ایرانگرد نیوز

ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست در ناجا

به گزارش ایرانگرد نیوز، “احمدعلی کیخا”، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مطبوعاتی که پیش از ظهر امروز با حضور خبرگاران حوزه محیط زیست برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به روز سوم ماه مارس (۱۲ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس، روز جهانی حیات وحش، گفت: ۱۰ بیش از ۶۱ هزار گونه جانور مهره دار در سراسر دنیا در معرض خطر و تهدید انقراض قرار دارند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تهدید گونه‌های مختلف در یک کشور بی‌تردید در سایر کشور‌ها نیز تاثیرگذار است، افزود: در ایران ۵۳۵ گونه پرنده شناسایی شده داریم که این تعداد برابر با کل گونه‌های قاره اروپا است و همین مسئولیت ما برای حفظ گونه‌های مختلف را بیشتر می‌کند.

وی با یادآوری گونه‌هایی همچون پلنگ آسیایی، سمندر لرستان، شیر ایرانی که در ایران می‌زیستند ولی امروز نسل آن‌ها منقرض شده است، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیم و زیستگاهی ایران، ۱۴۰ گونه جانوری در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۴/۶% گونه‌ها یعنی ۷۴ گونه در معرض تهدید هستند و در صورت عدم ایجاد عزم ملی برای حفاظت از آن‌ها، شاهد از دست دادن این گونه‌ها خواهیم بود.

مجموعه اقدامات توسعه‌ای علت اصلی تلفات پلنگ در کشور

کیخا با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از حیات وحش است، اظهار داشت: برنامه‌های توسعه از جمله راه سازی، ‌ ایجاد خطوط انتقال برق، گاز، نفت، تلفن، ‌مکان یابی صنایع، ‌ گسترش سکونتگاه‌های انسانی، گسترش بخش کشاورزی زیستگاه‌های حیات وحش مخصوصاً پلنگ و یوزپلنگ را تحت تاثیر قرار داده است و قلمرو گسترده این گونه‌ها را کاهش داده است و به یکی از مهم‌ترین تهدیدات حوزه حیات وحش تبدیل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بررسی نمودار آماری مرگ و میر گوشتخواران عظیم الجثه از سال ۱۳۸۵_ ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که ۴۱% از ۱۲۱۸ مورد مرگ گونه‌های جانوری کشور مربوط به گوشتخواران است که ۷۰% آن بر اثر تصادفات جاده‌ای است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از تهدیدات حوزه حیات وحش را افزایش تعداد سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در دست مردم دانست و گفت: افزایش صدور مجوز سلاح برای عشایر، افزایش واردات سلاح قاچاق، تصویب تبصره ۱ ماده ۱۶ مجازات قاچاق اسلحه و مهمات در سال ۱۳۹۰ که مردم با تحویل سلاح ظرف ۶ ماه می‌توانستند برای حمل سلاح مجوز دریافت کنند؛ بر حجم تهدیدات این حوزه افزود.

قاچاق حیوانات و اعضای بدن آن‌ها سومین رتبه قاچاق بین المللی

کیخا حضور بیش از ظرفیت دام در زیستگاه‌ها، توسعه بی‌ضابطه کشاورزی، تجارت غیرقانونی حیوانات را از دیگر تهدیدات حوزه حیات وحش اعلام کرد و افزود: پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه، قاچاق حیوانات و اعضای بدن آن‌ها سومین رتبه قاچاق در دنیا را به خود اختصاص داده است و با توجه به موقعیت حساس ایران و سودآوری این قاچاق، در ایران هم یکی از موارد تهدید همین موضوع است.

ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست در ناجا

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از برنامه‌های سازمان برای مقابله با تهدیدات محیط زیست را ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست در ناجا برای مقابله با موضوع قاچاق حیوانات، آلودگی‌های آب، خاک، هوا، آتش سوزی و سایر موارد اعلام کرد و افزود: به زودی با ارسال نامه‌ای از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فرماندهی ناجا، این درخواست به صورت رسمی مطرح خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست هیچ تداخل وظیفه‌ای با محیط بانان ندارد، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات حوزه محیط زیست خارج از مناطق تحت حفاظت سازمان و در ارتباط با موضوعاتی همچون ورود و خروج غیرقانونی گونه‌ها از مرز‌ها رخ می‌دهد، و این نشان دهنده لزوم ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تجربه جهانی نشان داده که در امر حفاظت از محیط زیست باید از تمام پتانسیل‌های جامعه بهره برد و بی‌شک یکی از پتانسیل‌ها، توان NGO‌ها و نهادهای مدنی در رابطه با آگاه سازی مردم برای حفاظت از محیط زیست است.

کیخا افزود: به همین منظور و در ادامه روند مشارکت سمن‌ها در حفاظت از تالاب‌های ایران و شکل گیری اتحادیه NGO‌های تالابی در ایران، طی جلسات متعدد با نمایندگان سمن‌ها از آن‌ها خواستیم به ویژه در حوزه شمالی کشور و مکان‌های مستعد تهدید حیات وحش حضوری فعال و موثر داشته باشند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری تلاش عمومی و نهادهای مردمی با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست که منجر به نقش بستن طرح یوز بر پیراهن تیم ملی و جذب نگاه ملی و بین المللی به این موضوع شد، اظهار کرد: حرکاتی از این قبیل می‌تواند منجر به بسط مسائل محیط زیست در جامعه و اقداماتی از قبیل طرح بیمه یوز، محیط بانان یوز، زیستگاه‌های یوز و پرداخت خسارات یوز به جامعه از سوی بیمه دانا شود.

نقشه راه حفاظت از گربه سانان ایرانی تدوین شد

این مقام مسئول در ادامه به تدوین نقشه راه حفاظت از گربه سانان ایرانی به ویژه پلنگ با همکاری IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از تنوع زیستی) اشاره کرد و گفت: این نقشه شامل گونه‌ها، زیستگاه‌ها، تهدیدات و راه‌های مقابله با تهدیدات است.

خروج از نسخه موبایل