دلايل واگذاري آشوراده به يک شرکت لبني


به گزارش خبر نگار مهر، گفته مي شود که قرار است جزيره آشوراده در يک طرح 30ساله يا 99 ساله به بخش خصوصي منتقل شود اين‌بار نه‌تنها خبري از مصوبه دولت نيست بلکه اين سازمان محيط‌زيست است که راسا اقدام کرده است. اين سازمان که دوسال قبل هم موافقت ضمني خود را براي واگذاري 50 هکتار از اراضي اين جزيره به يک شرکت فرآورده‌هاي لبني براي اجراي طرح‌هاي گردشگري اعلام کرده بود، حالا با پايان‌يافتن دولت دهم، باز هم خبر مي‌رسد که همچنان قرار است جزيره آشوراده توسط سازمان محيط‌زيست و با همکاري اداره کل محيط‌زيست استان گلستان و نيز استانداري گلستان واگذار شود.

واگذاري اين جزيره و جدايي‌اش از پناهگاه حيات‌وحش ميانکاله که توسط سازمان محيط‌زيست در دست پيگيري است براساس قوانين موجود يک اقدام غيرقانوني است و حتي براساس طرح مديريت تهيه شده براي پناهگاه حيات‌وحش ميانکاله، از مجموع بيش از 600 هکتار وسعت جزيره بخش محدودي از آن جز زون تفرج قرار مي‌گيرد و مابقي اراضي جزيره در زون حفاظتي است و بايد اقدامات حفاظتي براي آن تشديد شود نه اين‌که کلا جزيره در اختيار بخش خصوصي قرار داده شود.

سازمان محيط زيست با رعايت الزامات زيست محيطي با واگذاري مديريت جزيره آشوراد ه به بخش خصوصي موافقت کرد

اما فرهاد فلاح مشاور عالي رييس سازمان محيط زيست با رد هرگونه واگذاري جزيره آشوراده به خبرنگار مهر مي گويد: اساساً مالکيت اين جزيره با سازمان محيط زيست نيست که بخواهد آن را واگذار کند اما از حدود يک سال و نيم پيش طرحي برا ي واگذاري مديريت اين جزيره به بخش خصوصي مطرح شد که از طريق استانداري و ميراث و فرهنگي استان گلستان از سازمان محيط زيست استعلام شد و ما با رعايت الزامات زيست محيطي با آن موافقت کرديم.

سازمان محيط زيست تا کنون مالکيت حتي يک سانتيمتر از اراضي حفاظت شده را واگذار نکرده است

وي در پاسخ به اينکه سازمان محيط زيست بدون مصوبه دولت حق ندارد که چنين واگذاري انجام دهد اظهار داشت: اين بحث واگذاري را تنها رسانه ها مطرح مي کنند سازمان محيط زيست تا کنون حتي يک سانتيمتر از اراضي تحت مديريتش را واگذار نکرده چون اساساً چنين اختياري ندارد اما با توجه به کمبود اعتبارات در اين سازمان مانند هر سازمان ديگري واگذاري مديريت به بخش خصوصي طبق اصل 44 هيچ منع قانوني ندارد.

آنطور که فلاح مي گويد: در حال حاضر به دليل نبود امکانات گردشگري در جزيره آشوراده اگرچه گردشگران زيادي به آنجا مراجعه مي کنند وضعيت اين جزيره اصلاً مناسب نيست و ما اميدواريم با همکاري بخش خصوصي بتوانيم امکاناتي که سازمان قادر به ايجاد آنها نيست را براي گردشگران فراهم کنيم تا از اين طرق بتوان الزامات زيست محيطي را که هم اکنون در آنجا رعايت نمي شود اعمال کرد.

نمي توان دور مناطق تحت حفاظت حصار کشيد و مانع حضور گردشگران شد

مشاور عالي رييس سازمان محيط زيست در پاسخ به اينکه اين موضوع جاي تأمل دارد که چرا دغدغه مسئولان سازمان محيط زيست به جاي آنکه حفاظت از چنين منطقه با ارزش اکولوژيکي بالا باشد ايجاد امکانات رفاهي براي گردشگران است در حالي که گردشگران خود سازمان متولي دارند تأکيد مي کند: مگر مي شود به دور منطقه اي چون جز اراضي حفاظت شده سازمان محيط زيست است حصار کشيد واجازه تردد مردم را نداد چرا تصور مي کنيد هر سازماني بايد نگاه صرف به حيطه کاري خود داشته باشد و با ديگر دستگاهها تعامل برقرار نکند.
رسانه ها اجازه تجربه حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده را نمي دهند

وي در پاسخ به اينکه اما در کشور پتانسيل توسعه و گردشگري بسيار زياد است و چرا دائماً به فکر ايجاد زير ساخت هاي گردشگري و توسعه در همين 10 درصد حفاظتي از خاک کشور هستيد افزود: در کل درياي خزر همين يک جزيره وجود دارد که متعلق به کشو ر ايران است و نمي توان تقاضاي گردشگران را براي حضور در آن ناديده گرفت از سوي ديگرتمام کشور هاي دنيا تجربه موفق حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده با رعايت موازين زيست محيطي را دارند اما شما رسانه ها هرگز اجازه تجربه کردن اين موضوع را به سازمان محيط زيست نداده ايد.

فلاح در پاسخ به اينکه اتفاقاً تجربه نشان داده که سازمان محيط زيست در مديريت و حفاظت مناطق تحت حفاظت حتي بدون حضور گردشگران چندان موفق نبوده تصريح مي کند: ما چنين تجربه اي در هيچ يک از مناطق حفاظت شده نداريم

تمام زير ساخت هاي گردشگري بايد مطابق موازين زيست محيطي باشد

مشاور عالي سازمان محيط زيست در پاسخ به اينکه اين الزامات زيست محيطي که مي گوييد چه هستند افزود: همه زير ساخت ها بايد طبق موازين زيست محيطي ساخته شوند به عنوان مثال اجازه ساخت هتل هاي بلند مرتبه و يا جاده اي درجه يک در اين جزيره داده نمي شود.

پيش از اجراي طرح حفاظت با حضور گردشگران پيش داوري نکنيد

وي در پاسخ به اينکه اماساخت هر سازه و يا جاده در اين جزيره همراه با خاک برداري و خاکريزي است و با احتساب سيستم هاي فاضلاب و اينکه قطعاً حضور گردشگران از اين حالت روستايي و کم فعلي بسيار بيشتر خواهد بود در نتيجه اسيب هاي حاصل از اين حضور گسترده گردشگران در يک زون حفاظتي غير قابل جبران است مي گويد : هنوز که اين اتفاق نيافتاده رسانه ها پيش داوري مي کنيد که وضعيت جزيره آشوراده با حضور بيشترگردشگران ولو حضور مديريت شده بدتر مي شود اجازه دهيد اين اتفاق بيافتد بعد قضاوت کنيد.

تجربه حفاظت از طريق مديريت بخش خصوصي بايد از يک جايي آغاز شود

فلاح در پاسخ به اينکه چنين جزيره اي با اين ظرفيت اکو لوژيکي عرصه آزمون و خطا براي حضور گسترده گردشگران نيست توضيح مي دهد: به هر حال بايد تجربه حفاظت از مناطق زيست محيطي با حضور گردشگران در کشور ما هم مانند همه جاي دنيا از يک جايي اغاز شود.

بدون حضور مردم در مناطق حفاظت شده نمي توان روي فرهنگ زيست محيطي آنها کار کرد

وي در پاسخ به اينکه در ديگر کشور ها براي حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده سال ها فرهنگ سازي شده و مسئولان اطمينان خاطر دارند که گردشگران با حضورشان در اين مناطق موجب نابودي محيط زيست نمي شوند آيا شما هم چنين اطميناني داريد مي گويد: اول بايد اجازه حضور مردم را در اين مناطق بدهيم بعد روي فرهنگ حفاظت انها کار کنيم .

جزيره آشوراده، منطقه‌اي است که توان هيچ‌گونه کار صنعتي را ندارد و به سبب حفاظت‌شده بودن آن، هرگونه فعاليتي در آن غيرقانوني است، زيرا از نظرگونه‌هاي پرندگان آنجا، به‌خصوص پرنده‌هاي زمستان‌گذر، آشوراده منطقه بسيار بکري است همچنين به گفته کارشناسان در حال حاضر اين جزيره، يکي از بزرگترين سردخانه‌هاي شيلات و خاويار را در شمال کشور دارد. درواقع 40‌درصد خاويار ايران از اين منبع تامين مي‌شود.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …