جشنواره “افق نو” میزبان 50 آمریکایی می‌شود/ پیگیری شکایت از “آرگو”


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل “افق نو” با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، غلامرضا منتظری دبیر کنفرانس بین المللی فیلمسازان مستقل و یزدان عشیری روابط عمومی جشنواره صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد ماه در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.


نادر طالب‌زاده دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل “افق نو” در ابتدای نشست خبری گفت: دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل “افق نو” در دو بخش فیلمسازی که با حضور فیلمسازان مستقل از کشورهای مستقل و بخش دوم کنفرانس بین المللی با حضور اندیشمندان مبارز است، برگزار می‌شود. اکثر اندیشمندان حاضر در این کنفرانس صاحب رسانه های مختلف بوده و در بیداری اخیر تاثیرگذار هستند و نگاه آنها در اکثر موارد با ایران یکسان است.


وی با اشاره به این مطلب که در این دوره از جشنواره 50 مهمان از آمریکا و باقی از دیگر کشورهای اروپایی را خواهیم داشت، ادامه داد: این جشنواره از 12 تا 15 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود و تا امروز 420 فیلم در بخش ملی و بین المللی به دبیرخانه رسیده است. جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل به گونه ای است که باید هر سال نسبت به سال قبل پربارتر  باشد، چرا که به دلیل هجمه‌ای که بر علیه ایران وجود دارد، برگزاری پررنگ چنین جشنواره هایی می تواند به نفع ایران باشد.


طالب زاده با بیان این مطلب که انعکاس وسیع بین المللی جزو ویژگی های مهم در برگزاری چنین جشنواره هایی است، توضیح داد: سال گذشته در روند برگزاری کنفرانس هالیوودیسم، انعکاس خبری به گونه ای بود که در روز دوم کنفرانس به دلیل حضور مهمانان بین المللی و جدیت آن ها در حضور در این کنفرانس، انعکاس قابل توجهی داشتیم.


سینماگران ایرانی نیز در کنفرانس فیلمسازان مستقل شرکت کنند


غلامرضا منتظری دبیر کنفرانس بین المللی فیلمسازان مستقل در ادامه نشست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند سال اخیر توانست با ایجاد رابطه با اندیشمندان بزرگ، ظرفیتی قابل توجه را در این زمینه ایجاد کند و با برگزاری جشنواره ها و کنفرانس های مختلف آنها با واقعیت موجود در ایران آشنا شده و به این نتیجه رسیدند که تبلیغات علیه ایران تنها به شعور آن ها توهین کرده و این مسئله سبب شد تا از ایران حمایت کنند.


وی ادامه داد: برگزاری کنفرانس هالیوودیسم نیز در این راستا بی تاثیر نبوده است. همچنین در راستای برگزاری این کنفرانس بود که تصمیم گرفته شد بر علیه فیلم هایی که با موضوع ایران توسط هالیوود ساخته شده بود، شکایت کنیم و به گوش دنیا برسانیم که این اتهامات را قبول نداشته و در مقابل این اتهامات می ایستیم. همین مسئله سبب شد تا رسانه های خارجی نیز این مسئله را پیگیری کرده و شکایت ایران علیه هالیوود مورد توجه رسانه های خارجی قرار گیرد.


منتظری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلمسازان مستقل و استفاده از تیم اجرایی جشنواره فیلم فجر برای بهتر برگزار شدن آن بیان کرد: هرچند فیلمسازان و اندیشمندان ایرانی در اولین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل حضور نداشتند، اما امیدواریم که در این دوره از جشنواره حضور پررنگی داشته باشند، چرا که این مسئله درست نیست که در این جشنواره فیلمسازانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور داشته باشند تا از ایران حمایت کنند اما هیچکدام از سینماگران و اندیشمندان ما حاضر نباشند در این جشنواره حضور پیدا کنند.


شکایت علیه “آرگو” همچنان ادامه دارد


طالب زاده در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره اندیشمندانی از کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، کانادا، دانمارک و … حضور دارند. امسا باید سعی کنیم در کنار گستردگی حضور مهمانان جشنواره، رسانه ها نیز حضور پررنگ تری داشته باشند، به همین دلیل رایزنی هایی صورت گرفته تا در طول این دوره از کنفرانس پخش زنده تلویزیونی از سخنرانی ها داشته باشیم.


دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل با اشاره به این مطلب که سال گذشته در کنفرانس هالیوودیسم بخشی در رابطه با فیلم هایی خاص که علیه ایران ساخته شده بود برگزار شد، توضیح داد: در این بخش با نمایش فیلم هایی ضد ایرانی  که در آن ایران را به عنوان یک بمب گذار اتمی در دنیا معرفی کرده بود، سعی کردیم تا نوع نگاه هالیوود به ایران را نشان دهیم و یادآور شویم که ساخت و نمایش فیلم هایی از این دست تا چه اندازه می تواند در رای گیری علیه ایران در کنگره و سنای آمریکا تاثیرگذار باشد.


وی با بیان این مطلب که شکایت از فیلم “آرگو” توسط ایران همچنان ادامه دارد، گفت: بحث ما این است که ایران نباید در این مسائل ساکت بماند، چرا که این سکوت منجر به رای علیه ایران در سنای امریکا شده و ایران را یک تهدید هسته ای علیه دنیا می دانند.


اکثر فیلم های شبه تهاجمی ایران جذابیت بین المللی ندارد


طالب زاده توضیح داد: ایران باید به تدریج تبدیل به محلی برای گفتگو میان اهل رسانه و هنر باشد. نباید فراموش کرد که جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل “افق نو” یک جشنواره دکوراتیو نبوده بلکه یک جشنواره فرهنگی و سیاسی است، به همین دلیل امیدوارم که دولت جدید نیز مانند دولت قبل، همکاری های لازم در این زمینه را با ما داشته باشد.


منتظری نیز با تاکید صحبت های طالب زاده، بیان کرد: با توجه به پیشینه فرهنگی و هنری ایران، این کشور باید تبدیل به مرکزی برای تبادل نظر اندیشمندان بزرگ جهانی باشد.


دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل در پاسخ به این سوال که شکایت ایران علیه فیلم “آرگو” در چه مرحله ای است، گفت: شکایت همچنان از سوی وکیل فرانسوی در حال پیگیری است، البته با توجه به اینکه هیچ کس انتظار نداشت که ایران از چنین مسئله ای شکایت کند، به همین دلیل می توان آن را مسئله ای متفاوت دانست، البته این شکایت باید از 30 سال پیش با نمایش فیلم هایی چون “بدون دخترم هرگز” و یا “ایرانیوم” که مدتی پیش ساخته شده بود، دنبال می‌شد.


وی در رابطه با اینکه در کنار برگزاری جشنواره ها باید فیلم هایی نیز در رابطه با ایران ساخته شود، گفت: شاید تا امروز 10 فیلم شبه صادراتی ساخته ایم که از بودجه های بالایی نیز برخوردار بود، اما تمام این کارها را می توان شبه تهاجمی دانست که اکثر آنها جذابیت بین المللی نداشته است، در همین راستا 10 سال پیش از تلویزیون ایران خواستم که 10 درصد از بودجه تولیدات خود را به بخش تولیدات بین المللی اختصاص دهند که این طرح چندان با موفقیت همراه نبود.


در پایان منتظری در پاسخ به این سوال که هنوز جوایز بخش بین الملل این جشنواره در دوره قبل به منتخبان داده نشده است، گفت: سال گذشته به دلیل آن که دسترسی به منتخبان نداشتیم، جوایز به صاحبانشان ارائه نشد، اما در این دوره از جشنواره تلاش می کنیم تا در کنار منتخبان جدید، جوایز منتخبان دوره قبل را نیز تقدیم کنیم.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …