ایرانگرد نیوز

برگزاری آخرین جشنواره هنری دولت دهم/ موسیقی مقاومت برگزیدگانش را شناخت


به گزارش ایرانگرد نیوز، علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ابتدای این مراسم با یک سخنرانی کوتاه ضمن تقدیر از حمایت‌های ویژه حمید شاه‌آبادی برای برگزاری هرچه بهتر این دوره از جشنواره، با اشاره به تلاش هنرمندان، گروه‌های شرکت‌کننده و همکاران خود در دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: به طور حتم این دوره از جشنواره می تواند بهترین محک برای سنجش ما در حوزه توجه به آرمان های دفاع مقدس باشد که امیدوارم در این دوره توانسته باشیم به این اهداف تا حد تلاش دست پیدا کنیم.



یک فرصت مناسب هنری برای مقابله با آمریکا


محمد گلریز دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت هم در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره افزود: پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت با هدف ترویج فرهنگ مقاومت در امتداد بیداری اسلامی شکل گرفت و در روزگاری که کشورمان تحت شدیدترین حمله‌های فرهنگی از سوی دشمنان به ویژه آمریکاست برگزاری این رویداد می تواند توجه ما را به این نکته معطوف کند که بدانیم دشمنان تا چه حد در تضعیف هنر این سرزمین شاد می شوند و اینجاست که ما به عنوان یک هنرمند متعهد به ارزش های والای جامعه خود از جمله دفاع مقدس نقش موثری را ایفا کنیم.


وی ادامه داد: یقینا برای مواجهه با ترفندهای دشمن در این هجمه فرهنگی ایجاد بسترهای مناسب برای ظهور و بروز استعدادهای جوان در این زمینه باید تلاش‌هایی صورت گیرد که برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت یکی از همین فرصت های مناسبی است که می تواند نقش بسزایی را برای تداوم راه انقلاب و آرمان‌های دفاع مقدس ایفا کند.



آرزوی شاه آبادی برای جنتی


حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به حضور علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم گفت: بسیار مایه خرسندی است که اولین روز از آغاز دولت تدبیر و امید مصادف با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی مقاومت شد و امیدوارم آغاز به کار دولت یازدهم ما شاهد فعالیت‌های ثمربخش در همه عرصه های فرهنگی باشیم و این آغاز، آغازی خوش توام با امید و پیشرفت برای کشور ما باشد. برای آقای جنتی آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در دوران مدیریت وی در همه بخش های شاهد تحولی جدی و پیشرفتی کارآمد در همه های عرصه های فرهنگی باشیم.


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عرصه موسیقی نیازمند توجه و تمرکز بیشتری است. اگر به سیر موسیقی کشورمان نگاه تامل برانگیزی داشته باشیم می بینیم که موسیقی در کشورمان از زوایایی مختلف فراز و فرودهایی داشته که باید دید موسیقی مقاومت در این دیدگاه و فراز و فرودها چه جایگاهی داشته است؟


وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به موسیقی جور دیگری نگاه شد و امام خمینی (ره) مانند بسیاری از حوزه های دیگر گره های بسیاری را باز کردند که یکی از این گره ها به موسیقی ارتباط پیدا کرد و حضرت امام با تدبیری فوق العاده، این گره را هم باز کردند.



شاه آبادی با بیان اینکه به موسیقی کشورمان باید از دو منظر توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از منظر اول باید به بستر این موسیقی نگاه کنیم که بعد از انقلاب چگونه شکل گرفت و این موضوع بسیار مهمی است که می تواند از این منظر مورد توجه قرار گیرد. البته اگر به فضای موسیقی قبل از انقلاب نگاهی بیندازیم می بینیم که این نوع موسیقی به هیچ عنوان مورد تایید مراجع  نیست چرا که مروج اندیشه های قبل از انقلاب بود. بنابراین محیطی که موسیقی به آن توجه می کند بسیار مهم است که باید بیش از اینها به آن توجه کرد.


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظر دوم موسیقی در کشورمان هم اشاره کرد و گفت: ما در تمام دوران پس از انقلاب دیدیم که هرجا پای موسیقی مقاومت به میان آمده موسیقی در دل مردم رشد کرده و توانسته تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان داشته باشد. شما در یک نگاه اجمالی می بینید که موسیقی در دوران دفاع مقدس چه تاثیر هیچانی روی مردم داشته است. هیجانی که نشات گرفته از موسیقی فاسد و مبتذل نیست بلکه هیجانی است که برگرفته از معنویت و خداشناسی است.


عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: هر گاه در موسیقی به ژانر موسیقی مقاومت توجه شده و به نوعی وارد کلیت موسیقی کشورمان شده مردم هم با موسیقی ارتباط برقرار کردند. بنابراین احیای موسیقی مقاومت امر بسیار جدی و مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر چه در دوران دفاع مقدس هم شاهد افت و خیزهایی در موسیقی بودیم اما این درخواست ما از جامعه هنری است که فارغ از همه مطالبات خود به این ژانر موسیقایی توجه بیشتری داشته باشند.



وی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی مقاومت در این دوره توانست مبدع نوآوری هایی باشد. توجه و تاکید بر بحث سرود و اجرای آن در گلزار شهدای تهران و شهرستانها توسط گروههای سرود دانش آموزی و مساجد، ایجاد بخش رقابتی و بخش های متنوع دیگر از جمله دستاوردهای این دوره از جشنواره بود که امیدوارم مراسم اختتامیه آن آغازی برای تولید کارهای جدی دیگر در عرصه موسیقی مقاومت باشد.


تجلیل از محسن نفر نوازنده و آهنگساز موسیقی مقاومت، اکبر محمدی نوازنده ارکستر سمفونیک تهران و از رزمندگان دوران دفاع مقدس، رمضان عظیمی آهنگساز و نوازنده بسیجی، هادی منتظری نوازنده پیشسکوت موسیقی مقاومت و علیرضا نادری خواننده قطعات فولکلور و حماسی دفاع مقدس از دیگر بخش های مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت بود.


اجرای گروه سرود دانش آموزی “نسیم قدر”، اجرای گروه موسیقی “ملا نفس” بندر ترکمن به سرپرستی موسی جرجانی و حاج محمد ایری با قطعات “کوههای به لرزه در می آیند”، شجاعت حضرت علی(ع)”، “صلح”، “قهرمانان کجایند”، اجرای گروه موسیقی رضا یزدانی با قطعات “خلیج فارس” و “داغ” از جمله برنامه های اجرا شده در این مراسم بودند.



به گزارش خبرنگار مهر در پایان مراسم هم جوایز گروهها و هنرمندان شرکت کننده در بخش های مختلف جشنواره به ترتیب زیر اهدا شد.


بخش ترانه سرایی


تقدیر: احمد امیر خلیلی و رضا نیکوکار



شاخه آهنگسازی کلاسیک ایرانی


تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: مژگان خوش اندام، شهباز شاهین پور


شاخه آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی و آواز جمعی


تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: شهباز شاهین پور، رضا خسروی و مسعود نکویی


شاخه آهنگسازی موسیقی روز


تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: امید حجت، سید رضا مرتضوی



شاخه گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی


تقدیر: گروه‌های موسیقی “هرای” به سرپرستی نسترن ابوالحسن زاده و “سروهای امید” به سرپرستی یونس غلامزاده علم


رتبه برگزیده: گروه موسیقی ” آوای کرمانشاه” به سرپرستی علی احمدی


شاخه گروههای آواز جمعی


رتبه برگزیده: گروه آوازی “سونات” به سرپرستی محسن بافنده، گروه کر “آرپژ” به سرپرستی محمدرضا عطریان


شاخه گروه نوازی موسیقی روز


رتبه برگزیده: گروه موسیقی کاوه آفاق و گروه موسیقی کیا کلهری – کسرا عزیزا

خروج از نسخه موبایل