیش از 120میلیونی تومانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1389 به هتل «هما» در شیراز مربوط بود که در رابطه با اسکان پرسنل در زمان انتقال یکی از معاونت‌ها به این شهر باقی مانده است.

او ادامه داد: موارد متعددی هم در دادگاه‌های داخل و خارج از کشور داریم که فقط در یک مورد از آن‌ها، فردی مدعی شده که برای انجام کاری دومیلیارد تومان هزینه کرده و طلبکار است. او یک وکیل بسیار معروف با قدرت نفوذ بالا دارد که در نهایت، از دادگاه برای ما حکم 123میلیارد تومانی (معادل بودجه‌ی اسمی یک سال سازمان) گرفته است. نمی‌دانم قاضی محترم بر مبنای چه روال قانونی و وجدانی این حکم را صادر کرده، اما برای من جالب است که مسوولان این سازمان در زمان لازم، برای ارائه‌ی دفاعیه در دادگاه حضور نیافتند و در حرکتی سوال‌برانگیز، یک روز پس از موعد 10 روزه‌ی تجدیدنظرخواهی به دادگاه مراجعه کردند. این برای ما یک تردید ایجاد کرده که آیا واقعا پیگیری سالم حقوقی صورت گرفته است؟

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در یک مورد دیگر، در عربستان با این پرونده‌ی حقوقی مواجه‌ایم که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، زمانی زائران عمره را به عربستان می‌برد که در میانه‌ی کار، همکاری‌اش را با طرف سعودی رها کرده و حالا آن‌ها مدعی خسارت هستند. وقتی ما آمدیم، وکیل استخدام‌شده از طرف سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد در مدت 24 ساعت باید 100هزار ریال عربستان حق‌الوکاله به او پرداخت کنیم و در غیر این صورت، از پرونده کناره‌گیری می‌کند. ما هم مجبور شدیم این مبلغ را پرداخت کنیم تا مجبور نباشیم یک خسارت چند میلیون ریالی به پول رایج عربستان بپردازیم.

نجفی همچنین گفت: از این نوع مسائل گذشته، بزرگی و وسعت میراث فرهنگی کشور هم برای ما یک مشکل است؛ کل کشور اتریش 700 سایت تاریخی دارد، اما در ایران تا امروز، 200هزار سایت تاریخی شناخته شده و کارشناسان معتقدند به همین تعداد هم سایت مسکوت داریم. برای هر سایت اگر 10میلیون تومان ناقابل در نظر بگیریم، دوهزار میلیارد تومان بودجه می‌شود. این در حالی است که کل بودجه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 120میلیارد تومان است که در نهایت، 40میلیارد تومان آن تخصیص پیدا می‌کند.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به مشکلات زیرساختی در بخش گردشگری کشور، اظهار کرد: دیگر کسی فکر نمی‌کند ورود گردشگر به ایران فسادآور است؛ اما همین الان که از بسیاری از کشورهای اروپایی متقاضی ورود گردشگر داریم، به‌دلیل نبودن هتل‌های پنج ستاره در بسیاری از نقاط، این پتانسیل محقق نمی‌شود.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی انعکاس اظهار نظری از او در تأیید عملکرد اسفندیار رحیم‌مشایی – رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – تصریح کرد:‌ فضای جلسه‌ای که گزارش آن منتشر شد، موضوع دیگری بود که یک آقایی در آن گفت، در هشت سال گذشته هر کاری شده، خیانت بوده است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی با هشت‌هزار کارمند فعالیت می‌کند و فقط یکی دو مدیر در آن نقش نداشته‌اند. به علاوه، آن قضاوت را اصلا منصفانه نمی‌دانستم و از منظر اخلاقی حرف زدم.

او افزود: دقتی هم که در عملکرد مدیران قبلی داشتم، من را متوجه کرد که در عملکرد دوره‌ی آقای بقایی، هیچ نکته‌ی مثبتی قابل مشاهده نیست. واقعا هیچ نکته‌ی مثبتی در آن ندیدم که نقطه‌ی اوجش هم انتقال معاونت‌ها به استان‌ها بود که هنوز با مصائب آن دست به گریبانیم. بر این اساس، گفتم عملکرد آقای مشایی از آقای بقایی بهتر بوده است. مشایی حتی بخشی از مدیران دوره‌ی قبل از خود را تا مدتی از دوره‌ی مدیریتش حفظ کرد که خود نکته‌ی مثبتی است. حتی معتقدم خود دولت قبلی هم با وجود اشکال‌ها و ایرادهای اساسی که به آن داریم، در حوزه‌ی گردشگری اقدامات مثبتی داشته، از جمله تشکیل کارگروه گردشگری یا ورود تبصره‌ی گردشگری زیارتی در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه که البته از ظرفیت آن به‌درستی استفاده نکردند.

نجفی بیان کرد: همان‌جا هم گفتم که آقای مشایی را در عمرم برای 30 ثانیه هم ندیدم، اما ارزیابی‌ام این است که نسبت به چهار سال دوم دوره‌ی بعد از او، عملکردش بهتر بوده است، وگرنه ما در همان زمان هم که اقلیت بودیم، بیشترین انتقادهای کارشناسی را به دولت آن‌ها داشتیم.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز در جمع گروهی از مدیران عامل و سردبیران خبرگزاری‌ها و مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌ها و نشریات تخصصی سخن می‌گفت، با بیان این‌که فضای عمومی کشور فعلا فضای مثبتی است که به پشتوانه‌ی آن می‌توانیم از گردنه‌های سخت مدیریتی عبور کنیم، تأکید کرد: فضای بین‌المللی هم در حال حاضر مثبت شده و ناشکری است اگر این فرصت را از دست بدهیم.

او افزود: رسانه‌ها را دارای نقش مهمی در فرهنگ و توسعه‌ی کشور می‌دانم و در عین حال، معتقدم که امروز یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها، کمک به این دولت است. همه‌ی کمک‌ها هم لازم نیست که در شکل انتقادی بروز پیدا کند.

نجفی در پایان تأکید کرد: بنیان کار ما و شما هم همان مقوله‌ی فرهنگ و تعمیق معرفت عمومی نسبت به آن است.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …