ایرانگرد نیوز

رئیس سازمان میراث فرهنگی: اگر یک خانه در ایران جز میراث فرهنگی قرار گیرد، صاحب خانه بدبخت می شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که «مردم سازمان حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی را تشکیلاتی مانع می دانند»، گفت: اگر خانه یک ایرانی جز میراث فرهنگی محسوب شود، او بدبخت می شود.

مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  امروز در نشست با طبیعت گردان، با تاکید بر این که «سازمان محیط زیست و هم سازمان میراث فرهنگی دچار دردی مشترک هستند»، تصریح کرد: «این دو سازمان به جای آنکه در نظر مردم تشکیلاتی حافظ محیط زیست و میراث فرهنگی باشند، از آنها به عنوان تشکیلاتی مانع و قفل زننده این حوزه ها نام برده می شود. من به صراحت گفته ام که باید درباره میراث فرهنگی رویکردمان را تغییر دهیم.»
او با بیان آنکه «در دنیا اگر کسی خانه اش جز میراث فرهنگی به شمار آید خوشبخت خواهد شد»، یاد آور شد: «اگر چنین شرایطی برای یکی از ایرانی ها اتفاق بیوفتد او بدبخت می شود. چرا که با ثبت خانه او در لیست میراث فرهنگی، دیگر نه می تواند به آن خانه دست بزند و نه تغییری در آن ایجاد کند و نه بهره ای از آن ببرد.»
سلطانی فر در ادامه گفت: «ما رویکرد ها را تغییر خواهیم داد و با ساز و کاری که در دست داریم این کار را به مرحله اجرا خواهیم گذاشت. چرا که باید با توجه به اقتصاد فرهنگ رویکردها را تغییر داد. کار فرهنگی و اقتصاد همراه با آن باید همراه با یکدیگر باشد.»
به گفته معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس جمهور تاکید بسیاری برای رونق و توسعه بخش گردشگری کرده است. چنانکه سلطانی فر تصریح کرد: «وقتی رئیس جمهور از من خواست تا به جای آقای نجفی، رئیس سازمان شوم، تاکید کرد انتظار دارم در میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری فعال باشیم، ولی در گردشگری انتظاری بیش از آنچه که در میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام می دهی دارم و باید گردشگری را جدی بگیرم.»
به گفته سلطانی فر، روحانی به او تاکید کرده است که می خواهد گردشگری به سرعت فعال شود تا تعاملاتمان با دنیا بیش از گذشته شود و ایران بتواند از طریق گردشگری داشته هایش را به رخ دنیا بکشد. در این میان اشتغال زایی و ارز آوری نیز از این راه محقق خواهد شد.
معاون رئیس جمهور در ادامه به مشکلات زیاد حوزه گردشگری کرد و گفت: همه مشکلات در این بخش برای ما روشن است. منابع انسانی و آموزش رکن اساسی این حوزه به شمار می آیند و آینده توسعه هر کشور به این ارکان بستگی دارد. اگر نگرش و روش هایمان را تغییر دهیم موفق می‌شویم.
او عرصه گردشگری را به یک کشتی تشبیه کرد و گفت: «ما همه در یک کشتی هستیم که در حال حاضر در دریایی متلاطم قرار دارد. اگر بتوانیم این کشتی را از دریای طوفان زده نجات دهیم و سالم به ساحل برسانیم، همه نجات پیدا می‌کنیم.»
خروج از نسخه موبایل