صدا و سیما یک دقیقه از برنامه‌های ما را پخش نمی‌کند/ نگاه رقابتی وزارت ارشاد به خانه هنرمندان


به گزارش ایرانگرد نیوز ، سرسنگی در این نشست که روز یکشنبه 20 مردادماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد در ابتدای سخنان خود به جایگاه خبرنگاران بخصوص خبرنگاران فرهنگی و هنری و تأثیرگذاری آن‌ها پرداخت. وی در ادامه به تشریح برخی فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران پرداخت و گفت: ما در ایام نوروز هم تعطیل نبودیم و خانه هنرمندان فعالیت می‌کرد. ما در بخش آموزش و پژوهش ضمن چاپ کتب و نشریات متعدد نشست‌هایی را با عناوین “نظریه چیست” و “ادبیات تطبیقی” برگزار کردیم و به طور کلی به هدف رشد و قوام بخشیدن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در خانه هنرمندان نزدیک شدیم.


مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به برگزاری اولین دوره دانشگاه تابستانه در سال گذشته افزود: امسال با توجه به استقبال علاقه‌مندان در سال گذشته دومین دوره دانشگاه تابستانه را برگزار می‌کنیم. این دانشگاه کاملا خودگردان است و جایگاه خوبی را بین اهالی فرهنگ و هنر به خود اختصاص داده است. همچنین نسخه اولیه دانشگاه مجاری خانه هنرمندان ایران با نام “مکتب عالی هنر” در دست آزمایش است و امیدواریم پاییز امسال نسخه نهایی این دانشگاه رونمایی شود.


سرسنگی با اشاره به فعالیت‌های نمایشی انجام شده در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران و آمار اجراهای مستقل روی صحنه رفته در این سالن، از برگزاری نمایشگاه‌های “مهمانی هنر 2″، “ننه حسن” و برگزاری و تداوم کارگاه تجسمی برای کودکان در فضای باز خانه هنرمندان یاد کرد و گفت: قرار است نمایشگاه “کلکسیون 1” نیز در حوزه هنرهای سنتی نظیر فرش، سفال، شیشه و سرامیک روز 21 مردادماه افتتاح شود.


وی همچنین با اشاره به نمایش فیلم مستند یکبار در هفته در فضای باز خانه هنرمندان از افتتاح سینماتک خانه هنرمندان ایران در 29 مردادماه سال جاری با مدیریت کیوان کسیریان خبر داد. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه سخنان خود یادآور شد: قرار بر این بود که بزرگداشت خسرو سینایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شود که به دلیل برخی مشکلات مالی این امر به تعویق افتاد. قرار است همزمان با بزرگداشت این هنرمند مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند او هم در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.


سرسنگی از باشگاه مجازی هنرمندان فرهنگ و هنر به عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات در نظر گرفته شده در خانه هنرمندان ایران نام برد و گفت: هنرمندان از طریق این باشگاه مجازی می‌توانند از خدمات ورزشی و فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده استفاده کنند.


سپس بهمن نامورمطلق؛ معاون آموزش و پژوهش خانه هنرمندان ایران به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های مختلف این معاونت پرداخت و گفت: خانه هنرمندان بعد از حضور دکتر سرسنگی و راه‌اندازی معاونت آموزش و پژوهش تبدیل به مکانی برای اندیشه و گفتگو شده است و یکی از مراکز تأثیرگذار در آموزش غیررسمی کشور است.


وی ادامه داد: قرار است کارگاهی را برای ارتقای سطح خبرنگاران هنر برگزار کنیم. هدف‌مان این است که در خانه هنرمندان از نظرات و فعالیت‌های همه طیف‌ها استفاده کنیم. همچنین هدف‌مان این است با برگزاری برنامه‌هایی نظیر “شب‌های ایرانشهر” که در دوره اخیر با محوریت زنده‌یاد قیصر امین‌پور و دوره بعدی با محوریت سهراب سپهری برگزار می‌شود، برای قشر هنری و هنرمندان حافظه‌سازی کنیم. در فعالیت‌های بینارشته‌ای هم به موضوعات جامعه شناسی، باستان‌ شناسی، ادبیات هنر و هنر تطبیقی توجه داریم.


معاون آموزش و پژوهش خانه هنرمندان ایران از برگزاری سلسله نشست‌های مطالبات هنرمندان از دولت جدید خبر داد و گفت: فعالیت‌هایی کاربردی نظیر “نقد گالری‌ها” و “نقد کتاب” هم در برنامه ریزی‌های مدنظر انجام می‌شوند.


در ادامه این نشست جمشید حقیقت شناس؛ معاون فعالیت‌های تجسمی خانه هنرمندان ایران نیز یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته ویژگی فعالیت‌های بخش تجسمی خانه هنرمندان مهمان‌پذیر بودن آن بوده است. تلاش کردیم کیفیت فعالیت‌ها را از طریق ارتقای تعداد مهمانان متقاضی فعالیت در خانه هنرمندان بالا ببریم. بزرگترین چالش ما نداشتن وقت کافی برای نمایش آثار و فعالیت‌ها بوده است.


وی از توجه به تمام افراد متقاضی از نهادها و سازمان‌های برای ارائه فعالیت و نمایش آثار در خانه هنرمندان، کمک به پیدا کردن هنرمندان مختلف، استفاده از هنرمندان شناخته شده برای ارتقای سطح کیفی و استفاده از تجارب جدید جهانی و در اختیار قرار دادن آن‌ها برای هنرمندان تجسمی به عنوان نکاتی ذکر کرد که برای فعالیت‌های بخش تجسمی خانه هنرمندان مدنظر است.


معاون بخش تجسمی خانه هنرمندان با اشاره به برگزاری دوسالانه دیوارنگاری در فضای باز خانه هنرمندان در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: فعالیت‌هایی که در طول یک‌سال در گالری‌های مختلف اجرا می‌شوند را جمع‌آوری می‌کنیم و در گالری‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش می‌گذاریم. امسال آکشن هنرهای تجسمی را هم داریم که در آن به معرفی برخی هنرمندان خواهیم پرداخت. همچنین اکسپوی عکس تهران را در پاییز امسال داریم که در زمینه عکس سعی کردیم به فروش عکس توجه کنیم.


در بخش پایانی این نشست نیز مجید سرسنگی درباره وضعیت راه‌اندازی شعب مختلف خانه هنرمندان ایران در تهران و شهرهای مختلف تأکید کرد: اگر می‌خواهیم عدالت فرهنگی در سراسر کشور باشد باید امکانات مساوی و برابر در سطح کشور داشته باشیم. ایده ما این بود با وجود شعبه‌های خانه هنرمندان ایران در سراسر کشور، هنرمندان تهرانی هم به شهرستان‌ها بروند و هنرمندان شهرستان هم به آثار هنرمندان تهرانی دسترسی داشته باشند. اما دوستان در وزارت ارشاد این اعتقاد را نداشتند و به همین منظور مجوز این امر را به ما ندادند. دوستان معتقدند اگر مرکزی غیر دولتی پیشرفت کند رقیت بخش دولتی می‌شود.


مدیرعامل خانه هنرمندان درباره دلایل نبود تعامل مناسب بین صدا و سیما و خانه هنرمندان یادآور شد: صدا و سیما نیز مانند وزارت فرهنگ و ارشاد عمل می‌کند. ما در خانه هنرمندان برنامه‌هایی داریم که بدون کوچکترین تغییر می‌توانند روی آنتن بروند اما تلویزیون در این وانفسایی که برنامه برای پخش ندارد این کار را نمی‌کند. ما برای اینکه این برنامه‌ها هدر نشوند به سراغ چاپ مجله، نشریه و دی وی دی رفتیم. صدا و سیما حاضر نیست یک دقیقه وقت خود را برای پخش نشست‌ها و برنامه‌های تأثیرگذار خانه هنرمندان ایران اختصاص دهد. این در حالی است که ما چشمداشت مالی از این همکاری‌ها نداریم.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …