جشنواره تجسمی جوانان گام بیستم را برداشت


به گزارش خبرنگار مهر از علی‌آباد کتول، صبح امروز شنبه، دوم شهریورماه جشنواره تجسمی جوانان در حالی بیستمین دوره خود را آغاز کرد که برای اولین بار این جشنواره در علی‌آباد کتول اجرا می‌شود.


بعد از حضور در مزار شهدای گمنام شهر علی‌آباد کتول و تجدید میثاق با شهدای جنگ تحمیلی، هنرمندان به دانشگاه آزاد علی‌آباد رفته و جشنواره به طور رسمی افتتاح شد.


در ابتدای این مراسم علی لادن‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول گفت: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از امروز شاهد برگزاری جشنواره بیستم جوانان در شهرمان هستیم.


وی افزود: بشر از آغاز زندگی خود آمال و اندیشه‌ها و عقاید ناگفته خود را از دریچه هنر به دیگران ارائه می‌کرد و باید گفت که زبان هنر را پایانی نیست. هنر ابزاری شگرف در بیان مقاصد انسان است که نادیده‌ها را به دیگران نشان می‌دهد و ما سعی داریم که با این ابزار به بیان واقعیت‌های شهرمان بپردازیم.


لادن‌مقدم در پایان گفت: دانشگاه ما پیوسته برآن بوده که هنرمندان را مورد ترغیب قرار دهد تا هنر را با آمیزه‌های مذهبی بیامیزند و بعد ارائه دهند.


در ادامه این برنامه رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی به محدودیت‌های استان گلستان اشاره کرد و از هنرمندان خواست در قالب هنر بضاعت‌های استان گلستان و شهرستان علی‌آباد کتول را به ظهور برسانند.


وی هنرمندان را گنجینه‌های طلایی نامید که اگر از آنها درست استفاده شود می‌توانند بسیاری از مشکلات را با زبان هنر به گوش مسئولان برسانند.


جنتی و قول کاهش تعدد جشنواره‌ها


در ادامه این برنامه پیام علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم قرائت شد. در متن این پیام آمده است:  همواره هنر بستر و فضايي مي خواهد تا خلاقيت و نوآوري در آن تجلي يابد. در ايران اسلامي امروز با پشتوانه پربار و درخشان فرهنگي استعدادها و خلاقيت هايي نهفته است كه بر ما تكليف و تأكيد مي كند بستر و زمينه مساعدي براي شناسايي، رشد و بالندگي آنها تأمين كنيم.


جوانان سرزمين ما در عرصه هاي گوناگون علم، ورزش و به‌ويژه هنر شايستگي سرآمدي و پيشتازي را در جهان دارند اما در هنر اتكا بر پيشينه فرهنگي، هنري غني و روحيه جستجوگر و خلاقانه مشخصه هاي ممتازي است كه مي تواند نويدبخش نقش آفريني مؤثرتر هنرمندان ايراني در عرصه بين المللي باشد و اين منابع و قابليت ها در بستر امن و مطمئن به بار خواهد نشست.


علی جنتی همچنین تاکید کرده است:  بي‌شك لياقت هنرهاي تجسمي در داخل و جهان فراتر از آن است كه امروز ديده مي شود هرچند در حال حاضر هم جايگاه مهم هنرهاي تجسمي ايران در جهان اثبات شده است. جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي جوانان يكي از فرصت ها براي شناسايي خلاقيت هاي هنري جوانان است و امروز در بيستمين دوره با بازنگري تخصصي و عميق مي توان تأثيرگذاري اين رويداد را تقويت كرد  تا با حمايت بيشتر و برنامه ريزي دقيق تر توسعه و پيشرفت هنرهاي تجسمي چنانكه شايسته و حق آن است، محقق شود.


در پایان پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: تعدد جشنواره ها از جمله جشنواره هايي در زمينه هنرهاي تجسمي جوانان از سوي نهادها، انجمن ها و بخش خصوصي از مسايلي است كه سعي مي شود با تعامل و هماهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ديگر نهادها و بخش خصوصي برطرف شود.


امیرنیا و سرمایه‌گذاری برای جوانان


در ادامه این مراسم علی‌اصغر امیرنیا، مدیر امور تجسمی وزارت ارشاد گفت: فرهنگ باید در همه عرصه ها تسری یابد و همه ابعاد زندگی فرد ایرانی باید خط مقدم دستگاه‌های متولی فرهنگی و هنری باشد نه اینکه صرفا چند وزارتخانه خط مقدم باشند بلکه همه عرصه ها خط مقدم ماست. فرهنگ باید حتی در تولید صنعتی ما تاثیرگذار باشد و خط دهی کند که ما چه چیزی تولید کنیم؟ چگونه تولید کنیم؟ برای چه تولید کنیم؟


وی افزود: فرهنگ و هنر به عنوان زیر ساخت اصلی، توانمندی و شایستگی‌های محوری و کلیدی هر کشور را هویدا و آشکار خواهد کرد. هویت ملی هر ملت باید در انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری آنها متجلی شود و این امر جز با سرمایه‌گذاری برای جوانان میسر نخواهد بود. شما جوانان هنرمند توانمندی حداقلی را برای ورود به عرصه هنر به اثبات رساندید و باید دارایی‌هایتان توسط بزرگان هنریمان بررسی و نسبت به سازماندهی و برنامه ریزی این استعدادها اقدام شود.


مدیر کل دفتر امور تجسمی ارشاد، جشنواره جوانان را عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای سطح تخصصی، تربیت هنرمندان خلاق و متعهد دانست و بیان کرد: شما که بیستمین دوره جشنواره را تجربه می‌کنید باید بدانید که همانند شما هنرمندان عزیزی بودند که سالیان قبل در اینگونه جشنواره‌ها حضور داشتند و الان در کسوت استادی به جامعه هنری خدمت می‌‌کنند.


وی در ادامه به ذکر جمله‌ای از مقام معظم رهبری گفت: این امر تحقق نخواهد یافت جز با فکر و اندیشه و دست توانای فرهیختگان که شما هنرمندان جوان جزیی از این دریای بیکران هستید. اگر بخواهیم نسل پر افتخار داشته باشیم باید نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کنیم.


امیرنیا بیان کرد: ایران با فرهنگ غنی دینی و ملی خویش و پشتوانه علمی و تخصصی خود باید همانند نگینی در تارک هنر جهان بدرخشد که متاسفانه نمی‌درخشد و این عدم درخشش به عهده کسانی بود که نسلهای گذشته و انقلابی را بخوبی نشناخته و نتوانستند از این فرصت طلایی  به نحو احسن استفاده کنند لذا ملت بزرگی که با انقلاب فرهنگی و اسلامی خود توانست یوغ بندگی و اسارت را از گردن خود باز کند با تلاش مضاعف می‌تواند به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان دست یابد.


بیستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان دوم تا پنجم شهریورماه در شهرستان علی آباد کتول استان گلستان برگزار می‌شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …