تدوین فیلم‌هایی که شهید باغبانی از سوریه گرفت/ جریان مستندسازی ادامه دارد


مرتضی شعبانی مدیر مرکز مستند حقیقت با اشاره به شهادت هادی باغبانی مستندساز ایرانی که به سوریه رفته بود به خبرنگار مهر گفت: هادی باغبانی در یک سال گذشته با مرکز ما همکاری داشت و علاقمند بود که از وقایع سوریه مستندهایی را تهیه کند.


وی در بیان دلیل این همکاری و علاقه به ساخت مستند درباره سوریه اظهار کرد: در سال های اخیر که شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه دچار تحولات شده است به دلیل در دسترس نبودن این مناطق و دور بودن آنها از منابع خبری، اطلاعات دقیقی در دست نیست و همین باعث شده است که نیاز باشد برنامه‌هایی را جهت روشنگری در داخل و خارج از کشور تهیه کنیم. ما سعی کردیم با مستندسازان غیرایرانی هم در این زمینه همکاری داشته باشیم تا اخبار و مسایل این مناطق را به گوش دیگران برسانیم.


مدیر مرکز مستند حقیقت از اشتیاق هادی باغبانی برای تهیه این مستندها سخن گفت و بیان کرد: هادی باغبانی برای طرحی که بدین منظور داشت، اولین بار در خرداد ماه برای حدود یک ماه به سوریه سفر کرد. در بخشی از آن سفر من هم با او همراه بودم و تصاویر و فیلم هایی که گرفته شده است، در حال تدوین است.


شعبانی درباره موضوع این فیلم خاطرنشان کرد: موضوع کار در سفر اول “نیروهای دفاع وطنی” سوریه بود. یعنی نیروهای بسیجی و مردمی که در اطراف حلب و شهرهای اطراف سوریه در این جنگ ناخواسته حضور پیدا می کنند. این موضوع اولین فیلم مستندی بود که باغبانی علاقمند بود آن را بسازد. موضوع مستند سفر دوم نیز مناطقی بود که توسط ارتش سوریه آزاد شدند.


این مستندساز افزود: همانطور که می دانید در طی این مدت نیروهای ارتش سوریه مناطق زیادی را از حضور تکفیری ها پاکسازی کردند و باغبانی دوست داشت از عملیات هایی که برای آزادسازی این مناطق انجام می شود، مستندی بسازد.


وی درباره سفر دوم هادی باغبانی که به شهادت وی منجر شد، گفت: سفر دوم حدود 9 روز بود که باغبانی به همراه یک اکیپ سه نفره وارد سوریه شد و بعد از این 9 روز به شهادت رسید. وی در منطقه “ریف” در اطراف دمشق به اتفاق نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه که تعداد هفت، هشت نفر بودند با کمین نیروهای سلفی و تکفیری روبه‌رو شد که در نهایت به شهادت این مستندساز ایرانی منتهی شد. نمی توانم نامی از همکارانش بیاورم چون آنها هنوز در سوریه مشغول به کار هستند ولی مهم این است که آنها سالم هستند. 


این مستندساز با بیان اینکه باغبانی به همراه چند نفر از ارتش سوریه در زمان ساخت مستند خود توسط تکفیری‌ها به شهادت رسید، درباره ویژگی های باغبانی خاطرنشان کرد: آنچه که برای من حایز اهمیت است پشتکار و علاقه فردی وی برای ثبت وقایع سوریه بود. او با اینکه در این زمینه سابقه چندانی نداشت اما تمام آموخته های خود را به کار گرفته بود.


شعبانی با اشاره به اینکه ثبت وقایع سوریه یک وطیفه است، گفت: ما احساس وظیفه می‌کردیم که به سوریه برویم تا بتوانیم اتفاقات این کشور را به مردم دنیا و منطقه نشان دهیم. هادی باغبانی هم در این مسیر گام برداشت و در مسیر نشان دادن حقیقت به شهادت رسید.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …