آهنگران و کویتی‌پور بار دیگر می‌خوانند/ حضور خواننده ترکیه‌ای و لبنانی در برج میلاد


به گزارش خبرنگار ایرانگرد نیوز، محمد گلریز دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت دبیرخانه جشنواره گفت: خوشبختانه به دلیل حمایت هایی که از سوی مسوولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام گرفته امسال نسبت به دوره‌های گذشته شاهد برگزاری جشنواره‌ای هستیم که بودجه آن نسبت به دوره های گذشته افزایش داشته است که این افزایش بودجه باعث شده با فراغ بال بیشتری برای انجام کارها داشته باشیم و شاهد برگزاری یک جشنواره پر محتوا و با کیفیت باشیم.


وی به اجرای برنامه های مختلف در افتتاحیه جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: غیر از سخنرانی هایی که طبق روال همیشگی افتتاحیه جشنواره های فرهنگی هنری وجود خواهد شد، برنامه‌ریزی هایی را انجام دادیم که در مراسم افتتاحیه گروه 200 نفره از نوجوانان که اغلب آنها منتخب گروه‌های سرود مساجد شهر تهران هستند سرودی را به صورت واحد در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) اجرا کنند که این ترکیب اولین اجرای زنده ای خواهد بود که قرار است به این شکل در قالب سرود اجرا شود.


گلریز از انتخاب برج میلاد به عنوان مرکز اصلی برگزاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت خبر داد و تصریح کرد: در ابتدا می خواستیم از تالارهای مختلف شهر تهران برای میزبانی از گروههای شرکت کننده در جشنواره استفاده کنیم اما با توجه به رایزنی های انجام گرفته و موافقت مدیریت برج میلاد این مرکز را به عنوان تنهاترین مرکز برگزاری جشنواره انتخاب کردیم که به لحاظ تعداد تالارها و همچنین سالن بزرگی که در اختیار دارد در ردیف بهترین تالارها قرار دارند.


دبیر جشنواره هم کنسرت می دهد


دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در بخش دیگری از این نشست از برپایی چند کنسرت در حاشیه برگزاری این دوره از جشنواره در شهرستانها خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره شهرهای کرمان، ایلام، شیراز، کرمانشاه و اهواز هم میزبان تعدادی از گروه‌های مختلف موسیقایی خواهند بود. ضمن اینکه من هم طی روزهای 24 و 25 مرداد کنسرتی را در ایلام و کرمانشاه برگزار خواهم کرد که در آن قطعات جدیدی با موضوع آزادگان و قطعه جدید “پیمان با رهبر” را اجرا می‌کنم.


وی در توضیح بخش میدانی جشنواره هم گفت: در بخش میدانی جشنواره، موسسه اوج که سابقه خوبی در حوزه برگزاری برنامه‌های میدانی دارد به ما کمک خواهد کرد، ضمن اینکه در این بخش فضای باز برج میلاد، مجموعه تئاتر شهر میزبان گروه‌های مختلف موسیقایی و نظامی با اجرای برنامه های مختلف خواهند بود ضمن اینکه تا کنون حضور صادق آهنگران، غلام کویتی‌پور، کاوه آفاق و حامد زمانی برای اجرای برنامه در این بخش قطعی شده است.


گلریز ادامه داد: از بین 25 اثر رسیده در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی، 26 اثر رسیده به بخش موسیقی غیر ایرانی و 25 اثر در بخش موسیقی پاپ، هر بخش 6 اثر انتخاب شده اند که آثار خود را در جشنواره ارائه خواهند داد. ضمن این که در این دوره از جشنواره از سه آلبوم “پلاک عاشقی” به آهنگسازی رمضان عظیمی، “یک خیابان سهم یک افسانه نیست” به آهنگسازی کارن همایونفر و اجرای اندیشه فولادوند و “بدرقه” به آهنگسازی مهدی عباسی رونمایی خواهد شد.


حضور خوانندگان لبنانی و ترکیه ای در بخش بین الملل


این خواننده در نشست خبری جشنواره موسیقی مقاومت به بخش بین الملل جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در مدتی که دبیرخانه جشنواره فعال شد مکاتبات بسیاری را از طریق رایزنی های فرهنگی با کشورهای مختلف انجام دادیم که طی آن بتوانیم از گروههای فعال موسیقی مقاومت برای حضور در ایران دعوت کنیم که در نهایت موفق شدیم از حضور آقای “طراد” خواننده لبنانی و “مرات ککیلی” خواننده ترکیه ای برای حضور در جشنواره دعوت کنیم که در این دوره با موضوع بیداری اسلامی، اسلام و پیامبر(ص) قطعاتی را اجرا می کنند.


گلریز ضمن اعلام خبر اجرای کنسرت مشترک پنج خواننده مطرح پاپ در جشنواره به ماجرای حاشیه‌دار حضور ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره هم اشاره کرد و حضور ارکستر موسیقی در این دوره منتفی اعلام کرد.


وی افزود: تمایل داشتیم در این دوره از جشنواره از حضور ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سازمان صدا و سیما و تعدادی دیگر از گروهها برای شرکت در جشنواره استفاده کنیم اما به دلیل مشکلات اداری که برای ارکستر سمفونیک پیش آمده و تقاضای مالی زیاد اعضای ارکستر سازمان صدا و سیما نمی توانیم از حضور این افراد در جشنواره موسیقی مقاومت استفاده کنیم.


این خواننده در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: بعد از حضور در دبیرخانه جشنواره شخصا با بسیاری از خوانندگان مطرح برای حضور در جشنواره تماس گرفتم و از آنها دعوت کردم اما متاسفانه تعدادی از دوستان به محض شنیدن نام موسیقی مقاومت جبهه گیری کردند و تمایلی به حضور در جشنواره نداشتند. این در حالی است که من به هیچ عنوان دوست نداشتم با زور از این عزیزان برای حضور در جشنواره دعوت کنم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم همین دوستان هنرمند مگر برای دریافت مجوز کنسرت یا آلبوم هایشان به دفتر موسیقی مراجعه نمی کنند؟ آیا وزارت ارشاد مجوز کنسرت این دوستان را نمی دهد؟ آیا دولت آمریکا به این دوستان مجوز می دهد؟


گلریز خاطرنشان کرد: من دلیل جبهه‌گیری این هنرمندان را نمی‌دانم چراکه معتقدم این عزیزان باید مشتاقانه برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کنند. این هنرمندان از همه امکانات وزارت ارشاد استفاده می کنند اما حاضر نیستند برای حضور در جشنواره‌های اینچنینی که ریشه در باورهای همه دارد روی خوش نشان دهند.


پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت از 23 تا 26 مرداد ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …