پروانه‌های زرین برای 27 امین‌بار بر شانه‌های کودکان سینمادوست می‌نشیند


به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره فیلم کودک سابقه‌ای همپای جشنواره فیلم فجر دارد. در سال 61 که “نخستین فستیوال بین‌المللی فیلم فجر” پایه‌ریزی شد، دست‌اندرکاران آن بخشی را تحت عنوان “سینمای کودک و نوجوان” برنامه‌ریزی کردند تا اولین بنیان‌های حمایت از سینمای کودک و نوجوان بنا نهاده شود.


بخش غیررقابتی سینمای کودک و نوجوان پس از دوره اول جشنواره فجر تا سه سال تعطیل شد اما در سال 65 این بخش مجددا در حاشیه جشنواره فجر آغاز به‌کار کرد و در دوره بعد هم در سال 66 به همین شکل ادامه پیدا کرد.


در دوره چهارم، جشنواره کودک از حالت غیررقابتی خارج شد و همزمان با جشنواره فیلم فجر آثار مختلف در بخش مسابقه در تهران شرکت کردند. دوره پنجم نیز مانند چهار دوره قبل از 12 تا 22 بهمن برگزار شد و فیلم‌های مختلف در پایتخت با هم به رقابت پرداختند.



دوره ششم اتفاق مهمی برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان افتاد. این جشنواره مستقل شد و به شهر تاریخی اصفهان رفت. جشنواره تا 6 دوره در اصفهان ماند و زمان آن نیز چند ماه عقب‌تر آمد. البته در این مدت، هیچ‌گاه جشنواره نتوانست در یک زمان مشخص برگزار شود و هردوره تاریخ آن تغییر کرد.


در حالیکه به نظر می‌رسید، برگزاری متداوم 6 دوره جشنواره کودک در اصفهان باعث تثبیت میزبان آن شده است، اما کرمان به‌عنوان شهر میزبان دوره دوازدهم انتخاب شد ولی تنها یک دوره این میزبانی ادامه داشت. دوره سیزدهم با یک‌ سال تاخیر در سال 77 برگزار شد و جشنواره مجددا به مبدا خود یعنی تهران بازگشت. نکته جالب توجه درباره دوره سیزدهم آن است که زمان برگزاری جشنواره پس از چندین سال باز هم به بهمن‌ماه بازگشت.



در دوره چهاردهم و در سال 78، مسئولان وقت بازهم جشنواره فیلم کودک را به اصفهان بازگرداندند و زمان جشنواره نیز به مهرماه بازگشت. نصف جهان تا هفت دوره میزبان جشنواره بود اما در دوره بیست و یکم که با یک سال تاخیر در سال 86 برگزار می‌شد بازهم میزبان و زمان برگزاری جشنواره تغییر کرد و این‌بار همدان میزبان جشنواره شد تا دوره بیست و یکم در اردیبهشت‌ماه برگزار شود.


در ادامه مسیر پر فراز و نشیب جشنواره فیلم کودک، دوره بیست و دوم تیرماه 87، دوره بیست و سوم مرداد 88 و دوره بیست و چهارم مهرماه 89 در شهر همدان برگزار شد اما پس از برگزاری چهار دوره از جشنواره کودک در همدان، مجددا پروانه‌های زرین به اصفهان بازگشتند و دوره 25 و 26 جشنواره هم در این شهر برگزار شد.



دوره 27 جشنواره فیلم کودکان و نوجوان هم قرار است مهر ماه در اصفهان برگزار شود تا این شهر برای شانزدهمین بار میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کودک و نوجوان کشور باشد در طول این 27 دوره، 6 بار تهران، چهار بار همدان و یک بار کرمان میزبان جشنواره فیلم کودک بودند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …