سینماتک خانه‌هنرمندان متولد شد/ پاتوقی برای فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن


به گزارش ایرانگرد نیوز، سینما تک خانه هنرمندان ایران عصر روز گذشته 28 مرداد ماه با نمایش فیلم “جاده‌ها” به کارگردانی عباس کیارستمی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان افتتاح شد.


در این مراسم که عباس کیارستمی نیز حضور داشت هنرمندان و منتقدانی چون خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا درویشی، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، فرشته طائرپور، مهدی رحمانی، آنتونیا شرکا، هوشنگ گلمکانی، محسن سیف، کامران ملکی، مجید رضائیان، لوون هفتوان و… حضور داشتند.



در ابتدای این مراسم کیوان کثیریان مدیر سینما تک خانه هنرمندان عنوان کرد: قصد داریم در این مکان پاتوق فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن درباره سینما راه اندازی کنیم. تلاش می‌کنیم فیلم‌های کمتر دیده‌شده را که با جریان معمول سینما همسو نیستند نمایش دهیم تا مخاطبان سینما هر هفته دست پر بیرون بروند. همچنین از منتقدانی بهره می بریم که حرف‌های تازه برای گفتن داشته باشند.


وی افزود: هدف اصلی ما این است که هرکسی که با نخ سینما به سینماتک وصل است به اینجا بیاید و شاهد بحث های خوبی درباره سینما باشیم. قصد داریم از منتقدان خارجی آن طرف آب هم استفاده کنیم و از حضورشان بهره ببریم.



در ادامه مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان در سخنانی کوتاه گفت: مطمئنا در سایه تلاش کثیریان و همکارانش سینما تک خانه هنرمندان در زمانی کوتاه به جایگاه بالایی دست می یابد. از دو سال و نیم گذشته که مسئولیت خانه هنرمندان را بر عهده گرفته ام تلاش کرده ام خانه در همه زمینه های هنری فعال باشد چون گاهی اوقات به برخی از هنرها نسبت به هنرهای دیگر توجه بیشتری می شود و هنرهای دیگر مهجور می‌مانند.


وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه پایدار در هنر باید به همه هنرها توجه شود.  افتتاح سینما تک هم در راستای همین امر بوده است چون ما قبلا فعالیت‌های پراکنده ای در زمینه سینما داشته‌ایم اما با اتفاقاتی که برای خانه سینما رخ داد تصمیم گرفتیم بخشی از فعالیت‌های خانه هنرمندان را به سینما اختصاص دهیم. قرار است در این سینماتک به فیلم های مستند، تجربی، انیمیشن، کودک و نوجوان و…. بپردازیم. با اشتیاقی که وجود دارد تصمیم گرفتیم این سینماتک را زودتر راه‌اندازی کنیم البته سالن مشکلاتی دارد که به زودی رفع خواهد شد.


در ادامه این مراسم خسرو سینایی، محمدرضا درویشی و محمدرضا اصلانی درباره سینماتک و خاطراتی که از سینما داشتند صحبت کردند.



اصلانی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی سینماتک در فرانسه توسط هنری لانگوا گفت: در سال‌های 1938 و 39 لانگوا توانست نام‌های فراموش شده ای را با راه اندازی سینماتک احیا کند از جمله ژرژ ملی‌یس چون در آن دوره خودش و فیلم‌هایش فراموش شده بود. بنابراین بعد از سال‌ها که سینمای داستانگو متعلق به آمریکا بود به نام فرانسه زده شد. بنابراین تاریخ‌سازی یکی از کارهای مهم سینماتک است.


وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم سینماتک نمایش فیلم‌های متفاوت و غیر تجاری است و به این وسیله درست دیدن فیلم را آموزش و نسل جدید سینماگران را پرورش می دهد. موج نو سینمای فرانسه بر گرفته از همین سینماتک است و به فیلمسازان موج نو می گفتند بچه های سینما تک. روشنفکری جهان سینما مدیون سینماتک فرانسه است و لانگوا را می توانیم پدر سینمای مدرن بدانیم.


این کارگردان سینما در ارتباط با راه اندازی سینماتک در ایران در سال‌های 1338 توضیح داد: در آن دوران سینماتک توسط هنرمندان و روشنفکران آن دوران مثل فرخ غفاری، منوچهر انور و… راه اندازی شد. غفاری و دوستانش فیلمخانه ای راه انداختند و به شکل سازمان یافته و منظم آثاری را نمایش می‌دادند. سینه تک فقط برای آرشیو کردن و نمایش فیلم نیست. ما در آنجا فیلم‌های مهمی چون اکسپرسیونیسم آلمان، سینمای پیش‌رو فرانسه و ایتالیا همه آثار گلستان و خانه سیاه است فروغ فرخزاد را دیدیم. امیدوارم بچه های سینه تک خانه هنرمندان از سینماگران پیشرو جهان بشوند.



در ادامه این مراسم خسرو سینایی با اشاره به علاقه اش به خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان تنها جایی است که مردم جمع می شوند و من علاقمندم که در آن حضور یابم چون فکر می کنم شور و حال جوانان در این مکان ستودنی است. همچنین نمایش‌هایی  در ایرانشهر دیدم که مرا مبهوت کرد و فکر می کنم ما از دیگر کشورها چیزی کم نداریم و جوانان ما در حوزه های مختلف قابلیت حضور جهانی دارند.


کارگردان “عروس آتش” ادامه داد: متاسفانه همه سینمای ما شده آلفرد هیچکاک. البته بسیاری با این حرف من مخالف هستند در حالی که در زمان وی فیلمسازان دیگری مانند هاوارد هاکس، بیلی وایلدر، ژاک تاتی، روبر برسون، فرانک کاپرا و.. حضور داشتند که به اندازه او خلاق بودند  اما ما مدام سعی در کشف هیچکاک داریم. سینما ابزاری است در خدمت ذهن خلاق فیلمساز البته در سالهای اخیر ابزار سینما آنقدر در دسترس شده که کسی که ذهن خلاق دارد با یک موبایل هم می تواند فیلم بسازد.



سینایی متذکر شد: در این سینماتک قرار است نوع دیگری از سنما را ببینیم. علاقمندان سینما می توانند با آمدن به این مکان متوجه شوند که سینما تنها آن چیزی نیست که در سطح جهانی معرفی می شود. من از مسئولان سینماتک خواهش می کنم به این مسئله توجه داشته باشند که یک هنرمند و یک اثر ارزشمند و محترم است پس نباید یک فیلم را قیچی قیچی کرد. با تکه تکه کردن یک فیلم به جایی نمی رسیم بلکه من توقع دارم که سینما تک اذهان بینندگانش را به چالش بکشد.


در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا درویشی از آهنگسازان با سابقه سینما با اشاره به آشنایی اش با فرخ غفاری گفت: غفاری یک روشنفکر و مدرنیسم در همه رشته های هنری بود که متاسفانه چند سال قبل در فرانسه در فقر درگذشت. در دوره ای که ما در جهل مضاعف به سر می بردیم و هیچ اطلاعی از مدرنیسم غربی و سنتهای ایرانی نداشتیم بزرگانی چون سیروس نصر، داریوش شایگان، شاهرخ مسکوب و فرخ غفاری آستین بالا زدند و شروع به شناساندن حکمت و فلسفه خودمان و مدرنیته غرب کردند.



وی درباره راه‌اندازی سینماتک گفت: این برای اولین‌بار نیست که سینماتک راه‌اندازی می‌شود حداقل 10 سال قبل هم در موزه هنرهای معاصر ما سینماتک داشته‌ایم اما متاسفانه در این 8 سال فساد فرهنگی مضمحل شد و آن را از بین بردند. باید امیدوار باشیم با همکاری خانه هنرمندان ماهیت اصلی و محتوایی سینماتک را که خارج از سینمای کلیشه ای جهان است حفظ کنیم.


وی در بخشی صحبتهایش خاطراتی از آهنگسازی برای فیلم های کارگردان هایی چون محمدرضا اصلانی و بهرام بیضایی تعریف کرد. در پایان این مراسم فیلم “جاده” به کارگردانی عباس کیارستمی در حضور تعداد زیادی از علاقمندان و هنرمندان نمایش داده شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …