جشنواره کودک دوسالانه شود/ انیمیشن‌ دولتی ما در جهان طرفدار ندارد

امیرمسعود علمداری، کارشناس انیمیشن درباره وضعیت تولید انیمیشن در ایران  گفت: سال‌های گذشته بودجه بهتر و توجه بیشتری نسبت به انیمیشن وجود داشت و روند خوبی در این زمینه داشتیم اما این روند به دلیل مشکلات مالی متوقف شد.

 

علمداری با اشاره به این که جشنواره کودک در زمینه توجه به انیمیشن عملکرد مثبتی داشته است، ادامه داد: البته توجهی که به انیمیشن در جشنواره کودک می‌شود به نسبت اهمیت انیمیشن برای کودک از لحاظ سازماندهی کم است. مثلا منطقی آن است که هیات داوران بخش انیمشین جشنواره از داوران بخش اصلی جدا باشند و این جزو مسائلی است که کمتر به آن توجه شده است.

 

این کارشناس انیمیشن متذکر شد: گرچه تولیدات جشنواره ضعیف هستند اما هدف جشنواره این است که بتواند برنامه ریزی خودش را در ایجاد بستری جهت ارائه آثار انیمیشن داشته باشد.

 

نویسنده انیمیشن “تهران 1500” در خصوص اکران عمومی انیمیشن توضیح داد: همیشه مشکلات در زمینه اکران عمومی انیمیشن وجود دارد اما انیمیشن نسبت به هر فیلم زنده دیگری هزینه بیشتری می‌برد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها بر اکران انیمیشن متمرکز نیستند. یعنی به جز آمریکا که چند کمپانی دارد و ژاپن که بیشتر سریال‌سازی انیمیشن می‌کند، کشورهای کمی هستند که به سمت انیمیشن می‌روند.

 

این کارشناس حوزه انیمیشن با اشاره به مشکل نیرو و بودجه در این حوزه افزود: با این اوصاف، این فرض که تمام کشورهای دنیا انیمیشن می‌سازند و ما عقب افتاده‌ایم، صحیح نیست. البته در شرایط فعلی اگر بخواهیم فیلم انیمیشن به ویژه در حوزه کودک بسازیم، حداقل در 50 سینما امکان اکران داریم و عملا باید به سمت بازارهای جهانی برویم که با استانداردها و خواسته‌های آنها هماهنگ باشد.

 

علمداری در پایان گفت: اگر بخواهیم به انیمیشن‌های دولتی بسنده کنیم، اغلب آثار فرمایشی از آب درمی آیند که در کشورهای دیگر خریدار ندارند. پیشنهادم این است که برگزاری جشنواره فیلم کودک دوسالانه شود تا کار با کیفیت بهتری برگزار شود. اولین بنای جشنواره تولیدات است و اگر فیلم خوب نباشد، کارکرد جشنواره ها محدود می‌شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …