کامران عدل برای خود تولد عکاسانه می‌گیرد/ رونمایی از عکس‌های دیده‌نشده دهه 40


کامران عدل از عکاسان پیشکسوت کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال شصتمین سال عکاس شدن من است و به همین خاطر قصد دارم این سال را با برگزاری نمایشگاهی جشن بگیرم.


وی افزود: اولین دوربین عکاسی من که با آن کارم را شروع کردم یک دوربین مارک “هاسر بلاد” بود که با آن خاطرات زیادی دارم و با آن دوربین بود که به عکاسی علاقه‌مند شدم.


این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: قصد دارم عکس‌هایی را که در بین سال‌های 1348 تا 1350 در ایران گرفته‌ام و تاکنون هیچ‌کس آنها را ندیده‌ است در یک گالری به نمایش بگذارم.


عدل در مورد شرایط عکاسی در آن سال‌ها در ایران و دلیل به نمایش درنیامدن بخشی از این عکس‌ها تا به امروز توضیح داد: آن روزها کسی سوژه‌های عکاسی من را نمی‌فهمید. همه منظره دوست داشتند و فکر می‌کردند یک عکس حتما باید رئال باشد و سایر سوژه‌ها مقبول نمی‌افتاد به همین خاطر این سری عکس‌ها را نگه داشته‌ام تا امروز به نمایش بگذارم.


وی اضافه کرد: عکس‌های پروژه کتاب تهران که به پیشنهاد “برنارد هورکاد” در سال 1364 شروع شد و به مدت چهار سال ادامه یافت، از جمله کارهای من است. این عکس‌ها برای تهیه کتابی درباره دویستمین سال پایتخت بودن تهران انجام شد که حدود شش هزار اسلاید را دربرمی‌گیرد و درباره تاریخ، جغرافی، جامعه‌شناسی و مسائل متفرقه تهران است. بخشی از این آثار را نیز به نمایش نگذاشته‌ام که قصد دارم که آنها را نیز در شصتمین سالگرد عکاس شدنم به نمایش درآورم.


این هنرمند عکاس در پایان در مورد برنامه‌های عکاسی آینده‌اش توضیح داد: من به کار عکاسی از بناها معروف هستم. قصد دارم که از بناهای کشور آذربایجان عکس بگیرم که کار را کمی جلو برده‌ام ولی به خاطر گران شدن دلار و تامین نشدن ارز ادامه کار برایم کمی سخت شد و فعلا پروژه متوقف شد.


کامران عدل در سال 1320 در تهران به دنیا آمد. او در ایران و فرانسه تحصیل کرد و از هنرستان عکاسی پاریس فارغ التحصیل شد. عدل، فعالیت حرفه‌ای خود را با کار در یک لابراتوار چاپ عکس‌های بزرگ آغاز کرد.


پس از آن، مدت دو سال‌ و نیم در کارگاه عکاسی “ژاک روشون” که یکی از معتبرترین مؤسسه‌های عکاسی مد پاریس بود، به کار پرداخت اما یکنواختی این حرفه که در نظر اول بسیار گیرا و جذاب به نظر می‌رسید، روحیه جست و جوگر او را ارضا نمی‌کرد. در سال 1347 به دعوت سازمان تلویزیون ملی ایران که به تازگی تأسیس شده بود، به ایران آمد و شش سال با این سازمان همکاری کرد. همزمان در مدرسه عالی تلویزیون که در همان دوران پایه‌گذاری شده بود به تدریس عکاسی پرداخت.


وی در سال 1353 از کار تلویزیون کناره گرفت و عکاسی را به صورت مستقل ادامه داد. در این دوره، عمده کارهای وی را عکاسی از اشیای موزه‌ها و عکسبرداری برای کتاب های مختلف تشکیل می‌داد.


کامران‌ عدل در سال 1359 به عنوان عکاس هیئت داوران جایزه بین‌المللی معماری آقاخان ( A.K.A.A ) در ژنو برگزیده شد. علاوه بر این، کتاب‌های تصویری “آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند”، “اجرای نقش در کاشیکاری ایران”، “بازارهای ایرانی”، “خط بنایی”، “سفارت ایتالیا در تهران”، “گذری به چهار محال و بختیاری”، “یاد باد،آن روزگاران یاد باد” (معماری شیراز) در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند ثبت شده‌اند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …