زوم ایجاد زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی/توجه جدی به بعد اقتصادی و تولیدی صنایع دستی در دولت یازدهم

لزوم ایجاد زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی/توجه جدی به بعد اقتصادی و تولیدی صنایع دستی در دولت یازدهم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دهمین همایش کارآفرینی زنان در حوزه‌ی صنایع دستی با اشاره به توجه جدی دولت به بعد اقتصادی و تولیدی صنایع دستی، گفت: ما ملزم هستیم در زمینه اشتغال و کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها اقدامات اساسی انجام دهیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز با حضور در مراسم افتتاح دهمین همایش بین‌المللی کارآفرینی زنان حوزه صنایع دستی، نسبت به برگزاری این همایش در راستای پیشبرد اهداف توسعه صنایع دستی ابراز امیدواری کرد.
معاون رئیس‌جمهور مساله صنایع دستی را از چند وجه مختلف حائز اهمیت دانست و افزود: اولین و مهمترین بعد صنایع دستی، جنبه‌های فرهنگی، هنری و تعاملاتی است که در این رابطه ایجاد می‌شود، صنایع دستی زمینه انتقال ارزش‌های ملی، مذهبی و افزایش تبادلات فرهنگی مردم در داخل و خارج از کشور را فراهم می‌کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی از جنبه‌های اقتصادی و تولیدی به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم صنایع دستی یاد کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های کلی دولت در راستای کاهش مشکلات اقتصادی و حل مسائل معیشتی مردم، رویکرد دولت جدید، توجه جدی به بعد اقتصادی و تولیدی صنایع دستی است.
سلطانی‌فر با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید به گسترش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی، ادامه داد: کشور ما در حوزه صنایع دستی از ظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است، از 450 رشته صنایع دستی شناخته شده در دنیا، 350 رشته فعال در ایران وجود دارد.
وی تصریح کرد: تنوع رشته‌های مختلف صنایع دستی در کشور، ظرفیت مهمی است که برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از این توانمندی به صورت جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گسترش جنبه اقتصادی صنایع دستی را مبتنی بر حضور بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و افزود: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند زمینه مشارکت جدی بخش خصوصی و سمن‌ها را در گسترش حوزه صنایع دستی فراهم کند.

سلطانی‌فر با اشاره به نقش حاکمیتی سازمان میراث فرهنگی در ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: با انتقال تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، زمینه همکاری و مشارکت مردم در این بخش فراهم می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به سازوکارهای مناسب و دیدگاه مثبت دولت در جهت استفاده از نیروی مردمی، کارنامه قابل قبولی از دولت یازدهم در این عرصه به جا خواهد ماند.

سلطانی‌فر با تاکید بر ایجاد شرایط لازم برای حضور بانوان در حوزه صنایع دستی، اظهار داشت: با وجود توانمندی‌های بسیاری که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، تعداد زیادی از هنرمندان با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند، سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در این بخش به عنوان حلقه واسط در بخش تامین نیازها و ایجاد شرایط بازرگانی محصولات تولیدی صنایع دستی گام‌های موثری بردارد.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان هماهنگ‌کننده باید نقش فعال‌تری در زمینه‌سازی حضور مردم در این عرصه ایفا کند.

معاون رئیس‌جمهور خواستار توجه جدی به گسترش نمایشگاه‌های داخلی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع دستی شد و ادامه داد: باید شرایط مناسب و شایسته‌ای برای عرضه آثار جاودانه و بی‌نظیر هنرمندان کشور فراهم شود که افتتاح نمایشگاه‌های دائمی در تمامی استان‌های کشور اولین و مهمترین گام در این حوزه است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین ایجاد شرایط و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری، به ویژه صنایع دستی را یکی از موضوعات مهم این حوزه دانست و افزود: ما ملزم هستیم در زمینه اشتغال و کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها اقدامات اساسی انجام دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با افتتاح نمایشگاه صنایع دستی که در حاشیه دهمین همایش کارآفرینی زنان در حوزه‌ صنایع دستی برپا شده است با تعدادی از غرفه‌داران این نمایشگاه گفت‌وگو کرد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …