به گزارش ایرانگرد نیوز، بیست و دومین نشست “در قاب رسانه” که به تقدیر از عوامل سریال “مادرانه” اختصاص داشت با حضور امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید زین العابدین مدیر شبکه سوم سیما، جواد افشار (کارگردان)، محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، سعید نعمت الله (نویسنده)، مهدی سلطانی، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی و هستی مهدوی (بازیگران) 21 مرداد ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این نشست امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص سریال “مادرانه” گفت: طی دو سال گذشته، طرح تحقیقی را اجرا کردیم تا در آن صورت مسئلهها و اولویتهای اجتماعی مردم را به سرفصلهای آموزشی تبدیل کنیم که حاصل آن استخراج 222 موضوع بود و برای این موضوعات، اساتید دانشگاه نمایه و سرفصل درسی تهیه و تعریف کردند. در این سریال بنده بیش از 30 موضوع از موارد استخراجی این تحقیقات را به وضوح رصد کردم؛ مفاهیمی چون: معضلات اجتماعی، تربیت فرزند، نتیجه اعمال، خانواده و بسیاری دیگر از این موارد.
“مادرانه” اندکی امید را به رسانه بازگرداند
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: این سریال جای بحث بسیاری دارد. کلیدهای طلایی در این سریال وجود دارد که میتواند برای سایر فیلمسازان و همچنین اهالی فرهنگ مفید و مورد بهره برداری قرار گیرد.
خوراکیان همچنین از شجاعت مدیران رسانه ملی برای تایید و پخش این سریال تشکر و از عوامل اجرایی و بازیگران سریال به خاطر حضور عالیشان قدردانی کرد.
وی در پایان صحبتش گفت: نکته آخر اینکه “مادرانه” اندکی امید را به رسانه بازگرداند و نگرانیهای موجود در خصوص رکود تولیدات قابل توجه و خوش استقبال را کاست و نشان داد اگر کاری درست و صحیح برنامه ریزی شود، میتواند رسالت خود را شایسته انجام دهد.
.
“مادرانه” ترم فشردهای از دانشگاه تلویزیون است
مجید زین العابدین، مدیر شبکه سه سیما نیز در خصوص “مادرانه” گفت: اگر بخواهم حق مطلب را در خصوص سریال بیان کنم این است که، اگر فرمایش حضرت امام راحل را مدنظر قرار دهیم که فرمود “تلویزیون، یک دانشگاه است”، “مادرانه” ترم فشردهای از این دانشگاه است که به مفاهیم خانواده و دینی و اخلاقی پرداخت.
وی دلیل انتخاب این سریال به عنوان بهترین سریال ماه رمضان امسال را آشنا و قابل لمس بودن پیام های سریال چه در ظاهر و چه در باطن، برای مخاطبان دانست.
“مادرانه” به موضوعات دینی نگاهی کارشناسانه داشت
جواد افشار کارگردان سریال “مادرانه” گفت: اینکه این سریال در ماه رمضان روی آنتن رفت، دلیلی نبود تا به موضوعات دینی نگاهی سطحی شود، بنابراین ما برای تمام مضامین و تک تک پلانها وقت و هزینه صرف کرده و برایش سختیهای فراوانی تحمل کردیم، زیرا مجبور بودیم تا یک روز مانده به عید فطر کار را جلوی دوربین ببریم، اما تمام این سختیها با استقبالی که مردم از کار به عمل آوردند از بین رفت.
وی افزود: این کار از طرف تهیه کننده به من پیشنهاد شد و من نیز زمانی که فیلمنامه را خواندم آن را پسندیم و احساس کردم کار از کیفیت و انسجام لازم سود برده است. در کنار این مهم نام سعید نعمت الله به عنوان یکی از نویسندگان بسیار خوب کشورمان، دلیلی دیگر بود که ساخت این کار را بپذیرفتم. در کل باید بگویم هماهنگی خوب بین مثلث تولید، نویسندگی فیلمنامه و کارگردانی منجر به شکل گیری تیم تولید “مادرانه” شد.
افشار تاکید کرد: در این سریال تمام تلاشم را کردم تا به فیلمنامه وفادار بمانم. نکته دیگر اینکه سعی ما این بود که به مضامین دینی به صورت لایه لایه بپردازیم، چرا که در ماه رمضان به دلیل فضای معنوی جامعه میتوان اینگونه مضامین را به شکلی تاثیرگذار به بیننده منتقل کرد.
پس از سخنان افشار، محمدرضا شفیعی تهیه کننده نیز اظهار کرد: سعید نعمت الله قرار بود فیلمنامه ای با محوریت خانواده بنویسد. کاری که در آن به معضلات جامعه پرداخته شود، بنابراین وی پس از چندی طرح “مادرانه” را پیشنهاد کرد که پس از تایید طرح، نگارش آن آغاز شد.
جایگاه ویژه توجه به محتوا در آثار شفیعی
وی ادامه داد: در کارهای من همیشه توجه به محتوا، جایگاهی ویژه دارد، چون معتقدم در کنار ساختار خوب این محتواست که میتواند کیفیت یک کار را تضمین کند. در ضمن در این کار به معضلاتی توجه شد که جامعه ما به شدت از آن آسیب دیده است که اعتیاد یکی از آن معضلات است.
شکلگیری ایده سریال بر اساس خبر روزنامه درباره رانت خوار
پس از سخنان تهیه کننده، سعید نعمت الله در مقام نویسنده فیلمنامه درباره شکل گیری قصه گفت: ایده این سریال را از خبری در روزنامه که مربوط به یک رانت خوار بود، گرفتم. پس از شنیدن این خبر سعی کردم به زندگی این رانت خوار از دریچهای دیگر بنگرم که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است. در ضمن در این سریال سعی کردم تا حد ممکن کارم از شعار دور باشد.
وی افزود: کار در ابتدا قرار بود در 50 قسمت تولید شود، اما بعد از مشخص شدن اینکه، سریال قرار است در ماه رمضان روی آنتن برود، به 30 قسمت کاهش یافت. همچنان سعی کردیم به نوعی مضامین دینی و اخلاقی را به شکلی ویژه تر در آن مورد توجه قرار دهیم.
مهدی سلطانی سروستانی بازیگر نقش اردلان نیز در ادامه اظهار کرد: من با سعید نعمت الله پیش از سریال “دیوار” آشنا بودم، اما این آشنایی در “دیوار” شکلی جدی به خود گرفت. به هر حال در این سریال بود که نعمت الله با من درباره نگارش “مادرانه” صحبت کرد. در این میان زمانی که فیلمنامه “مادرانه” را خواندم به شدت از نقش خوشم آمد و بازی در آن را پذیرفتم.
وی اضافه کرد: دلیل دیگرم برای بازی در سریال حضور شخص نعمت الله به عنوان نویسنده کار بود، چون باور دارم که حضور در کارهایی که وی نگارش آن را بر عهده دارد برای بازیگر پر بار است.
اردلان لایههای گوناگونی دارد
سلطانی در خصوص نقش خود نیز گفت: اردلان در وهله نخست، یک شخصیت واقعی است و اگر بخواهیم وارد ایسمها شویم، یک کاراکتر رئالیستی است. انسان واقعی نمیتواند بد مطلق یا خوب مطلق باشد. در شخصیت جمیل در سریال “دیوار” هم جمیل که یک دزد است، بد مطلق نیست. اردلان در این اثر و در وهله دوم، یک مرد است، در لایه سوم، یک پدر است و دارای رابطه ای خاص با فرزندانش به ویژه رها، در وجه دیگر، اردلان یک رانت خوار است که برای رسیدن به رفاه و به خیالش خوشبختی از طبقه خود بریده و همه را قربانی کرده هرچند هیچوقت به خوشبختی دلخواهش نمیرسد زیرا دچار خلاء عشق و محبت است. اردلان فراموش کرده که عشق و محبت کلید طلایی خوشبختی است. اردلان محصول شکاف طبقاتی است و طبقه مرفه را به جایگاه اجتماعی خود ترجیح میدهد. من سعی کردم تا اردلان را با تمام این ویژگیها با بازیام خلق کنم.
نگاه دقیق به معضلات جامعه امتیاز مهم “مادرانه”
شقایق فراهانی دیگر بازیگر این سریال هم درباره نقش خود گفت: من تا به امروز موقعیتی نداشتم تا با محمدرضا شفیعی همکاری داشته باشم، اما تعریف کارهای خوب وی را شنیده بودم، پس زمانی که فیلمنامه به من پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندم آن را با اشتیاق پذیرفتم و حتی به نقشم نیز علاقمند شدم.
وی افزود: یکی از امتیازات مهم این سریال نگاه دقیق به معضلات جامعه بود. معضلاتی که جامعه ما را به شدت آزار میدهد، البته پرداختن به معضلات شکلی نکوهش گونه نداشت، بلکه سعی شده که کارشناسانه تمام جوانب شناسایی شود.
فراهانی در پاسخ به سوال مجری که تکلیف مریمهای جامعه چیست گفت: مریمهای جامعه، تکلیفشان روشن است زیرا به یک آگاهی خوب رسیدهاند اما روی سخن من با رعناهای اجتماعمان است که وقتی چالشهای ارتباطی خود و پسرم را بررسی میکنم ریشه آن را در حضور کمرنگم در سنین کودکیاش بواسطه ضروریات حرفهام، در مییابم. تمام ناهنجاریهای رفتاری فرزندان به خاطر ضعف ارتباط با والدین است. باید ابتدا ارتباط انسانی میان خود و فرزندانمان را ایجاد یا اصلاح کنیم سپس برویم سراغ مسائل فرهنگی هنری اجتماعی. اگر رعنا هم چنین کرده بود به چنان وضعی دچار نمیشد نه خودش نه فرزندش.
بازی در “مادرانه” را فراموش نمی کنم
عباس غزالی به عنوان بازیگر جوان این سریال نیز گفت: باید از اعتماد آقایان شفیعی و افشار تشکر کنم و امیدوارم توانسته باشم تا پاسخ اعتمادشان را داده باشم. از سعید نعمت الله به خاطر اعتمادش پنج سال پیش در واگذاری نقش محسن در سریال “رستگاران” که زندگی مرا دست خوش تغییر اساسی کرد باید به صورت ویژه قدردانی کنم.
غزالی افزود: بازی در “مادرانه” را فراموش نمیکنم، چون شخصیتی که در این سریال ایفا کردم، لایههای فراوان و پیچیدهای داشت. در این میان برای اینکه بتوانم نقشم را به خوبی ایفا کنم هدایتهای جواد افشار کمک بسیاری به من کرد.
غزالی شخصیت فرزاد را اینگونه ارزیابی کرد: فرزاد به گمانم اتفاقا آدم مثبتی است. زیرا به سمت هدف بزرگی که در سر دارد میرود و آن چیزی نیست جز ساماندهی وضع اقتصادی مادر و خواهرش. بنابراین با تمام ناپختگیاش حاضر است برای رسیدن به هدف خود و تامین امنیت و رفاه مادر و خواهرش قدم برداشته و در این راه از هیچ کاری فروگذار نیست. در همین راستا است که امثال اردلان را سبب نداری خود و از دریچهای دیگر، راه گریز از این اوضاع میداند.
اردلان نمی تواند عشق را صادر کند زیرا تجربه نکرده است
در ادامه، سید مهرداد ضیایی در خصوص پیام نقش خود و سریال گفت: این موارد نیاز چندانی به سواد آکادمیک ندارد. ما در اجتماع تقسیم بندیهایی داریم بر اساس نهاد مانند، نهاد خانواده، نهاد آموزش و پرورش و نهادهای دیگر. همین نهادها انسان را برای ورود به جامعه آماده میکنند و در بلوغ و شعور اجتماعی انسان اثرگذارند.
وی ادامه داد: در ملودرامها به نهاد خانواده پرداخته میشود. در رسانه سیما برای پرداخت به این مسایل، دیوانسالاری و محدودیتهای خاص خودش وجود دارد. در نهاد خانواده یکی از آفتهایی که باعث میشود تا افراد نتوانند اسطرلاب زندگی را درست بگردانند، استبداد رای و خودسالاریست. اردلان کسی است که هرچند به گذشتهاش پرداخته نمیشود اما آنچه میبینیم اینکه پدری است با فرهنگ پدرسالارانه. این شخص نمیتواند عشق را صادر کند زیرا تجربه نکرده است و در پس این فضا شاهد یک مادرسالاری پنهان هستیم. یکی از ویژگیهای این کار این است که تلویزیون در آن در پی تحمیل الگوی خاصی نیست.
سن رها نصیحت پذیر و سوال بردار نیست
هستی مهدوی بازیگر نقش رها در این سریال نیز از حضور در این کار احساس رضایت کرد و در پاسخ به این سوال که رها را چقدر مقصر میداند گفت: رها را اصلا مقصر نمیدانم. رها دختری دچار یکسری کمبودها است و آنها را در خارج از خانه میجوید و از همین دریچه با فرزاد آشنا میشود.
وی ادامه داد: این اتفاقات را در زندگی روزمره خود شاهدم و از خانوادهها تقاضا دارم به دختران هم سن رها توجه کنند زیرا سن رها اصلا نصیحت پذیر و سوال بردار نیست و تنها نیاز به کنار آمدن و مدیریت شدن دارد وگرنه باید منتظر انحرافاتی تلخ و ویران کننده باشیم.
در پایان این مراسم به عوامل و بازیگران سریال “مادرانه”، توسط رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر شبکه سه سیما، لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود، اهداء شد.