اتحاد استراتژیک سینمای عرب و اروپا


به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم سارایوو و انستیتو فیلم دوحه قطر قصد دارند با همکاری در طیف وسیعی از نوآوری ها به تقویت ارتباط بین سینمای عرب و اروپا  کمک کنند. این اتحاد استراتژیک که دیروز در سومین روز از شانزدهمین دور جشنواره فیلم سارایوو طرح شد، شامل اکران فیلم در جشنواره های دو طرف، با تمرکز بر دیدگاه های طرفین از سرزمین های خود و همکاری بر ایجاد زمینه ای برای تولیدات مشترک است.


انستیو فیلم دوحه (DFI)  امسال نیز منتخبی از فیلم های دنیای عرب را در جشنواره فیلم سارایوو (SFF) به نمایش درآورده که “جهانی که مال ما نیست” ساخته مهدی فلایفل محصول مشترک بریتانیا، لبنان و دانمارک در سال 2012 و “تقدس احد” محصول عربستان سعودی در سال 2012 از جمله آنها هستند. انستیتو فیلم دوحه همچنین بودجه ای برای همکاری در تولید مشترک در بازار فیلم سارایوو اختصاص داده و در این زمینه سه فیلم از سارایوو را در جشنواره فیلم قمرای دوحه نمایش می دهد.


این انستیو قرار است سه فیلم از فیلمسازان عرب را نیز در جشنواره فیلم سال بعد سارایوو نمایش دهد. عبدالعزیز الخاطر مدیرعامل این انستیتو که این هفته در سارایوو حضور دارد گفت درصدد گسترش دو فستیوال فیلم عربی “اجیال” برای جوانان و “قمرا” است و بر گسترش همکاری با مراکز خارجی تاکید دارد.


وی افزود: انستیتو فیلم دوحه و جشنواره فیلم سارایوو اهداف مشترکی دارند که مبادله فرهنگی از مهمترین آنهاست. او گفت با گسترش این همکاری ها به معرفی فیلمسازان عرب کمک می شود و آنها می توانند راه خود را بیش از گذشته به جشنوار های بین المللی باز کنند.


میرساد پوریواترا مدیر جشنواره فیلم سارایوو نیز این همکاری را کمکی برای توسعه اهداف این جشنواره خواند و گفت با این کار به کشف استعداد نهفته در فیلمسازان جوان و ورود آن ها به صنعت جهانی فیلم کمک می شود.


جشنواره فیلم سارایوو جشنواره فیلم بین المللی است که با تمرکز ویژه بر منطقه جنوب شرقی اروپا برگزار می شود. اجرای برنامه های با کیفیت و سابقه صنعت قوی فیلم و حضور فیلمسازان باتجربه و جوان در کنار یکدیگر این جشنواره را به مرکزی بدل کرده که سالانه میزبان حدود 100 هزار بازدیدکننده از سراسر می شود. این جشنواره که در سال 1995 تاسیس شده بزرگترین و با سابقه ترین جشنواره فیلم در حوزه بالکان محسوب می شود.


جشنواره فیلم سارایوو در سال 2013 از جمعه 16 اوت شروع به کار کرده و تا 24 اوت (2 شهریور) به کار خود ادامه می دهد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …