زنده شدن نغمه‌های مادربزرگان آذری/ نگذاریم پاپ جای همه گونه‌های موسیقی را بگیرد


سپهر سعیدی مدیر موسسه فرهنگی هنری رهگذر هفت اقلیم که به تازگی آلبوم “14” را وارد بازار موسیقی کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام جزییات انتشار این آلبوم گفت: این مجموعه موسیقایی چندی پیش به پیشنهاد حسین حمیدی طراحی شد. در این مجموعه قدیمی‌ترین و نایاب‌ترین موسیقی‌ها و رقص‌های منطقه آذربایجان گردآوری شده و در آن نوازندگان شاخصی چون سهراب حمیدی به عنوان نوازنده گارمون و وحید اسداللهی به عنوان نوازنده نقاره حضور دارند.


وی درباره دلایل خود برای انتخاب عنوان “14” برای این آلبوم توضیح داد: “14” یکی از چندین قطعات موسیقایی فراموش شده منطقه آذربایجان است که بیشتر در نوای مادربزرگان این منطقه وجود داشت و یکی از جذاب‌ترین و زیباترین نغمه‌هایی است که در حوزه حرکات آیینی موسیقایی این منطقه وجود دارد و می تواند برای شنوندگان موسیقی دارای جذابیت های فراوانی باشد.


سعیدی ادامه داد: “مقدمه شوشتری”، “صد و یک”، “چهارده”، “مقدمه گوشه عراق با گارمان”، “عنابی”، “میرزایی”، “قازاقی”، “اوزون دره”، “واغزالی”، “قت قتلداریال هیواگلی”، “قاوال هاواسی”، “ترکمه”و “رنگ شوشتری” قطعاتی هستند که دراین آلبوم گنجانده شده است.


این تهیه‌کننده موسیقی با انتقاد از شرایط اجرای زنده آثار موسیقایی کلاسیک ایرانی در کشورمان خاطرنشان کرد: متاسفانه طی این سالها شرایط به گونه ای رقم خورده است که موسیقی پاپ تمام و کمال به عنوان چارچوب اصلی جذب مخاطب و گونه اصلی موسیقی در کشورمان معرفی شده است و این روند به هیچ عنوان شایسته موسیقی که دارای تنوع ارزشمندی است، نیست.


وی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان منکر حضور فعال موسیقی پاپ به عنوان یک ژانر پرطرفدار در بدنه موسیقی نیستیم اما بر این باوریم که در کشوری که پر از موسیقی های گوناگون و جذاب است و می تواند در صورت توجه بیشتر تبدیل به یک ثروت ملی و سرمایه ارزشمند هم برای تولید کنندگان و هم برای کنسرت گذاران باشد، نباید غفلتی در این حوزه صورت گیرد.


مدیر موسسه فرهنگی هنری رهگذر هفت اقلیم با بیان اینکه نمی توان به یکباره مخاطبان را به سمت تماشای اجراهای زنده موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی هدایت کرد، افزود: تولید و تهیه آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک ایرانی تا کنون و طی این سالها غیر از دفعات معدود چیزی جز شکست برای تولیدکنندگان نداشته است و همین شکست هاست که بسیاری از آنها را به سمت برگزاری کنسرت های پاپ هدایت کرده به همین دلیل لازم است بیش از هرچیزی به فکر فرهنگسازی شنیدن آثار غنی به معنا و مفهوم واقعی کلمه باشیم.


سعیدی در پایان گفت: من حتم دارم موسیقی نواحی ایران به دلیل قابلیت های فراوانش می تواند توجیه اقتصادی هم داشته باشد اما اجرای این روند که مورد غفلت تولیدکنندگان موسیقی است مستلزم حمایت های فراوانی است که هم به مخاطب بازمی‌گردد و هم به شرایط مدیریتی که می تواند مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …