برابری میزان تخریب و احیای جنگل‌ها حداقل یک دهه زمان می‌برد


ایرانگرد نیوز- مصطفی خوشنویس:‌ حتی اگر همین الان وزیر کشاورزی به سازمان جنگل‌ها به جای 50 میلیارد تومان، 1000 میلیارد تومان برای احیای جنگل‌ها اعتبار بدهد نمی‌توانیم به راحتی جنگل‌ها را احیا کنیم چرا که هر کاری زیربنای خود را نیاز دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از نهال‌ها همچون نهال گونه‌های بنه وارس که در جنگل‌های خارج از شمال کاشته می‌شوند حداقل به دو سال زمان احتیاج دارند تا بتوانیم آن‌ها را بکاریم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع افزود: معضل دیگری که در این راه در پیش داریم کمبود نیروی انسانی متخصص است و حتی اگر نهال، عرصه مناسب و دیگر امکانات فراهم شود در فراهم کردن نیروی متخصصی که بتواند در این زمینه کار کند با مشکل مواجه می‌شویم چرا که طی چند سال گذشته هم با کاهش استخدام‌ها در این زمینه مواجه شده‌ایم و هم نیروهای قدیمی متخصص بازنشسته شده‌اند.

تنها یک پنجم نیاز جنگل کاری کشور تامین می‌شود

خوشنویس با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک پنجم نیاز جنگل‌کاری کشور تامین می‌شود افزود: به هیچ وجه فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد پاسخگوی نیازها نبوده و این واقعیتی است که متاسفانه باید بپذیریم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که جنگل‌کاری هزینه‌های بسیاری در پی داشته و کاشت جنگل تنها محدود به تولید نهال و کندن چاله نیست. چرا که برای تبدیل یک نهال به درخت باید مبالغ بسیاری را هزینه کرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اضافه کرد: به عنوان مثال در جنگل‌های شمال اقداماتی از جمله حذف بوته‌های مزاحم مانند تمشک و وجین کردن دور نهال یا زدنی قیم نهال‌ها است که هر کدام هزینه‌های بسیاری در پی دارد. در جنگل‌های خارج از شمال نیز آبیاری مراقبت از درختان نیازمند اعتباراتی است که متاسفانه فراهم نمی‌شود.

خوشنویس تاکید کرد: نباید گفت که در کشور اقدامات احیایی جنگل‌ها و جنگل‌کاری انجام نمی‌گیرد یا نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت چرا که در حال حاضر اقدامات مناسب انجام می‌شود اما در حد مورد نیاز نیست.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …