حمید نعمت‌الله چهارمین روایت خود را از سفر حاج‌خانوم‌ها رقم زد


به گزارش خبرنگار مهر، حمید نعمت‌الله نویسنده شناخته‌شده سینما و تلویزیون که آثار ماندگاری چون “بوتیک”، “بی پولی” و “وضعیت سفید” را خلق کرده‌ است، تا به حال چهار تله‌فیلم در قالب مجموعه‌ای با نام “بیا از گذشته حرف بزنیم” را به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی برای گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه سوم سیما کارگردانی کرده که با محوریت سفر سه پیرزن به شهرهای مختلف کشور و اتفاقاتی که برای این سه می‌افتد، تولید شده است.


مضامین انسانی، اجتماعی و شهری در آثار نعمت‌الله پررنگ هستند و همین مساله را می توان از ویژگی‌های بارز آثار وی دانست.


با وجود اینکه نعمت‌الله پس از موفقیت “وضعیت سفید” پیشنهادهای فراوانی برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی داشته است، در حالی به ادامه ساخت مجموعه “بیا از گذشته حرف بزنیم” علاقه نشان می‌دهد که سه پیرزن اصلی این تله فیلم‌ها به شخصیت‌هایی شناخته شده بین مردم تبدیل شده و در عین حال این آثار ضمن دربرگیری زیباترین مضامین انسانی، موفق شده حس افتخار به نقاط مختلف ایران و ایرانی بودن را در میان مخاطبان خود نهادینه کند.



نخستین اپیزود با نام “بیا از گذشته حرف بزنیم” درباره سه زن سالمند بود که به قصد زیارت و سیاحت عازم شهر مشهد می‌شوند و در آنجا اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد. خانم خازنه با بازی زنده‌یاد مهین شهابی، خانم جواهری با بازی ثریا قاسمی و خانم محمدی با بازی پورانداخت مهیمن کاراکترهای نخستین قسمت این مجموعه تله‌فیلم‌ها بودند.


درگذشت شهابی در میانه راه تولید “وضعیت سفید”، نه تنها باعث تغییر بازیگر کاراکتر وی در این سریال شد، بلکه روند داستان قسمت دوم از تله‌فیلم‌ها را نیز تغییر داد.



قسمت دوم “بیا از گذشته حرف بزنیم” با نام “راه و رسم سفر” بود و غم از دست دادن خانم خازنه به فیلمنامه این قسمت راه پیدا کرده بود. در واقع غم جانفرسای خانم محمدی به خاطر از دست دادن یار قدیمی‌اش خانم خازنه در این قسمت روایت می‌شود. این غم به حدی است که همسر خانم محمدی برای او و خانم جواهری بلیت سفر به قونیه را می‌خرد، اما خانم مسنی که پری امیر حمزه نقشش را بازی می‌کند، با مزاحمت بی موقع‌اش مهمان محمدی شده و قصد دارد مدتی در منزل او بماند، امری که در صورت وقوع سبب از دست رفتن فرصت سفر خانم محمدی می‌شود.


سومین قسمت از این مجموعه تله فیلم نیز “متولد 30 اسفند” نام داشت و در آن خانم‌ها محمدی، جواهری و باقی که دوستی دیرینه دارند، برای عیادت از یکی از اقوام خانم محمدی مجبور می‌شوند بعد از سفر به شیراز به شهر شاهرود سفر کنند. آنها به عیادت مریض می‌روند در حالیکه تولد خانم جواهری نیز در 30 اسفند ماه است.



روایت تنهایی انسان‌ها و فضاهای شخصی که تجربه می‌کنند با یک پایان جذاب، تله فیلم سوم این مجموعه را شکل می‌داد. اثری که در هر دقیقه آن می‌توان نکات فراوانی از زندگی و عواطف آدمی یافت.


و اما اخیرا نعمت‌الله قصه دیگری را که معصومه بیات برای این سه پیرزن نوشته است مقابل دوربین برده و این بار همدان و جاده‌های اطراف آن را برای تصویربرداری کار خود انتخاب کرده است.



سفرهای سه حاج خانم به نقاط مختلف کشور، ایده‌ای جذاب است که تا به حال به آن پرداخت نشده و جا دارد این حرکت تداوم داشته باشد، به ویژه که هر سه اثر قبلی مورد توجه مخاطبان شده و این پیرزن‌ها را باور کرده‌اند.


قسمت چهارم مجموعه “بیا از گذشته حرف بزنیم” نیز “به سوی بروجرد” نام دارد و با کناره گیری ثریا قاسمی از پروژه، فریده سپاه منصور در کنار لاچینی و مهیمن در آن به ایفای نقش پرداخته است. اما شنیده می‌شود عوامل این مجموعه آمادگی تولید قسمت‌های بعدی آن را دارند و امید است حمایت لازم از‌ آنها صورت بگیرد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …