نقش ننه‌دلاور باز به صابر ابر رسید/ خیال خوب دنیایی بدون جنگ


سجاد افشاریان نویسنده و کارگردان نمایش “ننه دلاور، بیرون پشت در” درباره اجرای این اثر نمایشی که پیش از این در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است به خبرنگار مهر گفت: این نمایش قرار بود از 12 شهریور تا 12 مهرماه در تالار حافظ روی صحنه برود اما به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در این سالن احتمالا اجرای ما یک هفته عقب‌تر می افتد و از 20 شهریور اجرا خواهیم داشت.


وی با اشاره به اینکه به زودی پیش‌فروش نمایش در سایت تیوال آغاز خواهد شد، افزود: تمرین‌های نمایش مدتی است که آغاز شده است. از لحاظ تصویری تغییر زیادی قرار نیست نسبت به اجرای جشنواره داشته باشیم اما تلاش می کنم بر اساس سالنی که در اختیار داریم و یک بلک باکس است تغییراتی متناسب با سالن را اعمال کنم. از ابتدای نگارش متن من متقاضی اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بودم و متن را بر این اساس طراحی کرده بودم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و با بی‌مهری مسئولان تئاتر شهر روبرو شدم. در حال حاضر نیز از اینکه قرار است این نمایش در تالار حافظ روی صحنه برود راضی هستم.


این نویسنده و کارگردان جوان تئاتر متذکر شد: حسن سیفی مدیر بنیاد رودکی تا امروز کمال همکاری را با ما داشته است و از این بابت از او سپاسگزارم. اگر هم مشکلی باشد به خاطر شرایط است و ارتباطی به مدیریت تالار حافظ ندارد. مدیر بنیاد رودکی خوشبختانه انعطاف بالایی در پذیرش و سامان‌دهی گروه‌ها دارد.



کارگردان “گروتسکی بر تبارشناسی دروغ و تنهایی” ادامه داد: من به عنوان یک کارگردان و نویسنده در بدنه تئاتر در حال فعالیت هستم. در سال 91 چند کار را اجرا کردم و حدود 12 تا از نوشته هایم نیز توسط هنرمندان اجرا شد اما چرا بعد از جشنواره تئاتر فجر وقتی تقاضای اجرای عمومی نمایشم را مطرح می کنم با در بسته روبرو می شوم؟ این نوع برخورد بی عدالتی در تئاتر ایران را نشان می دهد. بنابراین بزرگواری حسن سیفی برایم مهم است چون اگر این نمایش در سالن حافظ اجرا نمی‌رفت کلا پرونده اجرایش بسته می شد.


وی درباره شیوه اجرای این نمایش توضیح داد: این نمایش بر اساس دو نمایشنامه “ننه دلاور و فرزندانش” اثر برتولد برشت و “بیرون پشت در” نوشته ولفگانگ بورشرت نوشته شده است. متن سومی که من نوشتم تبدیل نمایشنامه به خیال دنیایی بدون جنگ بود. تلاش کردم تصویر آدم‌هایی با هیجانات امروزی را به نمایش بگذارم. در واقع روزمرگی انسان در توسعه دنیای معاصر بدون نمایش جنگ و خونریزی روی صحنه هدف اصلی ام در نگارش متن بوده است. در بخش ننه دلاور تاکیدم روی زمانهایی در نمایشنامه است که صلح در آن جریان دارد. “بیرون پشت در” نیز که کلا در زمان بعد از جنگ می گذرد و بازگشت یک سرباز خسته را از جنگ به نمایش می گذارد.



افشاریان در پایان متذکر شد: صابر ابر و هوتن شکیبا دو بازیگر اصلی نمایش هستند که به ترتیب در دو نقش اصلی ننه دلاور و بکمان بازی می کنند. این دو در نمایش به تناوب نقش های دیگری هم بر عهده دارند البته با حفظ ساختار نقش‌های اصلی شان. 30 بازیگر دیگر نیز آنها را در این اثر نمایشی همراهی می کنند. همچنین گروه بمرانی هم به عنوان بازیگر نوازنده در نمایش حضور دارند و به تازگی هم مارتین شمعون پور و شهرزاد بهشتیان به گروه موسیقی نمایش پیوسته اند.


علاوه بر صابر ابر، هوتن شکیبا، سجاد تابش، آرش فضلعلی، مرجان وزین پور، پوریا قاسمی، امید سلیمی، محمود نصیری، ساناز رضاییان، سمانه امیری، محمدحسین محمدیان، سهیل عبدی، شکیبا قبادی، ملیکا بتو، عماد محمدی، بنیامین پیروانی، بهنام خرم نیک، فروغ محمدی، پارمیس عزیزی نژاد، پارمیدا عزیزی نژاد، کیانا کیانی، مبینا تنها، بهزاد عمرانی، مانی مزکی، جهانیار قربانی، آرش عمرانی، کیارش عمرانی، آبتین یغماییان، میلاد آریافر و مارتین شمعون‌پور دیگر بازیگران این اثر نمایشی هستند.


عوامل اجرای نمایش “ننه دلاور، بیرون پشت در” که پیش از این در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است، عبارتند از طراح صحنه: سجاد افشاریان و آرش مالمیر، طراح لباس: نگار نعمتی، طراح صدا: سینا شعاعی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: آنالی شکوری و محمد خوشبختیان، عکاس: رضا موسوی، طراح گریم: سمانه حسینی، طراح نور: سجاد افشاریان، مدیر اجرا: سیاوش مقصودی، موسیقی: گروه بمرانی و گروه روابط عمومی: ایلیا شمس و ثمین مهاجرانی.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …